کمک مشروط فرانسه به لبنان، فرصتی که تکرار نخواهد شد

میانجی گری مکرون در درگیری اخیر میان اسرائیل و حزب‌الله ‏

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

سعد حریری، نخست وزیر لبنان در دیدار سریعی که از پاریس داشت، موفق شد تا با جذب کمک‌های فرانسه فرصت تازه‌ای برای دولت لبنان در رویارویی با چالش‌های اقتصادی و سیاسی پیش رو، فراهم کند.

 کمک به شرط اصلاحات

امانوئیل مکرون، رئیس جمهور فرانسه افزون بر پذیرایی گرم، صمیمانه و استثنایی‌ای که از دوستش، سعد حریری در کاخ الیزه، انجام داد، وعده سپرد که فرانسه از هیچ نوع کمکی به لبنان دریغ نخواهد کرد، اما مشروط بر این‌که دولت لبنان به یک سری اصلاحات سیاسی و اقتصادی لازم اقدام کند.

اصلاحات یاد شده باید تا دوماه آینده یعنی تا زمان نشست کمیته پی‌گیری مصوبات کنفرانس پاریس ۴ موسوم به «سیدر» که قرار است تا نیمه نوامبر ۲۰۱۹ با اشتراک نمایندگان سی کشور و نهاد به ریاست سعد حریری، بر گزار گردد، صورت بگیرد.

 سخنان دقیق و پر محتوای رئیس جمهور فرانسه در اثنای پذیرایی از نخست وزیر لبنان، نیز حامل پیام‌های مهمی در رابطه به مسأله لبنان بود.

مکرون از جمله گفت: « فرانسه در رابطه به امنیت و ثبات لبنان در چارچوب «یونیفیل» و در کمک به ارتش و نیروهای مسلح لبنان، متعهد است.»

میانجی‌گری برای جلوگیری از تنش

هم چنان مکرون در اظهارات خود برای اولین بار، افشا کرد که پس از تبادله آتش میان اسرائیل و حزب الله، وی برای جلوگیری از افزایش تنش، شخصا پا درمیانی کرده و جهت‌های درگیر را به خویشتن‌داری فرا خوانده است.

در پیوند به این موضوع، منابع دیپلوماتیک به « اندیپندنت عربی» ابراز داشتند که در پی تحولات امنیتی در مرز میان لبنان و اسرائیل، و موضع‌گیری‌های تنش آمیز ناشی از آن، مکرون از راه‌های دیپلماتیک با ایران تماس گرفته و تقاضا کرده که از اقدام حزب الله در جهت افزایش تنش جلوگیری کند، اما پاسخ ایرانی‌ها این بوده که ما در امور لبنان مداخله نمی‌کنیم. همزمان مکرون، سفیر فرانسه در لبنان را توظیف کرده تا برای جلوگیری از افزایش تنش تلاش کند؛ وی توسط عمار الموسوی، مسئول سابق روابط خارجه حزب الله، به رهبری حزب پیام فرستاده که از تنش افزایی پرهیز کنند، چرا که نتایج و تبعات آن غیر قابل پیش‌بینی می‌باشد.

هم‌چنان منابع دیپلماتیک افشا کردند که: « مکرون در نشستی که با نخست وزیر لبنان در عقب درهای بسته داشته، از وی خواسته است که نقش دولت و نهادهای نظامی مشروع را در لبنان تقویت کند و نگذارد که حزب الله زمام امور دولت را در دست گرفته بجای آن تصمیم‌گیری کند.»

وامی به قیمت ۴۰۰ میلیون یورو

در کنفرانس ۲۰۱۸ رم توافق شده بود تا لبنان یک کشتی نظامی از فرانسه خریداری کند، اما لبنان به تعهد خود وفا دار نمانده تلاش کرد تا آن‌را از ایتالیا بخرد. این ماجرا سبب رنجش و خشم فرانسوی‌ها گردیده بود؛ چنان‌چه وزیر دفاع فرانسه در سفری به لبنان، این مسأله را به همتای لبنانی خود الیاس بوصعب، ابراز کرده بود، مکرون هم تعهد لبنان در کنفرانس رم را به حریری گوشزد کرد.

