پایان ریاست عزیزی‌خادم بر فدراسیون فوتبال ایران

هیئت‌رئیسه میرشاد ماجدی را به عنوان سرپرست موقت انتخاب کرد

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران- ایرنا

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، برکنار شد. هشت عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون به برکناری او رای دادند و میرشاد ماجدی را به عنوان سرپرست موقت برگزیدند.

در جلسه صبح پنجشنبه فدراسیون فوتبال، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، شهره موسوی، احمدرضا براتی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، میرشاد ماجدی، طهمورث حیدری، مهرداد سراجی و خداداد افشاریان حضور داشتند. در آغاز این نشست، دبیرکل فدراسیون فوتبال به حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی اجازه حضور نداد و گفت که سمت آن‌ها در هیئت‌رئیسه قانونی نیست.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پیش از جلسه عزل عزیزی‌خادم، در یک ضدحمله به هیئت‌رئیسه، مهرداد سراجی را شش ماه محروم کرد تا از تعداد رای مخالفان در هیئت‌رئیسه کم شود اما کمیته استیناف این رای را شکست تا سراجی بتواند در جلسه پنجشنبه شرکت کند. سراجی، مدیرعامل سابق باشگاه سایپا، سوابق زیادی در ورزش ندارد و تا ساعاتی پس از عزل عزیزی‌خادم، به عنوان گزینه اصلی سرپرستی فدراسیون مطرح بود اما سرانجام ماجدی انتخاب شد. میرشاد ماجدی، بازیکن سابق استقلال و تیم ملی، پیش‌تر رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بود.

سرپرست موقت تا برگزاری جلسه مجمع فدراسیون فوتبال کار خواهد کرد و سپس در صورتی که مجمع به عزل عزیزی خادم رای دهد، انتخابات جدید فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود (شاید در اسفندماه).

عزیزی‌خادم در روزهای اخیر کوشید تا جلسه هیئت‌رئیسه را به تعویق بیندازد اما هیئت‌رئیسه در نامه‌های پی‌در‌پی به دبیرکل فدراسیون برگزاری قطعی جلسه را خواستار شد و بر موضوع جلسه -عزل عزیزی‌خادم- اصرار کرد.

گزارش‌ها درباره تخلفات رئیس فدراسیون مستندات کافی ندارند؛ اما ارتباط با یک جادوگر را به او نسبت می‌دهند. جادوگر واژه آشنایی در فوتبال ایران است و مدیران و مربیان خرافاتی تصور می‌کنند با اتکا به جادو و جنبل می‌توانند نتایج بازی‌ها را تغییر دهند. سایت طرفداری گزارش کرده است که رئیس فدراسیون با فردی که به جادوگری مشهور است، در چند شرکت خصوصی شریک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته اختلاف هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با عزیزی‌خادم احتمالا به دلیل ترویج خرافات در فدراسیون تحت مدیریت او نیست، بلکه به نظر می‌رسد اختلاف بر سر منافعی است که اعضای هیئت‌رئیسه طبق وعده‌های عزیزی‌خادم توقع آن را داشتند. مخالفان امروز عزیزی‌خادم با او به این فدراسیون قدم گذاشتند و انتخاب‌های انتقاد برانگیز عزیزی‌خادم بودند؛ اما حالا در جلد مخالف او فرو رفته‌اند.

عزیزی‌خادم در روز سه‌شنبه برای مقابله با هیئت‌رئیسه، وبیناری با روسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها برگزار کرد تا بتواند با کمک آن‌ها رای مجمع را به نفع خود داشته باشد. تعدد استان‌ها در ایران باعث شده که تعداد روسای هیئت‌ها در مجمع پرشمار باشد و رای آن‌ها در انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال همیشه تعیین‌کننده است. روسای هیئت‌ها برای بقا در جایگاه خود رای می‌دهند. اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال نیز از میزان قدرت رای‌ هیئت‌های فوتبال کم نکرد و اگرچه به تعداد نمایندگان زنان چند نفر را افزود و رای نهادهای نظامی را حذف کرد، بازهم روسای هیئت‌ها در انتخابات صاحب‌نفوذند و خود با سازوکاری بحث‌برانگیز و انتخاباتی نمایشی در استان‌ها رئیس هیئت می‌شوند و با قدرت محلی، رقیبان خود را رد صلاحیت می‌کنند.

دفاعیات عزیزی‌خادم را می‌توان در وبینار با روسای هیئت‌ها شنید. فدراسیون او تیم ملی را در شرایطی بحرانی تحویل گرفت و این تیم بدون تغییر مربی به جام جهانی صعود کرد. تیم ملی زنان هم در دوره ریاست عزیزی‌خادم نظم بهتری داشت؛ اگرچه بدون بازی تدارکاتی به جام ملت‌های آسیا رفت و نتایج نیز امیدوار کننده نبودند؛ اما این تیم پس از تعطیلی طولانی در دوران ریاست پیشین فدراسیون تشکیل شده بود.

عزیزی‌خادم در وبینار با روسای هیئت‌ها، از درآمدزایی برای فدراسیون و ساخت کمپ تیم‌های ملی در کیش حرف زد؛ اما وعده او به هیئت‌ها آخرین کوشش برای جلب رای آن‌ها بود. او گفت: «بعد از دو بازی تیم ملی در راه جام جهانی، در سال آینده برای توسعه فوتبال در استان‌ها برنامه‌ریزی خواهیم کرد. برای اولین بار است که در استان‌ها این امر مهم اتفاق می‌افتد. ارزان‌ترین صعود به جام جهانی رقم خورده و همان‌گونه که با شما وعده کردم، عواید حاصل از این صعود باید به عنوان بازوی محرک فوتبال ملی به استان‌ها اختصاص یابد. برای گره خوردن استان‌ها با فوتبال ملی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است و شاید مهم‌ترین آن در حوزه اجرا، استعدادیابی باشد.»

عزیزی‌خادم یک سال پیش نیز رای هیئت‌ها را با وعده اختصاص بودجه به آن‌ها مال خود کرد و حالا دوباره این وعده را تکرار می‌کند تا بتواند با رای مجمع، دستور عزل هیئت‌رئیسه را خنثی کند.

در  چند روز گذشته، بسیاری از چهره‌های قدیمی فوتبال ایران در مصاحبه‌های خود علیه عزیزی‌خادم موضع گرفته‌اند؛ اما عزیزی‌خادم با محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال دیدار کرد تا با اتکا به مقبولیت دادکان فضا را تغییر دهد؛ اگرچه موفق نشد و در نهایت، هیئت‌رئیسه او را عزل کرد.

بیشتر از فوتبال