جشن تولد ۸۰ سالگی رهبر درگذشته کره شمالی برگزار شد

مردم کره شمالی در سرما و برف، تولد رهبر سابق این کشور را جشن گرفتند

کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون، رهبر فعلی کره شمالی، روز ۱۶ فوریه در یک اردوگاه چریکی مخفی به دنیا آمد - STR  / AFP

رسانه‌های کره شمالی روز چهارشنبه از برگزاری جشن هشتادمین سال تولد رهبر سابق این کشور خبر دادند. البته در این جشن که برای رهبر فوت‌شده پیونگ‌یانگ در فضای باز و در دمای زیر صفر با حضور مردم برگزار شد، موشکی پرتاب نشد و رژه نظامی هم نداشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تقویم کره شمالی سرشار از سالگردهای مربوط به رهبران سابق این کشور است و سالروز اتفاق‌های متعدد مربوط به پدر و پدربزرگ رهبر فعلی را یادآوری می‌کند. این مناسبت‌ها را با گل‌آرایی گسترده در سطح شهر، رقص‌های گروهی و ادای احترام در رسانه‌های دولتی جشن می‌گیرند و فرصتی برای نشان دادن وفاداری به رهبر محسوب می‌شوند. 

کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون، رهبر فعلی کره شمالی، روز ۱۶ فوریه در یک اردوگاه چریکی مخفی به دنیا آمد و روز تولدش با نام «روز ستاره درخشان» جشن گرفته می‌شود. روز تولد کیم ایل سونگ، موسس این کشور، که ۱۵ آوریل است هم «روز خورشید» نام دارد.

عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های دولتی کره شمالی از سالروز تولد کیم جونگ ایل نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان مقابل مجسمه غول‌پیکر او جمع شده‌اند تا آنچه «عید بزرگ ملت» نام گرفته است، جشن بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که کیم جونگ اون نیز در این مراسم حضور داشت و زادگاه پدرش، منطقه‌ای به نام سامجیون در امتداد مرز چین، را «خانه انقلاب ما» نامید. او در سال‌های اخیر برای بازسازی این منطقه، مبالغ هنگفتی را به پروژه‌هایی عظیم شامل ساخت آپارتمان‌های جدید، هتل‌ها و یک پیست اسکی اختصاص داد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد رهبر کره شمالی این مناسبت را با پرتاب یک موشک و قدرت‌نمایی نظامی همراه کند، به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ آزمایش‌های موشکی خود را در طول بازی‌های المپیک زمستانی چین، به دلیل احترام به متحد اصلی‌ خود، متوقف کرده است. با این حال کارشناسان معتقدند که کیم جوان در انتظار سالگرد کلیدی بعدی یعنی صدودهمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ در ۱۵ آوریل است تا از یک آزمایش تسلیحاتی بزرگ دیگر رونمایی کند.

اختصاص هزینه‌های سنگین برای برگزاری چنین مراسمی و همچنین قدرت‌نمایی‌های نظامی در شرایطی است که پیونگ‌یانگ با بحران اقتصادی روبه‌رو است. رهبر کره شمالی در یک سخنرانی متفاوت در آستانه سال ۲۰۲۲، بر حل مشکلات اقتصادی کشورش تاکید کرد و گفت: «هدف اصلی ما برای سال جدید توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم است زیرا این کشور با مبارزه بزرگ مرگ و زندگی روبه‌رو است.»

کره شمالی با بدترین بحران اقتصادی سال‌های اخیر مواجه است. شهروندان آن کشور هم از تحریم‌ها و هم از همه‌گیری کرونا آسیب دیده‌اند. این کشور به دلیل برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک مشمول تحریم‌های بین‌المللی متعدد است و از مدت‌ها پیش با کمبود شدید موادغذایی دست‌وپنجه نرم می‌کند.