اما حریری در دیدار خود از پاریس توانست با امضای قرار داد جدید برای خرید پنج الی شش کشتی نظامی از فرانسه خشم فرانسوی‌ها را فرو نشاند.

هم‌چنان حریری موفق شد به قیمت ۴۰۰ میلیون یورو از فرانسه وام دریافت کند تا لبنان بتواند توسط این پول وسائل مورد نیاز نیروهای امنیتی و تعدادی چرخ‌بال و ابزارهای لازم برای برای حفاظت از مرزهای خود را خریداری کند.

کمک مشروط

سعد حریری نخست وزیر لبنان، در سفر خود به پاریس، ضمن دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات فرانسوی و از جمله جان ایف لودریان، وزیر خارجه فرانسه و وزیر دارایی فرانسه و شماری از شرکت‌های فرانسوی، آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در لبنان تشویق کرد. فرانسوی‌ها بر اساس تعهداتی که در کنفرانس سیدر داده بودند آمادگی خود را برای سرمایه گذاری ابراز داشتند، اما آن را مشروط به پایبندی لبنان به اصلاحاتی قرار دادند که در همین کنفرانس تعهد سپرده بود.

مطابق به اظهارات منابع آگاه به اندیپندنت عربی، مکرون به حریری گفته است: « به هر اندازه‌ای که شما در روند اصلاحات سرعت ببخشید، به همان پیمانه سرمایه گذاری‌های ما افزایش خواهد یافت.» مکرون بر ضرورت اصلاحات در بخش‌های برق و مدیریت، تأکید کرده است.

حریری در نشست یک‌و‌نیم ساعته‌ای که با مکرون داشت، از وی دعوت کرد که به مناسبت ۱۰۰ سالگی تأسیس لبنان بزرگ، از لبنان دیدار کند، اما زمانی برای آن معین نگردید و حتی منابع دیپلماتیک تأکید می‌کنند که تا یک سری گام‌هایی در جهت تحقق اصلاحات بر داشته نشود، که زمینه دیدار رئیس جمهور فرانسه را فراهم کند، چنین دیداری رخ نخواهد داد.

اعتماد مکرون به حریری

در اظهارات مشترکی که در باغ کاخ الیزه داشتند، مکرون سخنان خود را به این جملات پایان داد: « من بر تعهدات نخست وزیر حریری در همه امور مورد اتفاق، اعتماد دارم و او هم به همین اندازه به تعهدات من باور دارد.»

در مقابل حریری گفت: « ما به قطع‌نامه ۱۷۰۱ که ۱۳ سال امنیت مرزهای ما را نگاه داشته متعهد هستیم » وی در پیوند به اصلاحات اقتصادی، اظهار داشت: « می‌توانیم به همان شیوه‌ای که کار می‌کردیم ادامه دهیم، چون برای بهبود کارکرد دولت در لبنان، اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد موجود، یک امر ضروری است. »

فرصتی که تکرار نمی‌شود

فرانسه همیشه به تعهدات خود پایبند بوده و است، اما مشکل در حریری است که آیا می‌تواند به تعهدات خود عمل کند و در برابر چالش‌های سیاسی و اقتصادی دشواری که لبنان با آن روبرو است بایستد؟  آیا قادر خواهد شد امنیت و ثبات را که از پیش‌شرط‌های اساسی سرمایه گذاری است، برقرار سازد؟ و آیا خواهد توانست اصلاحات لازم را انجام دهد تا اعتماد کمک کنندگان را جلب کند؟ یا این‌که فرصت دوماهه تازه، آخرین فرصتی است که از دست خواهد رفت و دیگر تکرار نخواهد شد؟

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه