تاثیر اندک رایج‌ترین داروی ضدافسردگی

کارشناسان می‌گویند از نتایج تحقیقات اخیر شگفت‌زده شده‌اند

pixabay

محققان می‌گویند رایج‌ترین داروی ضدافسردگی تاثیر چندانی در محو نشانه‌های افسردگی ندارد.

بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود نشان داد که بیشتر کسانی که استرالین مصرف می‌کنند در شش تا ۱۲ هفته اول مصرف، هیچ نشانه‌ای از نشانه‌‌های افسردگی خود – از قبیل بی‌انگیزگی - نمی‌بینند.

کارشناسان گفتند که از نتیجه مطالعه مربوط به افسردگی «شگفت‌زده» شده‌اند ولی آشکار شد که این دارو به رفع اضطراب کمک می‌کند و پزشکان باید به تجویز آن ادامه بدهند.

این تحقیق که به رهبری محققان کالج دانشگاه لندن (یوسی‌ال) انجام شده و در نشریه «لنست سایکایتری» منتشر شده، در مطب پزشکان سراسر انگلستان انجام شد.

در این تحقیق، ۶۵۳ شخص ۱۸ تا ۷۴ ساله که نشانه‌های افسردگی را تجربه می‌کردند به دو گروه تقسیم شدند.

به گروه اول دارویی کاذب به مدت ۱۲ هفته داده شد، در حالی که گروه دوم استرالین مصرف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نشان داد که پس از شش هفته، در گروه استرالین، نشانه‌های افسردگی پنج درصد پایین‌تر بود که «مدرک متقاعدکننده‌ای» از تاثیر دار نبود.

پس از ۱۲ هفته، میزان کاهش به ۱۳ درصد رسید - نتیجه‌ای که کارشناسان «ضعیف» توصیف کردند.

ولی این دارو در کاهش اضطراب مزایایی نشان داد. پس از شش هفته، ۲۱ درصد کاهش، و پس از ۱۲ هفته، ۲۳ درصد کاهش در اضطراب مشاهده شد. گروهی که استرالین مصرف می‌کردند، دو برابر بیشتر احتمال داشت بگویند که حال بهتری دارند و سلامت روانی کلی‌شان بهبود یافته‌ است.

پروفسور گلین لویس، رئیس بخش روان‌درمانی یو‌سی‌ال که رهبری تحقیق را بر عهده داشت، خواهان درمان بهتری برای افسردگی شد.

او گفت: «داروهای  ضدافسردگی تاثیر دارند، ولی شاید به طریقی متفاوت از آنچه ما در آغاز فکر می‌کردیم».

«ظاهرا این دارو اول روی نشانه‌های اضطراب تاثیر می‌گذارد، پیش از آن که تاثیر کمتر و دیرتری روی افسردگی  داشته‌ باشد».

«ما قطعا به درمان‌های بهتری برای افسردگی نیاز داریم – تحقیق بیشتری در این زمینه لازم است».

«نتیجه این تحقیق غیرمنتظره بود. فرضیه اولیه ما این بود که این دارو بعد از شش هفته روی نشانه‌های افسردگی تاثیر می‌گذارد، ولی چنین چیزی ندیدیم. برای همین، نتیجه غیرمنتظره‌ای بود».

این تحقیق که به هزینه موسسه ملی پژوهش بهداشت (ان‌آی‌اچ‌آر) انجام شد، بزرگ‌ترین آزمون یک داروی ضدافسردگی با استفاده از داروی کاذب (پلاسیبو) بود که صنعت داروسازی هزینه‌اش را پرداخته‌ است.

در این تحقیق افرادی با نشانه‌های ملایم تا متوسط افسردگی شرکت داشتند که از نظر بالینی قطعی نبود که نیازمند درمان دارویی باشند.

محققان گفتند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که داروهای ضدافسردگی ممکن است به گروه بزرگتری از مردم که قبلا تصور می‌شد کمک کنند، از جمله کسانی که مشمول معیارهای افسردگی یا اختلال اضطراب عمومی نباشند.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، برای هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در انگلستان داروی ضدافسردگی تجویز شد، یعنی ۱۷ درصد کل جمعیت کشور.

استرالین داروی سد کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (اس‌اس‌آرآی)، یعنی رایج‌ترین دسته ضدافسردگی‌هاست.

پروفسور هلن استوکز- لمپارد، رئیس هیئت مدیره کالج سلطنتی پزشکان گفت: «این تحقیق، مشاهدات جالبی به دست می‌دهد در باره این که چطور دارویی که عمدتا برای درمان افسردگی به کار می‌رود ممکن است با کاهش نشانه‌های اضطراب – که معمولا با افسردگی همراه است - از طرق دیگری به بیمار کمک کند.

دکتر سمیر جائوهار، پژوهشگر ارشد و مشاور روان‌درمانی موسسه ملی بهداشت افزود: «تعجبی ندارد که نشانه‌های افسردگی چندان بهتر نشدند، چون تنها حدود نیمی از افراد مورد آزمایش افسردگی داشتند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از زندگی