کیم کارداشیان از بیماری «ترسناک و دردناک» ورم مفاصل صدفکی می گوید

تقریبا ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری صدفک مبتلا هستند

AFP- کیم کارداشیان

کیم کارداشیان وست مقاله‌ای صادقانه و صمیمانه درباره درگیری خویش با بیماری صدفک [نام علمی پسوریازیس = psoriasis] نوشت و از احساس خویش وقتی مطلع شد بیماری‌اش به بیماری ورم مفاصل صدفکی [نام علمی آرتریت پسوریاتیک = psoriatic arthritis] وخامت یافته است، حرف زد.

بنا به گفته سازمان ملی بهداشت، صدفک یک بیماری پوستی است که باعث پدید آمدن لکه‌های قرمز و ملتهب در بدن فرد از جمله آرنج‌، زانو، پوست سر و کمر می‌شود. [این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. محرک‌های آن استرس، صدمه به پوست، برخی داروها و عفونت می‌باشد.]

خانم کارداشیان اولین بار وقتی ۲۵ سال داشت این لکه‌های ملتهب را تجربه کرد و اظهار داشت بعد از ابتلا به سرماخوردگی این لکه‌ها در بدنش ظاهر شدند.

این ستاره تلویزیونی در مقاله‌ای در وبسایت پوش (Poosh) که توسط خواهرش کورتنی کارداشیان تاسیس شده، نوشت: «من سرما خوردم و از آنجا که بیماری صدفک به وضعیت ایمنی بدن مرتبط است بدان مبتلا شدم. سراسر شکم و پاهایم را فرا گرفته بود».

بعد از مداوا توسط یک متخصص پوست، بیماری صدفک خانم کارداشیان برای چند سال ناپدید شد، ولی در اوایل دهه سی‌ سالگی دوباره سرو کله‌اش پیدا شد.

این تاجر بزرگ لوازم آرایشی نوشت: «برای هشت‌ سال گذشته، گرچه این لکه‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند، ولی همیشه انتظار لکه اصلی را روی پایین پای راستم داشتم که همیشه ملتهب بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کارداشیان همچنین گفت گرچه در هر دو بار دوران حاملگی دخترش نورث و پسرش سینت، این بیماری کاملا ناپدید شد، اما در آغاز سال جاری بازگشت و«به شدت وخاومت» یافت. کارداشیان ۳۸ ساله گفت: «سراسر صورتم و بسیاری از نقاط بدنم را پوشاند».

در همین زمان بود که کارداشیان احساس درد شدید در دست‌هایش داشت به حدی که بعضی اوقات «حتی نمی‌توانست مسواکی را بلند کند».

این بازیگر تلویزیون در حالی به مطب دکتر مراجعه کرد که می‌ترسید به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا شده باشد. گرچه نتایج آزمایشات اولیه برای روماتیسم مفصلی و لوپوس مثبت بود، بعدتر مشخص شد که تشخیص اولیه اشتباه بوده است و خانم کارداشیان در واقع به بیماری ورم مفاصل صدفکی مبتلا شده است.

خانم کارداشیان گفت: «این بیماری شبیه بیماری التهاب مفاصل است که می‌تواند از بیماری صدفک نشات گرفته و مرتب بیاید و برود. هنوز هم ترسناک و دردناک است ولی خوشحالم که بیماری دقیق من مشخص شده است. مهم نیست که به چه بیماری ایمنی مبتلا شده‌ام، هر چه که باشد از پس آن برخواهم آمد و تمام این بیماری‌ها با مراقب درست و کافی پزشکی و بهداشتی قابل درمان هستند».

به گزارش سازمان «علیه التهاب مفاصل« (Versus Arthritis)، وقتی فردی به بیماری ورم مفاصل صدفکی مبتلا می‌شود ممکن است در اطراف مفاصل خود «درد، التهاب، و گرفتگی» تجربه کنند. به گزارش این سازمان از هر ۵ نفری که به بیماری صدفک مبتلا هستند یک نفر احتمالا به بیماری ورم مفاصل صدفکی مبتلا خواهد شد.

خانم کارداشیان مقاله خود را با پیامی برای تسکین سایر افرادی که از بیماری صدفک رنج می‌برند، پایان داد.

او نوشت: «اگر به صدفک مبتلا هستید نباید بگذارید زندگی شما را ویران کند و جلوی پیشرفت‌تان را بگیرد. هر کاری که برای راحتی خود نیاز دارید را انجام دهید ولی نگذارید کنترل زندگی شما را در دست بگیرد. من زندگی خیلی بهداشتی و سلامتی دارم و همواره سعی می‌کنم تا جای ممکن رژیم گیاهخواری داشته باشم و اسموتی خزه دریایی می‌نوشم. [معجونی از میوه‌های مخلوط با خزه دریایی ایرلندی] با تمام استرس و اضطراب زندگی، همیشه سعی می‌کنم زمان کافی برای خود اختصاص دهم تا بتوانم به خود رسیده و استرس و اضطراب خویش را به حداقل محدود کنم».

خانم کارداشیان افزود امیدوار است داستان او باعث شود «هر کسی که از بیماری‌های سیستم ایمنی رنج می‌برد خاطر نشان شود در آخر این راه، روشنایی است».

به گزارش سازمان ملی صدفک، تقریبا ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری صدفک مبتلا هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره صدفک و ورم مفاصل صدفکی به سایت «علیه التهاب مفاصل» مراجعه کنید.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی