سلاح‌های برجا مانده آمریکایی‌ها در افغانستان، در خط مرزی کشمیر کشف شد

در ماه‌های اخیر، شورشیان پاکستانی‌ چندین بار به قصد نفوذ به منطقه تحت کنترل هند در کشمیر حمله کرده‌اند

سلاح‌هایی با فناوری پیشرفته و ابزارهای دید در شب که پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی‌ ماندند - KAMAL KISHORE / AFP

روز شنبه، ۳۰ بهمن، روزنامه «پرینت» هندی به نقل از یک افسر ارشد ارتش هندوستان از کشف سلاح‌ها و ابزارهای دید در شب برجامانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، در خط کنترل مرزی کشمیر (LoC) خبر داد.

ژنرال آجی چاندپوریا که مسئولیت تشکیلات خط کنترل میان هند و پاکستان در منطقه کشمیر را به عهده دارد، به پرینت گفت سلاح‌هایی با فناوری پیشرفته و ابزارهای دید در شب که پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی‌ مانده‌اند، اکنون سر از کشمیر تحت تسلط پاکستان درآورده‌اند.

او همچنین از حضور چندین فرد مسلح افغان و فعالیت صدها سیم‌کارت مربوط به شبکه‌های مخابراتی افغانستان در مناطق نزدیک خط کنترل کشمیر در منطقه تحت تسلط پاکستان خبر داد.

به گفته ژنرال چاندپوریا، در ماه‌های گذشته پاکستانی‌ها چندین حمله نفوذی به منطقه تحت کنترل هند انجام داده که درنتیجه این درگیری‌ها، بیشتر این افراد کشته شده‌اند.

او گفت: «درنتیجه بررسی اسلحه و تجهیزاتی که به دست آمد، متوجه شدیم که مقدار زیادی از آن‌ها سلاح‌های پیشرفته، دستگاه‌های دید در شب و تجهیزاتی‌اند که آمریکایی‌ها در افغانستان رها کرده‌اند. ازآنجایی‌که این سلاح‌ها مشخصات تجهیزات ارتش پاکستان را ندارد، پس تشخیص این که از کجا آمده‌اند، ساده است.»

این ژنرال ارتش هند همچنین از حضور جنگجویان افغان در منطقه کشمیر خبر داد و گفت: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد درکشمیر افرادی که به زبان‌های رایج در افغانستان صحبت می‌کنند، حضور دارند و همچنین صدها سیم‌کارت شبکه‌های مخابراتی افغانستان در مکان‌هایی در نزدیک خط کنترل مرزی فعال‌اند.»  

او از احتمال حمله‌های بیشتر در نوار مرزی کشمیر در تابستان پیش رو ابراز نگرانی کرد و افزود: «این یک دلهره واقعی است و من فکر می‌کنم که در فصل پیش رو، شاهد خواهیم بود که گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان از افرادی که در افغانستان تجربه جنگ دارند در عملیات‌هایی در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر استفاده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افسر ارشد ارتش در پاسخ به سوالی درباره نگرانی از این‌که تروریست‌های پاکستانی که در افغانستان می‌جنگند ممکن است با هدایت ارتش پاکستان به کشمیر بروند، گفت که این یک احتمال جدی است.

ژنرال چاندپوریا افزود: «اکنون که طالبان در افغانستان به قدرت رسیده ‌است، گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد زیادی از جنگجویان به پاکستان بازگشته‌اند.»

حضور افغان‌ها در جنگ کشمیر به نفع پاکستان پیش از این هم گزارش شد. استفاده از افغان‌هایی که در مدارس پاکستان آموزش دیده‌اند در جنگ کشمیر مانند استفاده از افغان‌های همسو با ایران در لشکر فاطمیون است.

اعضای گروه طالبان نیز ازآنجایی‌که اغلب دانش‌آموخته مدارس پاکستان‌اند با منافع پاکستان همسو شده‌اند و با هندوستان که یک کشور غیرمسلمان است دشمنی دارند.

یک هفته پیش، روز ۲۲ بهمن، رسانه‌های طالبان از ایجاد یک واحد نظامی جدید در استان ننگرهار در مرز میان پاکستان و افغانستان خبر دادند. طالبان این واحد نظامی را «واحد عملیاتی پانی پت» نامید. پانی پت منطقه‌ای در شمال دهلی، پایتخت هند است که مردم هند خاطره دردناک نبرد ۱۷۶۱ میان پشتون‌ها به رهبری احمدشاه ابدالی، پادشاه وقت افغانستان وماراتاهای هندوستان در این منطقه را هنوز به خاطر دارند. ایجاد این واحد نظامی جدید در چهارچوب تشکیلات طالبان آن‌هم در استان هم‌مرز با پاکستان، از همسویی این گروه با پاکستان برای مقابله با هندوستان خبر می‌دهد.

 با وجود این‌که مقام‌های طالبان همواره تاکید کرده‌اند، هیچ خطری از جانب افغانستان امنیت منطقه را تهدید نمی‌کند، اما ایجاد واحد عملیاتی پانی‌پت، درگیری‌ با مرزبانان ایرانی و نیروهای مرزی کشورهای آسیای میانه نشان از تلاش یا دست‌کم بی‌اعتنایی طالبان به ناامن سازی منطقه دارد.

دولت هندوستان پیش از این هم نگرانی‌هایش را از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و گسترش فعالیت‌های تروریستی در این کشور ابراز کرده بود. تی.‌اس. تیراموتی، نماینده دائمی هندوستان در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت این سازمان در ماه ژانویه نیز از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان و خطرات آن برای امنیت منطقه هشدار داده بود.

اکنون که یک مقام نظامی هند از حضور افغان‌ها و کشف سلاح‌های پیشرفته به‌جامانده از نیروهای آمریکایی در کشمیر خبر می‌دهد، دیده می‌شود که نگرانی‌های امنیتی مطرح‌شده پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان یکی پس از دیگری عملی می‌شود.