فرود هواپیمای ایرانی «احتمالا حامل سلاح» در میانمار

آسیا‌تایمز: هواپیمای قشم‌ایر فارس احتمالا حامل موشک هدایت‌شونده و پهپاد است

آسیا‌تایمز می‌گوید هواپیمای ایرانی در نایپیداو فرود آمد حامل ۲۱ جعبه حامل سخت‌افزار نظامی بود-Google Earth

آسیا‌تایمز گزارش داد که بامداد چهارشنبه یک هواپیمای ایرانی دیگر در میانمار به زمین نشست که گمان می‌رود حامل تجهیزات نظامی برای ارتش میانمار باشد.

همین نشریه اواسط ماه گذشته میلادی نیز از سفر هیات ایرانی-احتمالا مرتبط با سپاه پاسداران- به میمانمار خبر داده بود که دومین یا سومین سفر هیات‌های ایرانی به این کشور از فوریه ۲۰۲۱ تا کنون به‌شمار می‌رود. تهران تا کنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

دیوید هات، نویسنده گزارش آسیا‌تایمز می‌گوید هواپیمای ایرانی که روز چهارشنبه در نایپیداو پایتخت میانمار فرود آمد حامل ۲۱ جعبه حامل سخت‌افزار نظامی بود. او می‌گوید این اطلاعات را از فردی مطلع دریافت کرده است که درباره نوع تجهیزات اطمینان نداشته است. این گزارش می‌افزاید که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این محموله شامل موشک‌های هدایت‌شونده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع اطلاعاتی نیز گفت که هواپیما حامل پهپاد و برخی سلاح‌های شیمیایی بود که در جنگ سوریه مورد استفاده قرار گرفت. به گفته این منبع، این هواپیما قبل از فرود آمدن در میانمار در ازبکستان توقف کرده بود تا برای چاپ پول در میانمار کاغذ تحویل بگیرد.

براساس این گزارش انتظار می‌رود این هواپیما با دلار پر شود و میانمار را ترک کند. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات هسته‌ای وین برای بازگشت به تعهدات و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

به گزارش آسیا‌تایمز، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر متهم به تامین تجهیزات نظامی برای دولت اسد، حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان در عراق و لبنان است. خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۹، هواپیمایی قشم‌ایر فارس جمهوری اسلامی را به دلیل انتقال سلاح به سوریه تحریم کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد پرواز فرودآمده در میانمار نیز متعلق به همین خط هوایی باشد.

در حال حاضر روسیه و شماری از تولید‌کنندگان سلاح در دیگر کشورها شامل هند متهم به فروش سلاح به ارتش میانمار هستند که سال گذشته میلادی در پی کودتا به قدرت رسید. باوجود درخواست آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحریم تسلیحاتی بین‌المللی میانمار، این هدف هنوز محقق نشده است.

بیشتر از جهان