کلیات «طرح صیانت» تصویب شد

یک نماینده مجلس گفت به دلیل موافقت با طرح صیانت تهدید شده است

کلیات طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی»، موسوم به «طرح صیانت»، با وجود هشدارها و مخالفت‌های متخصصان و قشرهای مختلف مردم روز سه‌شنبه، ۳ اسفند، با ۱۸ رای موافق در کمیسیون مشترک صیانت تصویب شد. 

قرار است این طرح با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، پس از تصویب جزئیات از کمیسیون مشترک یکراست به شورای نگهبان برود و در صورت تایید شورای نگهبان، قانون می‌شود.

طرح صیانت که ناظران آن را مساوی قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی می‌دانند، از ماه‌ها پیش خبرساز شد و گروه‌های زیادی از مردم و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین درباره آن هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در جریان برگزاری جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک، یکی از نمایندگان به نام جلال رشیدی کوچی گفت که عده‌ای به دلیل موافقتش با این طرح، با او تماس گرفته و تهدیدش کرده‌اند. او با بیان اینکه مردم نگران تصویب این طرح‌اند، افزود: «من در کنار مردمم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه جلسه، رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک، مخالفت با طرح صیانت را «تخریب و تهدید» خواند و گفت که جزئیات این طرح در جلسه‌های آینده کمیسیون مشترک بررسی می‌شود.

شتاب برای تصویب هرچه سریع‌تر طرح موسوم به صیانت در حالی است که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی ایرادهای اساسی آن را اعلام کرد اما برخی نمایندگان مثل احمدحسین فلاحی و علی‌اصغر عنابستانی، حتی با بررسی دقیق این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس هم مخالفت کردند.

اعضای کمیسیون مشترک صیانت بارها در مصاحبه‌های خود مدعی شدند که اجرای این طرح به معنای فیلتر شدن و محدود کردن اینترنت نیست؛ اما متن کامل آن ‌که در هفته‌های گذشته منتشر شد، اثبات می‌کند اجرای این طرح جز محدود کردن اینترنت و مسدودسازی فضای مجازی معنای دیگری ندارد؛ حتی محسن مومنی‌راد، یکی از طراحان این طرح، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا به‌صراحت این موضوع را تایید کرد و گفت که سرویس‌های خارجی باید فعالیت خود در ایران را رسمی کنند.

یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان درباره اجرای طرح صیانت مسدودسازی سرویس‌هایی مثل واتساپ و اینستاگرام و افشای اطلاعات کاربران است. به گفته مومنی‌راد، پس از تصویب طرح مجلس، سرویس‌هایی مثل اینستاگرام باید در ایران نمایندگی داشته باشند و «خط‌‌‌مشی‌ها و تفاوت‌ها» را بپذیرند. او درباره این تفاوت‌ها توضیح بیشتری نداد اما ناظران بارها تاکید کرده‌اند که هدف حکومت ایران از اجرای طرح صیانت و زیر فشار گذاشتن سرویس‌های بین‌المللی کنترل فضای مجازی و دستیابی به هویت و اطلاعات کاربران است.