فساد تا مغز استخوان: پس‌لرزه‌های فایل صوتی سپاه

«کسانی که در این نشست هستند، از سران عالی‌رتبه وقت سپاه بوده اند که نشان می‌دهد این یک جلسه عادی نیست»

چند روز پس از انتشار یک فایل صوتی جلسه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موضوع فساد گسترده در ارکان حکومت جمهوری‌ اسلامی ایران، مورد بحث کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هاست.

انتشار این فایل صوتی نام محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی و شهردار پیشین تهران، را بار دیگر بر سر زبان‌ها‌ انداخته ‌است.

محمدجواد حق‌شناس، عضو سابق شورای شهر تهران، گفت: «فایل منتشرشده از چند جهت دارای اهمیت است؛ نخست، کسانی که در این نشست هستند، از سران عالی‌رتبه وقت سپاه بوده و نشان می‌دهد این یک جلسه عادی نیست.»

او افزود: «این فایل صدا نشان می‌دهد دغدغه‌های درست و دقیقی از سوی شورای پنجم مطرح شد. حجم بسیار بزرگی از حقوق اموال شهرداری تهران پایمال شده. عدد‌هایی که در این فایل به آن اشاره شده، هشت هزار میلیارد است که متعلق به مردم تهران بوده. این اتفاق در اوایل دهه ۹۰ افتاده که با احتساب نرخ تورم آن هشت هزار میلیارد بیش از ۲۰ هزار میلیارد در حال حاضر ارزش دارد که بخشی از دارایی‌های شهر تهران است.»

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار جریان موسوم به اصول‌گرا، در یکی از اولین واکنش‌ها در این مورد نوشت: «جناب آقای قالیباف، مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، مسئولانند، وگرنه از آدم‌های یک‌لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتا نقش خود را در پرونده هلدینگ یاس تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد. اگر حرف‌های این روزها درست باشد، به بقیه چیزها برسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما قالیباف و اطرافیانش مانند سال‌های گذشته همه چیز را تکذیب می‌کنند. محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای قالیباف، در پاسخ به مهاجری نوشت: «در پرونده هلدینگ یاس با حکم صریح دادگاه روشن شد که تخلف‌ها هیچ ارتباطی با دکتر قالیباف و شهرداری ندارد.»

روز ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۹، یکی از پرونده‌های مربوط به فساد و سوءاستفاده سپاه پاسداران، در رسانه‌های داخلی ایران علنی شد و خبر رسید که  دیوان عالی کشور، رای دادگاه نظامی تهران را برای متهمان فساد در شرکت هلدینگ یاس تایید کرده است.

طبق همان رای، عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، به ۲۰ سال زندان و استرداد رشوه‌های دریافتی محکوم شد. محمود سیف، دیگر سردار سپاه که معاون اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه بود، نیز به ۳۰ سال زندان و استرداد مال نامشروع حاصل از فساد محکوم شد.  مسعود مهردادی، قائم‌مقام اقتصادی بنیاد تعاون سپاه، نیز به دو سال زندان محکوم شد. محمود خاکپور نیز به ۵ سال و شش ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

عباس عبدی، از گروگان‌گیران کارکنان سفارت آمریکا در سال ۵۸ (موسوم به «دانشجویان پیرو خط امام») که جزو جریان اصلاح‌طلبی است، نظر داد: «سرچشمه همه فسادها با فاصله زیاد از هر فساد چندهزار میلیاردی، ‌ناکارآمدی و انسداد رسانه‌ای کشور است. مبارزه با فساد فقط نیازمند یک قانون یک‌ماده‌ای است. ماده واحده مبارزه با فساد، آزادی و لغو انحصار رسانه‌ای است.»