حضور پررنگ زنان کاندیدا در انتخابات ایالت تگزاس

زنانی که قصد دارند تگزاس را به ایالتی دموکرات تبدیل کنند

Stewart F. House / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

وندی دیویس .سناتور ایالت تگزاس. شهر «هالتوم». اکتبر ۲۰۱۳

ساختمان باشکوه دولتی ایالت تگزاس (کاپیتول) با مجسمه «الهه آزادی» آن که بیش از ۹۱ متر (حتی بلندتر از ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن) ارتفاع دارد، شاهد رویدادهای مهمی در تاریخ بوده است. 

در سال‌های اخیر، هیچ یک از این رویدادها بیش از تابستان سال ۲۰۱۳ خاطره انگیز نبوده است؛ زمانی که «وندی دیویس»، قانون‌گذار دموکرات، ایستاد و کوشید تا جلو محدودیت‌های پیشنهادی برای دسترسی به امکانات برای سقط جنین را بگیرد. 

خانم دیویس با کفش‌های ورزش صورتی، بی‌وقفه به مدت یازده ساعت ایستاد و صحبت کرد. مردم برای تماشا جمع شدند، عصر به شب رسید، و شب به نیمه‌های خود نزدیک شد. همهمه‌ای در سالن مرمری «کاپیتول» پیچید و در سراسر آمریکا طنین انداخت. در نهایت، جمهوری‌خواهان محدودیت‌های جدید را تصویب کردند، ولی از آن شب داغ ماه ژوئن، «دیویس» و «فیلی‌باستر» یا فلسفه او برای دفاع از حقوق زنان، ماندگار شد.

باراک اوباما از کاخ سفید توییت کرد: «امشب اتفاقی ویژه در آستین در حال رخ دادن است. # درکناروندی بیاستیم» 

شش سال بعد، «دیویس» ۵۶ ساله که به میدان مبارزه بازگشته است، یکی از کاندیدهای زن دموکرات است که قصد دارد تگزاس را در سال ۲۰۲۰ آبی (رنگ دموکرات‌ها) کند.

از دست کم ۱۶۰۰ به‌اصطلاح «انتخابات سیاسی» که این حزب در آن رقابت کرده است ، بیش از نیمی را زنان نمایندگی کرده‌اند.

«بریتانی سوئیتزر» ،مدیر ارشد تبلیغاتی حزب دموکرات در تگزاس، می‌گوید: «تگزاس بزرگترین میدان رقابتی است. اکثرجمعیت تگزاس زن هستند و اکثریت حامیان مالی و داوطلبان نیز زن هستند. ما در چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که زنان خواستار دست‌یابی به مسئولیت‌های سیاسی شده‌اند».

تگزاس، نقش بزرگی دارد. دومین ایالت بزرگ از لحاظ جغرافیایی و جمعیت است و با ۳۸ رای الکترال برای انتخاب  رئیس جمهوری، از این نظر نیز دوم است.

به مدت یک قرن، تگزاس ایالتی دموکرات بود، ولی در چهار دهه گذشته، به قلمرو قرمز رنگ  جمهوری‌خواهان تبدیل شده است. آخرین دموکراتی که در آن ایالت مقامی ایالتی داشت، در دهه ۱۹۹۰ بود و آخرین نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات که در تگزاس رای آورد، جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶ بود.

دموکرات‌ها معتقدند که تغییر در راه است، و به نکات مختلفی اشاره می کنند. انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ شاهد تصاحب کرسی‌های زیادی از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا بود، و «بتو اورورک» که در رقابت برای ورود به سنا تا مرز شکست «تد کروز» پیش رفت، هر دو حزب را شگفت‌زده کرد. در نهایت، «کروز» ۵۱ به ۴۸ پیروز شد، ولی جمهوری‌خواهان ناچار شدند میلیون‌ها دلار برای رقابتی که گمان می‌کردند به‌راحتی در آن برنده شوند، هزینه کنند.

امسال، دست کم ۶ جمهوری‌خواه از مجلس نمایندگان اعلام کرده‌اند که کنار می‌روند. این امر، به  پدیده «تگزودوس» (از ترکیب «اکسیت» و «تگزاس»، و بر وزن «اگسودوس»، به‌معنای «خروج گسترده و اساسی» در روایت «خروج یهودیان از مصر») شهرت یافته است.

