جرد کوشنر نامزد جایزه صلح نوبل می‌شود

کوشنر سال گذشته هم برای همین منظور نامزد شد اما به فهرست نهایی راه نیافت

جرد کوشنر و همسرش ایوانکا ترامپ - SAUL LOEB / AFP

یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره از نیویورک و گزینه فرمانداری با اشاره به نقش جرد کوشنر در پیشرفت عمده روابط سیاسی میان اسرائیل و دو کشور عربی، او را یک بار دیگر برای جایزه صلح نوبل نامزد کرد.

به گزارش نیویورک‌پست، لی زلدیم، نماینده نیویورک در کنگره، نام کوشنر را مطرح کرد. او در نامه‌ خود به کمیته نوبل چنین نوشت: «پیمان ابراهیم (Abraham Accords) که در سال ۲۰۲۰ امضا شد، مهم‌ترین پیشرفت سیاسی میان اسرائیل و کشورهای عربی بعد از چند دهه‌ را نشان می‌دهد.»

او ادامه داد: «به‌رغم وجود زمینه قرن‌ها کشمکش و همه‌گیری کووید-۱۹، بالا گرفتن تنش‌ها و نفوذ رو به افزایش ایران، کوشنر و برکوویتز رهبران منطقه را با موفقیت دور هم جمع کردند و ائتلاف‌های منطقه‌ای را به گونه‌ای شکل دادند تا بهتر بتوانند از پس نفوذ زیان‌بخش ایران برآیند.»

پیمان ابراهیم نامی است که برای عادی سازی رسمی روابط اسرائیل و دو کشور دیگر خاورمیانه، امارات متحده عربی و بحرین، استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که باید منتظر ماند و دید که کمیته نوبل با نامزدی آقای کوشنر چه می‌کند، مطرح شدن نام او به خودی‌خود معنای زیادی ندارد. کوشنر سال گذشته هم برای همین منظور نامزد شد و به فهرست نهایی راه نیافت.

جایزه صلح نامزدهایی را از سراسر دنیا می‌پذیرد که «گزینه واجد شرایط» باشند؛ واجد شرایط بودن را فهرست بلندبالایی از موارد تعیین می‌کند که عبارتند‌ از: «اعضای مجامع ملی و دولت‌های ملی (اعضای کابینه یا وزرا) کشورهای مستقل و همچنین سران فعلی این کشورها»

در سال‌های اخیر، تا حدی به لطف شمار زیاد افراد واجد شرایط نامزدی، تعداد اسامی پیشنهادی به این کمیته افزایش یافته و چند بار به ۳۰۰ نفر رسیده است. فهرست نهایی طی ماه‌های فوریه و مارس در اسلو تهیه خواهد شد.

در سیاست خاورمیانه‌ای دولت ترامپ، به کوشنر نقش اصلی داده شد؛ یکی از چندین حوزه‌ای که به رغم نداشتن هیچ نوع تجربه مرتبط، در آن نفوذ زیادی داشت. این دولت همچنین اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت ایالات متحده را به آنجا منتقل کرد که حرکتی بسیار بحث‌انگیز شد. این سفارت حالا حیاطی دارد که نام کوشنر را بر آن گذاشته‌اند.

ترامپ که او را هم حقوقدانی نروژی برای جایزه نامزد کرده بود و مدام در مورد اهمیت مطرح شدن نامش به طرزی اغراق‌آمیز صحبت می‌کرد، ظاهرا زمانی کوشنر را «بچه‌ای فوق‌العاده» و «باهوش‌ترین فردی که در تمام عمرم دیده‌ام» توصیف کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان