فیفا، جادو جنبل، و پیام برکناری عزیزی خادم

اصطلاح «خوبان عالم» که عزیزی خادم وارد فوتبال ایران کرد، مایه انتقادهای بسیاری از او شد

دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، از حساسیت کمیته اخلاق فیفا به گرایش‌های خرافی در تیم ملی ایران خبر داده است - خبرعکس از فدراسیون فوتبال ایران

دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران درباره احتمال حذف تیم ملی ایران از جام جهانی هشدار داده است. او از رسانه‌ها خواست تا به یک موضوع خاص نپردازند، در حالی که رسانه‌ای فارسی‌زبان پیدا نمی‌کنید که درباره گرایش رئیس برکنار شده فدراسیون فوتبال به خرافات و جادو و جنبل نگفته و ننوشته باشد.

عبارت «خوبان عالم» که شهاب‌الدین عزیزی خادم وارد محاوره فوتبال ایران کرد، مایه انتقادهای بسیاری از او شده است، و شاید یکی از دلایل عزل او، همین باشد.

حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، از حساسیت کمیته اخلاق فیفا به گرایش‌های خرافی در تیم ملی خبر می‌دهد و شاید عزل عزیزی خادم راه‌حلی برای کمتر شدن این حساسیت و رفع خطر محرومیت از جام جهانی باشد.

مجریان صدا و سیما در برنامه‌های ورزشی گوناگون- از جمله برنامه شب‌های فوتبالی و برنامه ورزشگاه- علنی درباره جادو و جنبل در تیم ملی حرف زده‌اند و رسانه‌هایی مثل فارس و تسنیم در ماه‌های اخیر با اشاره به جادو و جنبل در تیم ملی بارها گزارش‌هایی نوشته‌اند. این حجم از محتوا درباره این گرایش عجیب و خرافاتی در فدراسیون فوتبال، موضوع پنهان نگه داشتن این اطلاعات از فیفا را بی‌معنی می‌کند. بگذریم از این که جادو و جنبل در تیم ملی ماه‌هاست سوژه کاربران علاقه‌مند به فوتبال در توییتر است؛ سوژه‌ای برای نقد و تمسخر آنچه در فدراسیون فوتبال ایران می‌گذرد.

اگر در پی یافتن دلایل عزل عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال باشیم، شاید یکی همین کم کردن خطر حذف تیم ملی از جام جهانی باشد. از رئیس برکنار شده فدراسیون فوتبال بارها درباره گرایش‌های خرافاتی‌اش سوال شد. او هرگز چنین گرایشی را تکذیب نکرد و هر بار با دادن پاسخ‌های عجیب گفت از نفس‌های حق و قدسی استفاده می‌کند.

عزیزی خادم فردی را که به جادوگری در فوتبال مشهور است با خود در سفرها همراه می‌کرد، و ابایی از این انتقادها نداشت، تا این که غیرمنتظره- البته برای خودش- از ریاست فدراسیون عزل شد.

به‌جز موضوع جادوگری در تیم ملی، البته موضوع شفاف نبودن گردش مالی فدراسیون فوتبال نیز از دلایل عزل عزیزی خادم عنوان می‌شود. اما هیئت رئیسه فدراسیون هنوز در بیانیه رسمی دلایل تصمیم پر سر و صدای خود را اعلام نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جادوگری در فوتبال ایران گرایش عجیبی نیست که فقط عزیزی خادم به آن علاقه داشته باشد، بلکه خرافات در فوتبال ایران نمونه‌های پرشماری دارد. از سال‌ها پیش، همیشه در مسابقات لیگ رفتارهای عجیب از مربیان و بازیکنان دیده می‌شد که برای موفقیت- به خیال خود- به جادوگرها متوسل می‌شدند. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هرگز واکنش جدی به ترویج خرافات در ورزش نشان ندادند و به آثار ترویج خرافه توجه نکردند.

اما احتمال حذف تیم ملی از جام جهانی موضوعی نیست که حساسیت‌برانگیز نباشد. تازه وقتی با آثار ترویج خرافات مواجه شده‌اند، عزل عزیزی خادم را آسان‌ترین راه برای پاک کردن صورت مسئله پیدا کرده‌اند. اما واقعیت این است که چنین گرایشی در فوتبال دهه‌های اخیر ایران ریشه دارد و بسیاری از شخصیت‌های فوتبالی با افرادی با عنوان شغلی «جادوگر» سر و کار داشته‌اند. کنایه‌آمیز باید نوشت که چیزی نمانده است که جادوگر هم عضو فنی تیم‌ها شود.

فدراسیون فوتبال در دوره‌های متعدد سالیان گذشته بارها با اخبار جادو و جنبل در لیگ فوتبال مواجه شد اما هرگز سخت‌گیرانه با این گرایش‌ها برخورد نکرد، تا این که یک سال پیش، مجمع فدراسیون رئیسی برای فدراسیون انتخاب کرد که پای جادوگر را به فدراسیون باز کرد.

باورش آسان نیست که نهادی مثل فدراسیون فوتبال تا این اندازه گرفتار خرافات و دغل‌کاری باشد و برایش مهم نیست که موفقیت‌های تیم ملی در راه جام جهانی را به جادو و جنبل نسبت دهند. پیش از آن که خطر حذف تیم ملی از جام جهانی مطرح شود، مسئولان فدراسیون- از جمله کمیته انضباطی و کمیته اخلاق- واکنشی در مقابل این حجم از گرایش‌های خرافاتی در فدراسیون و تیم ملی نشان ندادند.

در تیم ملی ایران، و با اطلاع دراگان اسکوچیچ مربی تیم، شماره پیراهن‌ بازیکنان تیم ملی را شخصی تعیین می‌کرد که به جادوگری مشهور است. اسکوچیچ می‌توانست در مقابل هجوم این خرافات در تیمش واکنش نشان دهد، اما همواره در مقابل این خبرها سکوت کرده است. تیم فوتبال حریم سرمربی آن است، و چنین دخالت‌های خرافاتی به شخصیت حرفه‌ای تیم آسیب می‌رساند. حفاظت از تیم مسئولیت سرمربی هم است.

بیشتر از فوتبال