ترامپ: جسارت پوتین ناشی از خروج پر هرج‌و‌مرج آمریکا از افغانستان است

ترامپ درباره پوتین گفت: «این آدم را خیلی خوب می‌شناسم، من خط‌ لوله‌ او را متوقف و بیشتر از هر کسی او را تحریم کردم»

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین،‌رئیس‌جمهوری روسیه - EMMANUEL DUNAND, JIM WATSON / AFP

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، نظر خود را درباره تنش‌های رو به افزایش روسیه و اوکراین اعلام کرد و گفت خروج بی‌نظم و آشفته ایالات متحده از افغانستان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را گستاخ کرده است.

ترامپ روز شنبه در برنامه آخر هقته «فاکس اند فرندز ویکند» (Fox and Friends) گفت هیچ‌کس به اندازه او به روسیه سخت نگرفته‌ اما او توانسته است با پوتین «خیلی خوب کنار بیاید».

ترامپ گفت: «هم‌اکنون در موقعیت بسیار بدی قرار داریم.»

«به نظرم [پوتین] خیالات بسیار بیشتری در سر می‌پروراند. به گمانم مدتی می‌خواست مذاکره کند؛ وقتی ماجرای افغانستان را دید، وقتی آن خروج مفتضحانه را دید که [آمریکا] اول نیروی نظامی خود را خارج کرد و بعد ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات را جا گذاشت تا به دست طالبان بیفتد؛ و البته آن‌همه مرگ‌ومیر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به نظر من وقتی آن اوضاع را دیدند، گستاخ شدند. وحشتناک بود و نباید هرگز اتفاق می‌افتاد. هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.»

ترامپ در ادامه هم راجع به پوتین گفت: «این آدم را خیلی خوب می‌شناسم. من خط‌ لوله‌ او را متوقف کردم. بیشتر از هر کسی که آن‌ها را تحریم کرده بود، او را تحریم کردم. هیچ‌کس نسبت به روسیه سخت‌گیرتر [از من] نبود اما با پوتین خیلی خوب کنار آمدم و به هم احترام می‌گذاشتیم.»

این سخنان در حالی منتشر شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در آخرین تلاش آشکار برای جلوگیری از درگیری نظامی در اروپای شرقی، در مورد اوکراین با پوتین یک ساعت تلفنی صحبت کرد.

بایدن به پوتین گفت که ایالات متحده «همچنان برای حل‌وفصل مشکل از طریق دیپلماسی آمادگی دارد» اما اشغال اوکراین «فاجعه انسانی گسترده‌ای به بار خواهد آورد و موقعیت روسیه را تضعیف می‌کند».

© The Independent