ادعای سپاه درباره آتش‌سوزی در مقر پشتیبانی غرب: مواد قابل اشتعال آتش گرفت

حکومت ایران غالبا انفجار و خرابکاری در تاسیسان نظامی و هسته ای را در ابتدا یک حادثه معمولی اعلام می کند

مقام‌های حکومت ایران و سپاه پس از هر انفجار در مراکز نظامی و هسته‌ای ادعای وقوع حادثه را مطرح می‌کنند - تصویر آرشیوی برنا

در پی آتش‌سوزی در مقر پشتیبانی نیروهای مسلح در ماهیدشت، روابط‌عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آتش‌سوزی در محل نگهداری روغن‌موتور و موارد قابل اشتعال رخ داد و علل و عوامل آن در حال بررسی و پیگیری است.

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، صبح دوشنبه، ۲۵ بهمن، از وقوع یک فقره آتش‌سوزی در مقر نظامی غرب ایران واقع در استان کرمانشاه خبر داد. این رسانه نیز بدون اینکه به علت آتش‌سوزی اشاره‌ کند، مدعی شد که «انبار محل نگهداری روغن‌موتور و مواد قابل اشتعال» در منطقه ماهیدشت دچار حریق شد و یک سوله آسیب دید.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، روابط عمومی سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آتش‌سوزی در محل نگهداری روغن و مواد قابل اشتعال اتفاق افتاد و با «تلاش به‌موقع آتش‌نشانان و نیروهای امدادی در مقر مهار شد». در این اطلاعیه که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، آمده که این حادثه تلفات جانی نداشته و علل و عوامل آن در حال بررسی و پیگیری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجار در مراکز هسته‌ای و نظامی سپاه پاسداران پیش‌‌ از این نیز اتفاق افتاده است. چهار مهر ۱۴۰۰ بود که رسانه‌های داخلی ایران از وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز تحقیقات خودکفایی سپاه در غرب تهران خبر دادند. در این حادثه دو نفر کشته شدند و یک نفر نیز مجروح شد. چند ساعت پس از آن حادثه نیز روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای مشابه اعلام کرد که حادثه به دلیل وقوع آتش‌سوزی رخ داد و با «تلاش آتش‎نشانان مهار شد» و اگرچه در اطلاعیه‌های اولیه ادعا شد که علت حادثه آتش‌سوزی بوده، حدود ۴۰ روز بعد هفته‌نامه «صبح صادق» وابسته به سپاه، مدعی شد که انفجار چهار مهر در مرکز تحقیقاتی کرج در نتیجه حمله اسرائیل رخ داده است.

مقام‌های حکومت ایران و سپاه در رویه‌ای تکراری پس از هر انفجار و آتش‌سوزی در مراکز نظامی و هسته‌ای ادعای وقوع حادثه را مطرح می‌کنند اما چندی بعد، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه‌ می‌گیرند و مدعی می‌شوند که انفجار در نتیجه حمله این کشور بوده است.