ترامپ در نشست سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی شرکت نخواهد کرد

دوشنبه، ترامپ ریاست دیداری درباره آزادی دینی را برعهده خواهد گرفت

AFP- دونالد ترامپ و بانوی اول آمریکا ملانیا در ضیافت شام 

به گفته یک مقام سازمان ملل، دونالد ترامپ به جای شرکت در یک نشست کلیدی مجمع عمومی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی، روز دوشنبه ریاست دیداری به رهبری خودش درباره آزادی دینی را برعهده خواهد گرفت.

این اقدام تازه‌ترین نشانه ای است که با وجود تظاهرات گسترده جهانی، از جمله 800 رخداد در آمریکا، رئیس جمهور این کشور علاقه چندانی به برخورد با تغییرات اقلیمی ندارد.

در نشست این هفته سازمان ملل، 60 نماینده از سراسر جهان – از جمله نخست‌وزیر بریتانیا – قرار است تعهداتی درباره اقدامات اقلیمی بدهند.

یک مقام ارشد سازمان ملل به روزنامه گاردین گفت که رئیس جمهور آمریکا سالن جلسه بزرگی را تقریبا در آخرین دقایق همان روز برای رخدادی به نام «فراخوان جهانی برای محافظت از آزادی دینی» ذخیره کرده‌است.

آقای ترامپ سابقه بدی در زمینه محیط‌زیست دارد، و پیشتر عهد کرد که آمریکا را از معاهده اقلیمی پاریس خارج کند.

مقام‌های سازمان ملل گفتند در هر صورت بعید است آقای ترامپ با نمایندگان کشورهای دیگر درباره نحوه برخورد با بحران اقلیمی وارد بحث شود، اما اقدام او در برپایی رخدادی متفاوت در همان زمان، تحریک‌امیز است.

مری رابینسون، رئیس جمهور پیشین ایرلند، گفت «به نظرم (ترامپ) به نشست اقلیمی نخواهد رفت، و می‌خواهد توجه را از آن منحرف کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که مایک پنس، معان اول رئیس جمهور، آقای ترامپ را در نشست آزادی دینی معرفی خواهد کرد. آزادی دینی موضوعی است که از نظر رای‌دهندگان به آقای ترامپ که اکثرا مسیحی‌اند، اهمیت دارد.

یک سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس جمهور در تلاش است حمایت بین‌المللی از کوشش‌های جاری برای حفاظت از آزادی دینی را در پی آزار فزاینده افراد به خاطر اعتقاداتشان و حملاتی به مکان‌های عبادی از سوی عوامل دولتی و غیردولتی، گسترده‌تر کند».

نشست اقلیمی در پی تظاهراتی در باره تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود که در آن، میلیون‌ها دانش‌اموز و تظاهرکننده در سراسر جهان به خیابانها رفتند. باور می‌رود که این بزرگ‌ترین اعتراض اقلیمی در طول تاریخ بوده‌است.

دانش‌آموزان در بیش از 150 کشور جهان، از مدرسه غیبت کردند تا به 2500 حرکت اعتراضی بپیوندند که هدفش ترغیب دولت‌ها به مبارزه با انتشار فزاینده گازهای گلخانه‌ای بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از کشورهای دنیا خواسته‌است که تلاش خود در زمینه اقلیم را افزایش دهند،  به رهبران کشورها گفته‌است «با تعهدات ملموس به این نشست بیایند، نه با سخنرانی‌های غرا».

او گفت: «مردم راه‌حل، تعهد، و اقدام می‌خواهند. من انتظار دارم بیانیه‌ای صادر شود و طرح‌هایی معنادار برای کاهش چشم‌گیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در طوی دهه آینده، و برای به صفر رساندن انتشار کربن به صفر، اعلام شود».

بیش از 30 تن از رهبران کشورها، سندی را امضا کرده‌اند که خواهان اقدام برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است. این سند را الکساندر ون در بلن، رئیس جمهور اتریش، پیشاپیش کنفرانس هفته آینده سازمان ملل در باره گرمایش جهانی، توزیع کرده‌است.

اما به نظر می‌رسد که دولت ترامپ در جهت مخالف حرکت می‌کند.

ماه گذشته، آقای ترامپ طرح‌هایی را برای الغای مقررات دوران اوباما اعلام کرد، مقرراتی که هدفشان جلوگیری از نشت خطرناک گاز متان در طول عملیات حفاری نفت و گاز بود.

بنا به گزارش‌ها، آقای ترامپ هم‌چنین می‌خواهد قانون دوران کلینتون را لغو کند و بزرگ‌ترین جنگل بارانی منطقه معتدل جهان در آلاسکا را به روی پروژه‌های چوب‌بری، انرژی و حفاری معدن، باز کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent