کرونا در ایران؛ نگرانی از گردش هم‌زمان اومیکرون و دلتا

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ را بحرانی توصیف کرد

«وضعیت فعلی میزان ابتلا به کرونا در تهران بحرانی است» - رویترز

با گسترش افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون در ایران، تعداد شهرهای در وضعیت قرمز همچنان در حال افزایش است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه، ۲۵ بهمن، دیگر هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نیست و ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زردند.

هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به اومیکرون، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران هشدار داد که سویه دلتا هنوز از بین نرفته است و همچنان قربانی می‌گیرد. به گزارش ایسنا،‌ دکتر نادر توکلی با اشاره به گردش هم‌زمان اومیکرون و دلتا در ایران گفت که براورد می‌شود ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا با سویه اومیکرون باشد اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز دلتا است.

توکلی وضعیت فعلی میزان ابتلا به کرونا در تهران را بحرانی توصیف کرد و افزود: «مجموعا در حوزه بهداشت و درمان تعداد مراجعان سرپایی ما حدود ۱۸ هزار نفر است. همچنین تعداد موارد بستری جدید هم بالا است؛ به طوری که روز گذشته یک هزار و ۲۰۰ نفر بستری جدید داشتیم. در عین حال اکنون چهار هزار و ۲۶۶ نفر در بیمارستان‌های تهران بستری‌اند.»

او از جان باختن ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در تهران خبر داد و گفت: «در تهران یک هزار و ۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری‌اند و درواقع می‌توان گفت که یک‌چهارم بیماران بدحال‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این متخصص خبر داد که موارد ابتلا به کووید-۱۹ همچنان در حال افزایش است. او تاکید کرد که چرخش هم‌زمان دلتا و اومیکرون پیش‌بینی را دشوار کرده است اما با درصد اطمینان متوسط می‌توان پیش‌بینی کرد که اوج ابتلا به کرونا در ایران تا آخر بهمن و هفته اول اسفند اتفاق بیفتد.

علاوه بر پایتخت، در سایر شهرهای ایران نیز سیر صعودی ابتلا به کرونا ادامه دارد. بنا بر آمار وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۲۵ بهمن، ۱۶۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۳۳ هزار و ۸۸۶ نفر رسید. در عین حال، سه هزار و ۴۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

این در حالی است که با وجود تاکید بر تزریق واکسن، همچنان در ایران از دوز سوم استقبال نمی‌شود و اگرچه تاکنون حدود ۶۱ میلیون نفر دوز اول و ۵۴ میلیون نفر دوز دوم را زده‌اند، تنها ۲۱ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. در این میان، آماری از واکسیناسیون گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال هم در دسترس نیست؛ این در حالی است که فعالیت‌های مدارس همچنان حضوری است.

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، به خبرگزاری مهر گفت: «با توجه به دستورهای ستاد مقابله با کرونا در هر استان، مدارس در شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز دارند می‌توانند به صورت ترکیبی (حضوری-مجازی) فعالیت کنند. مدارس در مقطع ابتدایی به جهت اینکه دانش‌آموزان این مقطع واکسن نزده‌اند، می‌توانند بیشتر مجازی فعالیت داشته باشند اما در مقطع متوسطه به دلیل اینکه دانش‌آموزان باید در آزمون‌های سراسری نهایی شرکت کنند، نیاز است به صورت حضوری فعال باشند.»

در کنار کامل نشدن پوشش واکسیناسیون، موضوع مهم دیگر آمار پایین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده از وضعیت رعایت دستورالعمل‌های مربوط به کرونا در ایران، میانگین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی فقط ۵۵ درصد است.

پیمایش‌ها نشان می‌دهد که میانگین درصد رعایت فاصله‌گذاری در مکان‌های عمومی استان‌های ایران از ششم تا بیستم بهمن، ۵۶.۴۶ درصد است که بیشترین میزان رعایت مربوط به ادارات و سازمان‌ها با ۸۳.۷۴ رصد و کمترین میزان رعایت مربوط به تالارهای پذیرایی با ۴۵.۶۳ درصد است. در این دوره زمانی، رعایت بهداشت فردی بیش از ۶۱.۴۹ درصد بود که بیشترین شاخص مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۲.۵۹ درصد و کمترین آن مانند گزارش‌های قبلی مربوط به نانوایی‌ها با ۵۶.۴۸ درصد است.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمات‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های ایران هم در این مدت ۵۵.۳۸ درصد گزارش شده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به دانشگاه‌ها با ۹۰.۹۱ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز ورزشی با ۴۵.۴۶ درصد است.