ادعای قوه قضاییه: با متخلفان مالی در سپاه برخورد شد

جمهوری اسلامی ایران همچون روال قبلی خود، با مطرح کردن اسامی افراد رده‌های پایین‌تر از نزدیکان خود اتهام‌زدایی می‌کند

علی خامنه‌ای با دفاع تمام‌قد از سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، «دشمنان» را به «لجن‌پراکنی» علیه آنان متهم کرد - leader.ir

واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی مربوط به تخلف‌های مالی فرماندهان سپاه همچنان ادامه دارد. پس‌ از اینکه مقام‌های حکومت ایران یکصدا هرگونه تخلف مالی در این نهاد زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران را انکار کردند، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، تلویحا تخلف مالی گسترده در سپاه را تایید کرد اما مدعی شد که با افراد این پرونده برخورد شده است.

او با طرح این ادعا که مسئولان سپاه و دستگاه‌های اطلاعاتی پیش از انتشار فایل صوتی، به این موضوع ورود کرده بودند، گفت: «برخوردی که با افراد مذکور صورت گرفت، نسبت به سایر پرونده‌ها هم قاطع‌تر و هم شدیدتر بود و برخی در تمام دوران رسیدگی به پرونده بازداشت بودند و به اشد مجازات رسیدند.»

خداییان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران به دستگیری «تعدادی از افراد» در بنیاد تعاون سپاه در ارتباط با این پرونده هم اشاره کرد اما هیچ نامی از آنان نبرد.

او درباره عیسی شریفی‌منش، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، نیز گفت: «عیسی شریفی‌منش قریب به چهار سال در دوران رسیدگی به پرونده در بازداشت بود و حکم ۲۰ سال حبس تعزیری، رد مال و جزای نقدی او به اتهام مشارکت باندی صادر شد و تمام اموالی که از آن شرکت برداشت کرده بود، مسترد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خداییان از شخص دیگری با نام محسن سجادی‌نیا نیز نام برد که به گفته او، به اتهام «سردستگی و مشارکت در کلاهبرداری» به ۳۰ سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده است. مسعود مقدادی نیز نفر سومی بود که سخنگوی قوه قضاییه به نام او اشاره کرد و افزود که حکم این فرد نیز دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی است. او در ادامه ادعای خود افزود: «برخوردی که سازمان قضایی نیروهای مسلح با مرتکبان جرائم داشت، قاطع و شدید بود.»

سخنگوی قوه قضاییه در حالی مدعی است با افراد متخلف برخورد شده که گفت‌وگوی میان ذوالقدرنیا و محمدعلی جعفری اثبات می‎‌کند فرماندهان ارشد سپاه مثل قاسم سلیمانی و حسین طائب و محمدباقر قالیباف در تخلف‌های مالی گسترده‌ نقشی محوری داشته‌اند. در این فایل صوتی به اسامی افرادی که خداییان نام برد، اشاره‌ای نشده است و حتی اگر این افراد در سپاه و شهرداری تخلف‌های مالی مرتکب شده باشند، به احتمال بسیار با هماهنگی مافوق خود این کار را کرده‌اند؛ اما جمهوری اسلامی ایران همچون روال قبلی خود، با مطرح کردن اسامی افراد رده‌های پایین‌تر از نزدیکان خود اتهام‌زدایی می‌کند.

قالیباف در حال حاضر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران است و از رانت ویژه حمایت علی خامنه‌ای استفاده می‌کند اما درباره قاسم سلیمانی وضعیت متفاوت‌ است؛ در حالی‌ که حکومت تلاش می‌کند چهره‌ای اسطوره‌ای از قاسم سلیمانی نشان دهد، در این فایل صوتی به‌صراحت گفته می‌شود که فرمانده سپاه قدس برای لاپوشانی فساد در سپاه پیش خامنه‌ای رفته و برای پایان دادن به پرونده با او «لابی» کرده است.

علی خامنه‌ای نیز در سخنرانی روز ۲۸ بهمن خود، با دفاع تمام‌قد از سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، «دشمنان» را به «لجن‌پراکنی» علیه آنان متهم کرد و گفت: «به ارکان انقلاب تهمت می‌زنند؛ به مراکزی که در پیشرفت انقلاب نقش داشتند، تهمت می‌زنند.»