خشک‌سالی «دهکده ارواح» در دریاچه‌ اسپانیا را نمایان کرد

دهکده آسه‌ردو در شمال غربی اسپانیا برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۲ از زیر سطح آب رودخانه لیمیا پدیدار شد

ویرانه‌های این دهکده گردشگران را به این منطقه کشانده است - MIGUEL RIOPA / AFP

پس از وقوع خشک‌سالی بزرگی که آب پشت سدی واقع در مرز اسپانیا و پرتغال را خشک کرد، دهکده ارواح که به مدت ۳۰ سال زیرآب دریاچه پنهان بود، پدیدار شد.

دهکده آسه‌ردو واقع در ناحیه گالیسیا در شمال غربی اسپانیا برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۲ از زیر سطح آب رودخانه لیمیا پدیدار شد. در آن سال پس از وقوع سیل در این منطقه دریاچه‌ای پدید آمد.

حجم آب پشت سد آلتو لیندوسو هم‌اکنون در پی وقوع خشک‌سالی به ۱۵ درصد ظرفیت خود رسیده است و طبق اعلام منبعی آگاه در وزارت محیط‌ زیست این کشور، این وضعیت ممکن است در چند هفته آینده بدتر هم بشود.

ماکسیمینو په‌رز رومرو ۶۵ ساله اهل کورونا گفت: «انگار دارم فیلم تماشا می‌کنم. غصه‌دار شده‌ام. احساس می‌کنم به دلیل وقوع خشک‌سالی و این‌طور چیزها و با تغییر اقلیم در طول سال‌های آینده این اتفاق‌ها خواهد افتاد.»

ویرانه‌های ترسناک این دهکده تعدادی گردشگر را به این منطقه کشانده است و بسیاری با برداشتن آواری که زمانی در یا تیرهای سقف خانه‌ها بوده‌اند به جست‌وجو در زیر سقف‌های نیمه ویران یا میان انبوهی از بطری‌‌های مقابل کافه‌ای متروک می‌پردازند.

در میان این ویرانه‌ها، بقایای فواره‌ قدیمی آب آشامیدنی که آب هنوز از لوله‌اش جاری است و خودرویی کهنه که در کنار دیواری متروک و زنگ‌زده قرار دارد، به چشم می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهردار این منطقه که شامل آسه‌ردو نیز می‌شود بارندگی کم در ماه‌های اخیر مخصوصا در ماه ژانویه را عامل ایجاد این شرایط اعلام کرده است.

ماریا دل کارمن یانز افزود مدیریت این مخزن آب به عهده شرکت برق ای‌دی‌پی پرتغال است و «بهره‌برداری کاملا تهاجمی» این شرکت هم اوضاع را بدتر کرده است.

دولت پرتغال در تاریخ یکم فوریه (۱۲ بهمن) و در واکنش به خشک‌سالی دستور داد شش سد و ازجمله سد آلتو لیندوسو برای تولید برق و آبیاری مصرف آب برای تولید برق و آبیاری را تقریبا متوقف کنند.

به گزارش رویترز، شرکت ای‌دی‌پی می‌گوید پایین آمدن سطح آب در پشت سدها به علت خشک‌سالی است، اما افزود مدیریت منابع آب را به‌صورتی «کارآمد» انجام می‌دهد و سطح آب بالاتر از حداقل لازم است.

این در حالی است که پیش‌ازاین شماری از روستاهای اسپانیا سال گذشته و در پی کاهش سریع آب دریاچه‌ای به‌وسیله شرکت برق ایبردرولا در غرب اسپانیا در مورد مصرف آب در سدها شکایت داشتند، شرکت ای‌دی‌پی در پاسخ گفته بود از ضوابط پیروی می‌کند.

طبق تازه‌ترین داده‌های وزارت محیط‌زیست اسپانیا میزان آب مخازن این کشور حدود ۴۴ درصد ظرفیتشان است که خیلی کمتر از میانگین حدود ۶۱ درصد دهه پیش است ولی همچنان از مقادیر ثبت‌شده در خشک‌سالی سال ۲۰۱۸ بالاتر است.

منبعی آگاه در وزارت محیط‌ زیست به خبرگزاری رویترز گفت طبق شاخص‌ها، خشک‌سالی در هفته‌های آینده تشدید می‌شود، اما هنوز مشکلی عمومی در کل کشور مشاهده نشده است.

خوزه آلوارز، کارگر ساختمانی پیشین و اهل لوبیوس که در آسره‌دو کار می‌کرد می‌گوید: وحشتناک است اما همین است که هست. زندگی همین است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان