وزارت بهداشت: موج ششم کرونا هفته دوم اسفند به اوج می‌رسد

نتیجه بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس، ابتلای تعداد زیادی از کودکان و مرگ برخی از آنان است

در صورت افزایش آمار واکسیناسیون، پیش‌بینی می‌شود موج ششم کرونا تا فروردین ۱۴۰۱ در ایران فروکش کند‌ـ ATTA KENARE / AFP

موج ششم کرونا با سویه اومیکرون که از هفته‌های گذشته در ایران آغاز شده بود، همچنان رو به گسترش است. در حال حاضر، ۲۴۷ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۱۲ شهر نارنجی‌ هم در آستانه ورود به وضعیت قرمزند. شمار روزانه ابتلا نیز از ۱۹ هزار نفر عبور کرده است و در شبانه‌روز منتهی به جمعه ۲۹ بهمن، ۱۸۷ نفر جان باختند.

در حالی‌ که مقام‌های وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده‌اند سیر صعودی ابتلا تا نیمه اسفند ادامه می‌یابد، نگرانی‌ها درباره ابتلای کودکان و مرگ‌ومیر آنان افزایش یافته است.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، روز پنجشنبه ۲۸بهمن، در جمع خبرنگاران گفت که موج ششم کرونا در ایران در هفته دوم اسفند به اوج می‌رسد. به گفته او، در صورت افزایش آمار واکسیناسیون، پیش‌بینی می‌شود موج ششم کرونا تا فروردین ۱۴۰۱ در ایران فروکش کند.

تاکنون ۳۰ میلیون نفر در ایران سه نوبت واکسن کرونا زده‌اند. آمار موجود نشان می‌دهد که تعداد زیادی از شهروندان به‌دلیل تردید در اثربخشی واکسن‌های چینی و ایرانی، تمایلی به تزریق دوز سوم واکسن ندارند.

حکومت ایران که با هدف حمایت و ایجاد انحصار برای «ستاد اجرایی فرمان امام»، از واردات واکسن‌های معتبر خودداری کرده بود این بار نیز تبلیغات وسیعی را برای واکسن برکت آغاز کرده است و ادعا می‌کند که سازندگانش واکسن خاص اومیکرون تولید کرده‌اند.

این ادعا را یونس پناهی نیز مطرح کرد و گفت تولیدکنندگان واکسن برکت در صورت اثبات اثربخشی، می‌توانند «تعداد قابل‌قبولی» از این واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهار سال جاری نیز تولیدکنندگان واکسن برکت در ستاد اجرایی وعده داده بودند تا پایان شهریور، ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنند اما این وعده محقق نشد و تعداد زیادی از شهروندان به‌دلیل تاخیر در واکسیناسیون جان باختند.

حالا در شرایطی که گفته می‌شود تنها راه نجات از سویه اومیکرون تزریق دوز سوم واکسن است، مردم ایران گزینه‌ دیگری ندارند جز اینکه یکی از واکسن‌های ایرانی یا چینی را انتخاب کنند و در شرایطی که استقبال از نوبت سوم واکسن به‌شدت کاهش یافته‌ است، بیماری یکه‌تازی می‌کند.

افزایش ابتلای کودکان و مرگ هفت کودک

روز جمعه ۲۹ بهمن، فردین مهرابیان، سخنگوی علوم پزشکی استان گیلان، با اشاره به سرعت پنج برابری ابتلا به سویه اومیکرون کرونا، گفت: «طی روز گذشته ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان گیلان بستری شدند.»

در استان‌های دیگر نیز وضعیت مشابه است و به گفته محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، بیشتر موارد فوتی مربوط به افرادی است که دوز سوم واکسن را نزده‌اند.

هاشمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، درباره ابتلای کودکان به بیماری هشدار داد و گفت: «کودکان در این پیک، هم به این بیماری مبتلا می‌شوند و هم ممکن است آن را به سایر اشخاص انتقال دهند.»

خبرها از استان‌های مختلف ایران حاکی از آن است که تعداد مبتلایان گروه سنی کودک و نوجوان افزایش یافته است و درصد زیادی از موارد بستری‌ را کودکان تشکیل می‌دهند، برخی هم جان باخته‌اند.

محمدعلی جعفری، رئیس بیمارستان کودکان اکبر مشهد، به خبرگزاری ایسنا گفت بیشترین موارد بستری کودکان یک تا پنج ساله‌اند. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، نیز از افزایش ۶۰ درصدی ابتلای کودکان به سویه اومیکرون خبر داد.

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت سه کودک در پی ابتلا به کرونا جان باختند. به گزارش پایگاه خبری تجارت نیوز، پیش از او نیز مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مرگ چهار کودک در اثر ابتلا به سویه اومیکرون را تایید کرده بود.

در ایران کودکان زیر ۱۲ سال واکسینه نشده‌اند. اصرار ستاد مقابله با کرونا و وزارت‌ آموزش‌وپرورش به بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس، به ابتلای تعداد زیادی از کودکان و مرگ برخی از آنان منجر شده است.