کشف ستاره‌‌ای عجیب که نحوه پیدایشش نامعلوم است

«این ستارگان جدید، چالشی جدی در درک ما از تکامل ستارگان محسوب می‌شوند»

«ادغام کوتوله‌های سفید معمولا به تشکیل ستارگان سرشار از کربن و اکسیژن منجر نمی‌شود» - universetoday

ستاره‌شناسان نوع جدید و عجیبی از ستاره کشف کرده‌اند که در جریان یک رخداد نادر شکل گرفته است.

این پدیده کیهانی در محصولی جانبی از گاز هلیوم که در فضا می‌سوزد پوشیده شده است و احتمالا نتیجه یک رویداد ادغام ستاره‌ای است. 

ستاره‌های عادی سطوحی دارند که از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است، اما این موارد که پروفسور کلاوس ورنر و سایر ستاره‌شناسان آلمانی در دانشگاه توبینگن کشف کرده‌اند، سطوحی پوشیده شده از کربن و اکسیژن - خاکستر [به‌جامانده] از سوختن هیدروژن- دارند.

این ستارگان جدید همچنین دما و شعاع‌هایی دارند که نشان می‌دهد هنوز هم در هسته خود، هلیوم می‌سوزانند.

دکتر میلر برتولامی از موسسه اخترفیزیک لا پلاتا، نویسنده اصلی این مقاله که می‌تواند واکنش‌های این ستاره‌ها را توضیح دهد، می‌گوید: «ما بر این باوریم ستارگانی که همکاران آلمانی ما کشف کرده‌اند ممکن است در جریان یک رخداد بسیار نادر ادغام ستاره‌ای بین دو ستاره کوتوله سفید شکل گرفته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوتوله‌های سفید، بقایای ستارگان بزرگ‌تری محسوب می‌شوند که سوخت هسته‌ای خود را تمام کرده‌اند و بسیار کوچک و متراکم‌اند. این کوتوله‌ها زمانی که در سامانه‌های دوتایی نزدیک قرار دارند، گاهی در اثر امواج گرانشی ممکن است باهم ادغام شوند.

دکتر برتولامی توضیح می‌دهد: «ادغام کوتوله‌های سفید معمولا به تشکیل ستارگان سرشار از کربن و اکسیژن منجر نمی‌شود.اما ما بر این باوریم که برای سامانه‌های دوتایی که با جرم‌های بسیار خاص تشکیل شده‌اند، یک کوتوله سفید سرشار از کربن و اکسیژن ممکن است از هم بپاشد و بر روی یک کوتوله سفید پر از هلیوم قرار بگیرد و این منجر به تشکیل این ستارگان شود.»

هیچ‌کدام از مدل‌های تحولات ستاره‌ها نمی‌تواند [نحوه تشکیل] ستارگانی که جدیدا کشف شده‌اند را توضیح دهد و برای بررسی اینکه آیا چنین ادغام‌هایی درواقع می‌توانند رخ دهند یا نه، به مدل‌های دیگری نیاز است.

پروفسور ورنر توضیح می‌دهد: «ما معمولا انتظار داریم ستارگانی با این ترکیبات در سطح [خود]، سوزاندن هلیوم در هسته خود را به پایان رسانده باشند و در مسیر تبدیل‌شدن به کوتوله‌های سفید باشند. این ستارگان جدید، چالشی جدی در درک ما از تکامل ستارگان محسوب می‌شوند.»

© The Independent

بیشتر از علوم