موج ششم کرونا در تهران به اوج رسید

با گسترش شدید کووید-۱۹ در کلانشهرهای ایران، در مشهد «کمیته بیماران بدحال کرونا» تشکیل شد

«در هفته اول اسفندماه موج سینوسی وجود دارد که همان قله یا اوج موج ششم است» - مهر

«تهران در نزدیکی قله کرونا است و مشخص نیست چه زمانی روند نزولی پیدا کند»؛ این گفته‌های معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران است که چهارشنبه، چهارم اسفند، وضعیت گسترش کووید-۱۹ در پایتخت ایران را تشریح کرد.

نادر توکلی ضمن اشاره به اینکه در هفته اول اسفندماه موج سینوسی وجود دارد که همان قله یا اوج موج ششم است، به ایسنا گفت: «به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد، در نیمه دوم اسفندماه به شیب نزولی وارد می‌شویم. البته افزایش سفرهای درون‌شهری، خریدهای شب عید، چهارشنبه‌سوری و... در نیمه دوم اسفند یک عامل تهدید است که می‌تواند بر پیش‌بینی ما اثرگذار باشد.»

او از بالا بودن میزان بستری‌ها خبر داد و گفت: «در حال حاضر تعداد چهار هزار و ۱۰۰ بیمار بستری داریم و روزانه هم حدود ۷۰۰ بیمار بستری می‌شوند. تعداد موارد مراجعه سرپایی به مراکز درمانی حدود ۹ هزار نفر است؛ البته در روزهای گذشته این روند سینوسی بود. موارد مرگ‌ومیر روزانه تهران حدود ۷۰ نفر و موارد بستری در آی‌سی‌یو حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر است و ۲۴۰ نفر هم پذیرش روزانه داریم.»

به گفته معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در این موج، مادران باردار و کودکان که هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند، بیش از دیگران هدف حمله ویروس بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر، ۳۳۷ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری به رنگ آبی نشانه‌گذاری نشده است.

اخبار مربوط به کرونا در ایران حاکی از آن است که هر دو سویه اومیکرون و دلتا در بیماران مشاهده شده و شمار افرادی که در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در ایران جانشان را از دست دادند، به بیش از ۱۳۵ هزار نفر رسیده است.

تشکیل کمیته بیماران بدحال مبتلا به کرونا در مشهد

وضعیت کرونا در سایر شهرهای ایران به ویژه کلانشهرها نیز چندان مناسب گزارش نمی‌شود. به گزارش ایسنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تشکیل کمیته بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه خبر داد.

دکتر شاپور بدیعی درباره راه‌اندازی این کمیته توضیح داد که بیماران بدحال گروهی ویزیت می‌شوند تا بتوان سرعت رسیدگی به بیمار را افزایش داد و آن‌ها در اسرع وقت تعیین تکلیف کرد.

ایوب توکلیان، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم گفت: «در موج ششم کرونا، به نسبت دو موج قبلی آمار کودکان مبتلا به کرونا که به خدمات مراقبتی تخصصی نیاز دارند افزایش یافته؛ از همین رو در بیمارستان اکبر، بخش پی‌آی‌سی‌یو (PICU) راه‌اندازی شده است.»

ایران با مجموع شش میلیون و ۹۸۳ هزار و ۶۳۵  مورد ابتلا و ۱۳۵ هزار و ۴۹۹ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹، در حال حاضر در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در رتبه ۱۲ قرار دارد.

در ایران تاکنون، ۶۲ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۸۵۱ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۸۲ نفر دوز دوم و فقط ۲۲ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۴۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.