یکی از آن نمایندگان، ویل هرد، تنها نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی-آفریقایی‌تبار در کنگره آمریکا است.

مت آنجل، استراتژیست سیاسی و بنیانگذار پروژه «لون استار»، یک کمیته اقدام سیاسی PAC   که هزینه کاندیداهای تگزاس را تأمین می‌کند، گفت: «دو اتفاق در حال رخ دادن است. یکی تغییر جمعیتی، به‌خصوص در مناطق حومه‌ای در نقاطی مانند هوستون، و دیگری، کاری  که حزب جمهوری‌خواه انجام داده است، یعنی دنبال کردن سیاست‌های تفرقه‌آمیز برای ماندن بر سر قدرت از طریق به حاشیه راندن آمریکاییان آفریقایی‌تبار و لاتین‌تبار، به جای جذب رأی بخشی از این رأی دهندگان».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنان کاندیدا در تگزاس با غروری افسانه‌ای و اعتماد به‌نفس، در ستون‌های برگه رأی ظاهر می‌شوند 

«ام جی هگر»، ۴۳ ساله و کهنه‌سرباز نیروی هوایی که در افغانستان خدمت کرده است و سال گذشته با اختلافی کم، در رقابت برای تصاحب کرسی مجلس شکست خورد، تلاش می‌کند تا از اورورک بهتر عمل کند و سناتور جمهوری‌خواه، جان کورنین، را شکست دهد. 

او در یکی از ایمیل‌های اخیرش به هواداران خود گفت: «من پولی از سازمانهای بزرگ PAC  نمی‌گیرم (چون در برابر تگزاسی‌ها پاسخگو هستم نه در برابر کسانی که منافع خاص دارند)، بنابراین، هر هدفی را که دنبال می‌کنیم اهمیت دارد». 

در حوزه انتخابی بیست و ششم تگزاس که شامل دالاس- فورت‌ورث می‌شود، جسیکا سیسنروس، وکیل مهاجرت ۲۶ساله از سوی Justice Democrats   (کمیته اقدام سیاسی مترقی)، مورد تأیید قرار گرفته است؛. این نهاد، گروهی پیشرو است که در سال ۲۰۱۸ به «الکساندریو اوکازیو کورتز» کمک کرد تا جوان‌ترین زنی شود که به کنگره راه می‌یابد.  

«آماندا ادواردز»، از اعضای شورای شهر هیوستون نیز نامزد انتخابات سنا شده است و در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها با «هگر» و دست‌کم سه کاندیدای دیگر رودررو خواهد شد.

او از هوستون گفت: «زمان آن رسیده است که زنان نیز بر سر این میز، صندلی داشته باشند. باید فرصت رهبری را برای زنان فراهم کنیم».

«ادواردز» می‌گوید، کارزار انتخاباتی خود را نه با انگشت اتهام به سوی هم گرفتن، بلکه بر اثبات توانایی ایجاد اتحاد، پایه‌گذاری کرده است.

او می‌گوید رأی دهنده‌هایی که با آنها صحبت کرده است، خواستار آنند که نمایندگانشان «وارد عمل شوند»؛ حتی اگر با منافع شخصی‌شان سازگار نباشد.

او می‌گوید: «آنها شاهد بوده‌اند که سیاست، به بازی می‌گیرد و به بازی گرفته می‌شود. می‌خواهند مردم دقت کنند».

«آنچه تغییر نکرده است، حس تحقیر و فقدان رضایت از شرایط فعلی است. من شک ندارم که  این انتخابات، تغییر به همراه خواهد آورد».

هر چند تگزاس ایالتی ثروتمند است، اما دارای فقر گسترده‌ای است. از هر شش شهروند تگزاسی، یک نفر بیمه درمانی ندارد، که بالاترین رقم در کل کشور است.

همچنین، تقریبا از هر پنج کودک تگزاسی، یک کودک با فقر دست به‌گریبان است.

احتمال زندگی در فقر برای نوجوانان سیاه‌پوست یا لاتین‌تبار، سه برابر نوجوانان سفیدپوست است.

«جینا اورتیز» ۳۸ ساله، کهنه‌سربازی است که در عراق خدمت کرده است، و در حوزه گسترده انتخابی بیست و سوم (که ویل هرد آن را ترک کرد) نامزد شده است. این حوزه،  صدها مایل از مرز با مکزیک را از «سن آنتونیو» تا « ال پاسو» در برمی‌گیرد. او میگوید، این ناحیه از ۳۰ ایالت آمریکا بزرگتر است.

