کویت در صدد پیوستن به ائتلاف حمایت از کشتی رانی در خلیج فارس

ائتلاف نظامی برای حمایت از آب های خلیج فارس، جنبه سیاسی ندارد

عکس از: خبر گزاری کویت (اندیپندنت عربی) .

با آن که کویت تا هنوز موضعگیری خود را در مورد پیوستن به ائتلاف بین المللی حمایت از کشتی رانی در آب های خلیج فارس روشن نکرده است اما روزنامه القبس کویت به نقل از منابع آگاه، نوشته است که این کشور در صدد پیوستن به ائتلاف بین المللی حمایت از امنیت تردد دریایی در خلیج فارس است. از سوی دیگر، منابع آگاه به اندیپندنت عربی گفتند که کویت آماده ای پیوستن به ائتلاف بین المللی حمایت کشتی رانی در خلیج فارس شده و در حال حاضر، مسئولان کویتی، این مسئله را در بحث و بررسی دارند. البته کویت به عنوان بخشی از ساحل خلیج فارس، حمایت از امنیت آب های خلیج فارس را یک نیاز اساسی و مبرم می داند. در جریان جنگ 8 ساله ایران و عراق، کویت به منظور تأمین امنیت کشتی های نفت کش خود، پرچم آمریکا را بر فراز کشتی های خود می افراشت.

محسن بورقیه، روزنامه نگار کویتی می گوید: به منظور تأمین امنیت در منطقه، کشور های حوزه خلیج فارس نیاز مبرم به اتحاد و ائتلاف دارند تا از امنیت این گذرگاه آبی استراتژیک پاسداری کنند.

در پی حمله تروریستی چند ماه پیش به کشتی ها نفت کش در سواحل امارت فجیره، امارات متحده عربی و پس از بازداشت یک کشتی بریتانیایی از سوی نیروهای دریایی ایران، ایالات متحده خواستار تشکیل ائتلافی برای حمایت از امنیت تردد دریایی در آب های خلیج فارس شد. اما فراخوان ایالات متحده به هدف تأمین امنیت، با مخالفت ایران رو به رو شد.

روزنامه القبس علاوه نمود که تلاش های کویت برای پیوستن به ائتلاف بین المللی برای حمایت از کشتی رانی در آب های خلیج فارس زمانی تشدید یافت که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به حمله ای اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی گفته است که تحقیقات در مورد چگونگی این حمله ادامه دارد و پس از روشن شدن نتایج بررسی ها، آمریکا موضعگیری جدی خود را در برابر این حمله اعلام خواهد کرد.

در همین راستا، محس بورقیبه افزود: از آنجا که هدف از تشکیل این ائتلاف، حمایت از امنیت منطقه است، بنا براین پیوستن به آن، یک اقدام ضروری و در خور اوضاع و شرایط کنونی است. البته اشتراک کویت در این ائتلاف، مسئله ای مربوط به حاکمیت و تصمیم دولت کویت است و اگر کویت به این ائتلاف بپیوندند، هدف از آن، حمایت از منافع ملی کویت است.

پس از افزایش نا امنی ها در آب های خلیج فارس، افزون بر کشور های منطقه که در عمق تهدید قرار دارند، شماری از کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا که یکی از کشتی های تجاری آن در تنگه هرمز از سوی نیروهای دریایی ایران بازداشت شد، خواستار تشکیل ائتلاف حمایت از امنیت کشتی رانی در خلیج فارس شدند.

با آن که ابتکار عمل و پیشنهاد تشکیل ائتلاف بین المللی برای حمایت از امنیت تردد دریایی، یک اقدام کاملا امنیتی بوده و هیچ هدف سیاسی در پی ندارد اما ایران از روز نخست، این ابتکار عمل را رد کرده و با حضور نظامی ایالات متحده و کشورهای اروپایی در منطقه، ابراز مخالفت کرده است. ایران تأکید دارد که امنیت آب های خلیج فارس، مسئولیت کشور های است که در ساحل خلیج فارس واقع شده اند

تنگه هرمز که حدود 5 درصد نفت جهان از آن می گذرد، حائز اهمیت فراوان است و هیچ کشوری در جهان حاضر نیست در مورد امنیت این ابراه استراتژیک کوتاه آید. تردیدی نیست که ابتکار عمل ایالات متحده برای تأمین امنیت در آب های خلیج فارس، برخواسته از اهمیت روز افزون این گذرگاه آبی است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia