راننده، مقصر تصادف اتوبوس و مرگ خبرنگاران شناخته شد

همسر یکی از خبرنگاران جان‌باخته در نامه به رییس قوه قضاییه نوشت: «آنها که تصمیم اشتباه گرفتند، مقصر نیستند و فقط ترمز و گاز و کلاج باید محاکمه شوند؟»

دوم تیرماه تعدادی از خبرنگاران محیط زیست در جاده پیرانشهر به نقده بر اثر واژگونی اتوبوس دچار حادثه شدند - kurdpress

بر اساس اعلام قوه قضائیه در تصادف اتوبوس خبرنگاران در نقده، راننده مقصر شناخته شد.

هفت ماه پس از تصادف اتوبوس خبرنگاران که منجر به مرگ دو خبرنگار جوان شد، قوه قضاییه اعلام کرد: «پیگیری‌های یک مقام آگاه قضائی نشان می‌دهد هیئت کارشناسی بررسی پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران در نقده، راننده را مقصر دانسته است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، قوه قضائیه تاکید کرد که بر اساس نظرات کارشناسان دادگستری اتوبوس نقص فنی نداشته و سالم بوده و نیروی انتظامی نیز برای این وسیله نقلیه مجوز تردد صادر کرده است.

بنا بر بیانیه قوه قضاییه، در رأی هیئت سه نفره کارشناسان آمده است که «از نظر کارشناسی وسیله نقلیه دارای مدارک و استانداردهای لازم بوده، اما راننده به منطقه ناآشنا بوده و برای سریع‌تر رسیدن به مقصد از مسیر ناایمن برای انتقال مسافران استفاده کرده و برهمین اساس راننده مقصر اصلی حادثه تصادف شناخته شده است. در خصوص قصور و تقصیر مدیران در بروز این حادثه براساس اعلام کارشناسان رسمی سه نفر از مدیران متهم پرونده را مجرم نشناخته است.»

در بیانیه قوه قضاییه آمده است که قرار صادره قابل اعتراض در محاکم کیفری است و طرفین و وکلای آنها حق اعتراض به قرار صادره در مراجع بالاتر را دارند.

دوم تیرماه بود که تعدادی از خبرنگاران محیط زیست برای بازدید از دریاچه ارومیه و برخی پروژه‌های زیست محیطی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهران به ارومیه اعزام شدند که در جاده پیرانشهر به نقده بر اثر واژگونی اتوبوس دچار حادثه شدند. در این حادثه ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا جان باختند و ۲۱ خبرنگار دیگر مصدوم شدند. پس از آن حادثه نهادهای مختلف قول پیگیری موضوع را دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه یکم اسفند رای مقصر شناختن راننده در حالی صادر شد که نهم آذر، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی نقده اعلام کرد: «تحقیقات اولیه پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده نشان می‌دهد که مسئولان استانی در این خصوص قصور کرده‌اند.»

اصغر نوعی قوشچی با بیان اینکه در این پرونده سه مسئول استانی از جمله مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، مدیر حفاظت محیط زیست ارومیه و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه قصور کرده‌اند، افزود: «مشکل در این پرونده ناشی از انتخاب اتوبوس بوده که مسئولان امر در اتوبوس مناسب برای خبرنگاران قصور کرده‌اند.»

با این حال، هفته گذشته این سه مدیر دولتی تبرئه شدند. به گفته وکیل خبرنگاران این اتفاق بدون اطلاع شاکیان پرونده و وکلای آنها بوده است و برخلافِ قانون آیین دادرسی کیفری حتی قرار نهایی صادره به وکیل و شکات ابلاغ نشده تا ظرف مهلت مقرر قانونی نسبت به آن اعتراض کنند.

در پی انتشار خبر رفع اتهام از سه مدیر دولتی در این پرونده، همسر ریحانه یاسینی نامه سرگشاده‌ای به رییس قوه قضاییه نوشت. بهراد مهرجو در این نامه متذکر شد: «این همه در رسانه‌ها و فضای مجازی برطبل بازسازی و احیای عدالت می‌کوبید ولی در عالم واقع نکند که حق زیرفشار روابط پیچیده باطل شود.»

او که خودش نیز روزنامه‌نگار است در ادامه نامه‌اش افزود: «بعد از ماه‌ها معطلی خبر رسیده که بدون طی آیین دادرسی کیفری، بدون اطلاع قبلی وکیل و شکات، قرار نهایی مبنی بر کنار گذاشتن سه متهم دولتی این پرونده صادر و ابلاغ شده است. سرانجام هم که پس از چند روز تاخیر و با پیگیری وکیل پرونده، متن نهایی به ما ابلاغ شد، هرچه سرتاپای آن را مرور کردیم، نفهمیدیم که با استناد کدام گزارش کارشناسی، بازپرس محترم چنین تصمیمی گرفته است.»

همسر خبرنگار جان‌باخته در حادثه اتوبوس تاکید کرد: «سه متهم اصلی دولتی این پرونده به همین سادگی، به همین آسودگی می‌توانند عنوان منع تعقیب دریافت کنند و همه مسئله خلاصه در عملکرد راننده شود. یعنی تصمیم‌گیران برگزاری این بازدید، آنها که در جاده کارگاهی اتوبوس اجاره کردند، آنها که تصمیم اشتباه گرفتند، مقصر نیستند و فقط ترمز و گاز و کلاج باید محاکمه شوند؟ بماند که در این مورد حتی شرکت سازنده اتوبوس هم در سایه‌سار مصونیت است.»