هشدار وزیر خارجه بریتانیا: اروپا در آستانه جنگ است

لیز تراس: «ما راه دیپلماسی را دنبال می‌کنیم و از ولادیمیر پوتین می‌خواهیم از لبه پرتگاه عقب‌نشینی‌ کند»

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، درباره تهاجم روسیه به اوکراین هشدار داد - OLIVIER DOULIERY / AFP

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن هشدار درباره اینکه تهاجم روسیه به اوکراین همچنان محتمل است، نگرانی خود را ابراز کرد: «ممکن است در آستانه یک جنگ در اروپا باشیم.»

بوریس جانسون و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر دوشنبه تاکید کردند: «یک پنجره [روزنه] بسیار مهم برای دموکراسی» همچنان باز است و برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین هنوز زمان هست.

اما تراس روز سه‌شنبه ارزیابی بدبینانه‌تری از اوضاع ارائه داد. این وزیر ارشد کابینه [بریتانیا] گفت که خطر «فوری» حمله همچنان «بسیار زیاد است». او هشدار داد که ممکن است نیروهای روسیه به‌زودی به سوی کی‌یف حرکت کنند.

او در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای و در پاسخ به این سوال که نیروهای روسیه با چه سرعتی می‌توانند خود را به پایتخت اوکراین برسانند، گفت : «بسیار بسیار سریع. آن‌ها در اطراف اوکراین نیرو مستقر کرده‌اند. بنابراین ممکن است به کی‌یف حمله شود. ممکن است حمله‌ای از شرق صورت گیرد.»

تراس گفت: «هنوز احتمال یک حمله قریب الوقوع زیاد است. آنچه ما می‌کنیم، دنبال کردن راه دیپلماسی و بازدارندگی و تقاضا از ولادیمیر پوتین برای عقب‌نشینی از لبه پرتگاه است.»

وزیرخارجه بریتانیا خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین هنوز هم می‌تواند «تغییرعقیده» دهد. او افزود: «ما می‌دانیم و معتقدیم که ولادیمیر پوتین هنوز در مورد اینکه به اوکراین حمله کند یا نه، تصمیم نگرفته است.»

اما او ضمن اشاره به اینکه جنگ همچنان «بسیار محتمل» است، گفت: «این می‌تواند جنگی طولانی و دنباله‌دار باشد که البته لطمه‌ای بزرگ به مردم اوکراین و روسیه و خطری برای امنیت اروپا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، در ملاقاتی با پوتین که برای یک برنامه تلویزیونی سازماندهی شده بود، تلویحا گفت که روسیه آماده است تا در مورد شکایات و نگرانی‌های امنیتی که به این بحران منجر شده است، به مذاکرات ادامه دهد.

لاورف گفت که احتمال مذاکره «به هیچ‌وجه از بین نرفته» و خاطرنشان کرد که واشنگتن پیشنهاد کرده است در مورد محدودیت‌های استقرار موشک در اروپا، محدودیت‌مانورهای نظامی و دیگر اقدام‌های مرتبط با اعتمادسازی مذاکره کند.

در نهایت مسکو از ناتو بابت اینکه به اوکراین اجازه ندهد به این پیمان بپیوندد، تضمین‌ می‌خواهد.

اما تراس با اظهارتردید در مورد لفاظی‌های اخیر روسیه گفت: «متاسفانه در گذشته دیده‌ایم که روسیه ادعا کرده است چیزهایی رخ نخواهد داد و بعد شاهد الحاق غیرقانونی کریمه بودیم.»

او افزود: «متاسفانه تنها زمانی اظهارات روسیه را می‌پذیریم که نیروهایش را از مرز [اوکراین] عقب بکشد.»

وزیر خارجه [بریتانیا] موضع سیاست‌مداران آمریکایی را در مورد هشدار بابت -به گفته آن‌ها- عملیات «پرچم دروغین» که ممکن است از طرف مسکو برای شروع یک درگیری استفاده شود، تکرار کرد.

او همچنین گفت تجاوز روسیه ممکن است "در اوکراین متوقف نشود" و هشدار داد کرملین می تواند همین کار را با سایر کشورهای اروپای شرقی انجام دهد.

او در برنامه صبحگاهی بی‌بی‌سی اذعان کرد که جنگ بر سر اوکراین «بر بهای نفت و گاز در سراسر اروپا تاثیری بسیار مخرب خواهد داشت» و گفت که به این دلیل، «ما باید از اتکای خود به گاز روسیه بکاهیم و در پی منابع دیگری باشیم.»

وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد: برخی از کارکنان سفارت بریتانیا به «لویو» در غرب اوکراین منتقل شده‌اند، اما همچنان «حضور» بریتانیا در کی‌یف برقرار است زیرا  «حمایت ما از شهروندان بریتانیایی در این کشور اهمیت دارد».

جانسون و بایدن در گفت‌و‌گوی تلفنی دوشنبه شب هم‌عقیده بودند که متحدان غربی باید «در مقابل تهدیدهای روسیه متحد بمانند» و با ادامه تحولات، با یکدیگردر تماس نزدیک باشند.

جانسون به هشدارهای آمریکا در مورد احتمال تهاجم قریب‌الوقوع روسیه اشاره کرد اما گفت هنوز برای روسیه وقت باقی است تا از «لبه پرتگاه» عقب بکشد.

نخست‌وزیر بریتانیا یک شب اقامت برنامه‌ریزی شده در کامبریا را لغو کرد و پس از شنیدن تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی از روسای امنیتی کشور، روز سه‌شنبه برای رهبری جلسه «کبرا» (Cobra) به مقر نخست‌وزیری بازگشت.

© The Independent