افزایش قیمت داروهای ساده؛ شربت دیفن‌‌هیدرامین ۱۰ هزار تومان

انجمن داروسازان کمبود داروهای پرمصرف را تایید کرد: سازمان غذا و دارو منکر شد

در میان داروها، قرص سرماخوردگی، استامینوفن و شربت دیفن هیدرامین بیشترین متقاضی را دارند - ساعدنیوز

هم‌زمان با اوج‌گیری موج ششم همه‌گیری کرونا در ایران، بسیاری از داروهای موردنیاز بیماران یا کمیاب شده‌اند یا با قیمت‌هایی سرسام‌آور فروخته می‌شوند. گزارش‌ها از داروخانه‌های تهران حاکی از آن است که قیمت یک شیشه شربت دیفن‌‌هیدرامین از دو هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده و یک ورق قرص سرماخوردگی که تا پیش از این ۸۰۰ تومان بود، حالا پنج هزار تومان شده است.

افزایش آمار روزانه تعداد مبتلایان به بیماری کرونا میزان مصرف داروهایی مثل استامینوفن، شربت سرماخوردگی، آمپول دگزامتازون و قطره بینی را به دنبال داشت؛ اما همین داروهای ساده که پیش‌تر بدون نسخه پزشک هم قابل تهیه بودند، حالا نایاب شده‌اند.

در میان داروهای نایاب و گران موج ششم کرونا در ایران، قرص سرماخوردگی، استامینوفن و شربت دیفن‌هیدرامین بیشترین متقاضی را دارند؛ با این حال قیمت آن‌ها از داروخانه‌ای به داروخانه‌ای دیگر متفاوت است.

با وجود اینکه شواهد میدانی کمیابی و گرانی داروها را اثبات می‌کند، مقام‌های دولتی همچنان مدعی‌اند که هیچ کمبودی وجود ندارد. حمیدرضا اینانلو، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، در همین زمینه به خبرگزاری مهر گفت: «در تامین دارو‌هایی نظیر اکسپکتورانت، دیفن‌هیدرامین و سایر دارو‌های عمومی مشکلی نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره تولید و توزیع سرم‌های تزریقی نیز همین ادعا را مطرح کرد و گفت که سرم‌های تزریقی به میزان موردنیاز تولید شده‌اند. این ادعا در حالی است که برخی مراکز درمانی از کمبود سرم‌های تزریقی خبر داده‌اند اما این مقام سازمان غذا و دارو می‌گوید مراکز درمانی به دلیل افزایش چند برابری مراجعان، با کاهش موجودی روبه‌رو شده‌اند.

در حالی‌ که سازمان غذا و دارو کمبود دارو در ایران را انکار می‌کند، علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، تاکید می‌کند: «زمانی می‌توان گفت کمبود دارو نداریم که آن دارو در سراسر کشور موجود باشد و این‌طور نباشد که بیمار برای تهیه آن از شهرستان به تهران بیاید.»

فاطمی دلیل افزایش قیمت داروهای پرمصرف را حذف ارز ترجیحی برخی اقلام دارویی دانست و گفت: «ذخیره استراتژیک دارو برای سه تا چهار ماه است و کمبود‌های دارویی بین دارو‌های عمومی و پرمصرف بیشتر خودنمایی کرده است.»

افزایش قیمت دارو به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضوعی است که پیش‌تر بهرام دارایی، مدیرکل سازمان غذا و دارو، هم آن را تایید کرده بود. او در آخرین روزهای بهمن‌ماه به خبرگزاری مهر گفت: «کمبودهای دارویی برای یک ماه آینده، ۵٠ قلم دارو و برای سه ماه آینده، ١٩٠ قلم دارو است.»

با وجود اینکه سازمان غذا و دارو ۱۹۰ قلم دارو را جزو کمبودهای دارویی می‌داند، علی فاطمی می‌گوید: «از نظر ما، هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان تجویز کنند و پیدا نشود، با کمبود مواجه است.»

کمبودهای شدید دارویی در ایران را پیش‌تر برخی کارشناسان حوزه درمان نیز مطرح کرده بودند. ۲۱ خرداد ۱۴۰۰، فعالان عرصه دارو با اشاره به کمبود بی‌سابقه دارویی در آن مقطع زمانی نسبت به ۱۵ سال گذشته، حذف و تخصیص قطره‌چکانی ارز دولتی را دلیل اصلی کمبود و افزایش قیمت دارو اعلام کردند.