«هرجا که باشم، اولویت نخستم، بیمه درمانی است. ممکن است مقداری متفاوت باشد، اما مسئله فراگیر، خدمات درمانی است. چه هزینه دارو باشد (چه چالش‌های دیگر)، و می توانید تصور کنید، اگر در یکی از مناطق روستایی زندگی می کنید، که  دسترسی به مرکز درمانی یک چالش است، و پس از آن، چالش بعدی آن است که آن مرکز قادر برای فراهم کردن خدمات مورد نیاز شما باشد».

او افزود: «اینجا ناحیه‌ای است که ما نیاز داریم روی زیر ساختهای آن مانند «پهن باند» (Broadband  ) سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم امکاناتی چون خدمات درمانی از راه دور، مشاوره روانی از راه دور، و امکانات و فن‌‌آوری‌های موجود دیگری که (در حال حاضر) زیرساختهای آن را نداریم، به دست آوریم».

«جنی لو لیدر»، تگزاسی نسل هفتم که پدربزرگش یک مزرعه خانوادگی را در ناحیه کِر در سال ۱۸۸۲ خرید، برای یکی از حساس‌ترین رقابتها قدم به میدان گذاشته است. حوزه انتخابی بیست و یکم که شامل بخش‌هایی از آستین می‌شود، هم اکنون در دست جمهوری‌خواه صریح، چیپ روی است. ولی جنی لو لیدر برای رقابت با او، ابتدا باید در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات پیروز شود که دیویس نیز در آن شرکت دارد.

در یک کتابفروشی در«آستین»، لیدر گفت که برنامه او برای تمرکز بر دیپلماسی در حل بحران دیوار مرزی و حقوق دگرباشان جنسی، از حمایت زیادی برخوردار شده است.

او گفت: «از ۱۰ ناحیه حوزه نمایندگی‌ام بازدید کرده‌ام. آنچه از مردم می‌شنوم، باور من هم هست».

«همه حق دارند از بیمه درمانی ارزان استفاده کنند. مردم وقتی شیر آبشان را باز می‌کنند، باید آب  آشامیدنی سالم و پاک داشته باشند. باید هوای سالم تنفس کنند. باید تغذیه سالم داشته باشند. همه باید بتوانند از روی پل‌های خوب و ایمن عبور کنند».

یکی از مهمترین رقابت‌ها، رقابت برای ورود به مجلس قانون‌گذاری ایالت است. این مجلس از مدتها پیش در اختیار جمهوری‌خواهان بوده است، و انتخابات آن، به چند دلیل حیاتی است. یکی از آن دلایل مهم این است که پس از سرشماری سال ۲۰۲۰، لازم است حوزه‌های رای‌گیری ایالتی و فدرال جدیدی اضافه شوند. در حال حاضر حوزه‌های رای‌گیری به‌طرز غیرمنصفانه‌ای تعیین شده‌اند که به نفع جمهوری خواهان عمل می‌کند. حزب دموکرات باید ۹ کرسی جدید به دست آورد تا به موقعیت لازم در مجلس دست یابد.

دانا هاوارد، نماینده ایالتی از شهر آستین، می‌گوید که زنان در تگزاس پا پیش می‌گذارند، زیرا از «طرح و چهارچوب‌هایی»‌ که برایشان در نظر گرفته می‌شود «به ستوه آمده‌اند.» به گفته وی،  «اگر زن‌های بیشتری مقام‌های انتخابی را به‌دست آورند، توجه بیشتری به موضوع‌هایی مانند بهداشت، سلامت و آموزش خواهد شد».

او می‌افزاید: «شاهد بودیم که پس از انتخاب دونالد ترامپ، بسیاری از مردم با گفتن این که «باید یک کاری بکنم»  پیش‌قدم شدند. بعضی از آن‌ها زنان حومه‌نشین بودند که ترامپ اغلب آن‌ها را به اصطلاح مامان فوتبالی (زنان خانه‌دار، کدبانو، مادرانی که فرزندان خود را برای بازی فوتبال می‌برند) خطاب می‌کرد». 

گزارش شده است که رهبران جمهوری‌خواه در تگزاس از هم اکنون آژیر خطر را به صدا در آورده‌اند، زیرا از این که رقیبانشان با هدف گرفتن زنان تحصیل‌کرده حومه‌نشین توانستند در ۲۰۱۸، اکثریت را مجلس نمایندگان کنگره امریکا را به‌دست آورند، آگاهند. 

در اوایل امسال روزنامه پولتیکو  Politico خبر داد که پس از نتایجی که در انتخابات سنا در سال گذشته نصیب بیتو اوروک  شد، حزب بودجه انتخاباتی را با هدف حفظ کرسی‌های خود، به‌طرز گسترده‌ای افزایش داده است. اماحزب اذعان دارد که ثروت جمهوری‌خواهان کمکی نمی‌کند، زیرا اتهام رئیس مجلس نمایندگان ایالت مبنی بر تلاش برای عدم انتخاب هم حزبی خودش، رسوایی‌ای است که بر مجلس قانون‌گذاری ایالت سایه افکنده است. این اتهام انکار شده است، اما «دن پاتریک»، معاون فرماندار تگزاس که یکی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه است، گفت که از لحاظ سیاسی، ۲۰۲۰ سال سختی خواهد بود.

«رابرت سوله را»، سخنگوی کمیته ملی جمهوری‌خواهان کنگره ( (NRCC گفت که دموکرات‌ها بیش از اندازه خوشبین هستند.

به گفت وی: «در سال ۲۰۱۸ دمکرات‌ها بهترین انتخابات را در طول یک نسل داشتند، اما نتوانستند هیچیک از کرسی‌های ایالتی را تصاحب کنند. آن‌ها تنها چند کرسی مجلس نمایندگان کنگره را به دست آوردند و اختلاف رای خود را در بعضی از حوزه‌های سراسری کمتر کردند، اما برنده نشدند».

او افزود: «تگزاس یکی از ایالت‌هایی در کشور است که سریع‌ترین رشد را داشته است. مردم به اینجا می‌آیند، زیرا شاهد منافع رهبری جمهوریخواهان را بوده‌اند».

دفتر «روی»  (Roy) گفت که او در دسترس نیست، و به سوالات کتبی نیز پاسخ نداد.

«هاروی کرونبرگ»، کارشناس سیاست تگزاس و موسس خبرنامه دو حزبی کوروم ریپورت Quorum Report گفت که ۶ یا ۷ کرسی از کرسی‌های مجلس نمایندگان  کنگره آمریکا و مجلس قانون‌گذاری ایالت که اکنون در اختیار جمهوری‌خواهان است، آسیب‌پذیرند. اگر حزب دموکرات نامزد مناسبی معرفی کند و آماده باشد که سرمایه‌گذاری بزرگی برای تبلیغات انجام دهد، خواهد توانست آن ۳۸ رای الکترال را تصاحب کند.

به گفته وی: «این انتخابات یک همه‌پرسی برای تایید ترامپ خواهد بود. در نظرسنجی‌های تگزاس، عملکرد ترامپ در میان مردم، به استثنای  فعالان طرفدارش، ضعیف به‌نظر می‌رسد. فکر نمیکنم ترامپ کمک خیلی زیادی به خودش کرده باشد. کشاورزی دارد آسیب می‌بیند. قیمت نفت و گاز هم پایین است». 

او افزود: «بازی انتخاباتی در تگزاس به این بستگی دارد که چه کسی نامزد دموکرات‌ها باشد». 

پس از آن که دیویس برای سخنرانی در ابستراکسیون ۲۰۱۳ مورد توجه اوباما قرار گرفت، او از فرصتی که به‌دست آورده بود، استفاده کرد و خود را نامزد فرمانداری ایالت کرد، اما با اختلاف ۲۰ در صد از گرِگ ابوت شکست خورد. حتی ساختن فیلمی از او مطرح شده بود، و  گزارش شده است که او با ساندرا بولاک نیز که برای ایفای نقش اوابراز تمایل کرده بود، ملاقات کرد.

دیویس گفت: «زنان تگزاس با زنان دیگر نقاط کشور متفاوت نیستند. آن‌ها مدارس خوب و امن برای فرزندانشان می‌خواهند. هوای پاک و آب تمیز برای خانواده‌هاشان می‌خواهند».

او افزود: « آن‌ها می‌خواهند بدانند که فرزندانشان فرصت خواهند داشت که سیاره‌ای پایدار داشته باشند، و فرصت خواهند یافت تا به رویاهای خود جامه عمل بپوشانند». 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان