بحران اوکراین؛ گفت‌و‌گوی وزیران دفاع آمریکا و روسیه

ایران نیز از اتباع خود در اوکراین خواسته است برای شرایط اضطراری آماده باشند

افزایش نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را نشان می‌دهد- Russian Defence Ministry / AFP

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) با همتای روس خود سرگئی شویگو گفت‌وگو کرد. به گزارش رویترز، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران دفاع دو کشور درباره بسیج نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه و پیرامون اوکراین تبادل‌نظر کردند.

قرار است امروز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کنند. این در حالی است که آمریکا و متحدان آن کشور هشدار داده‌اند که روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز روز شنبه در گفت‌وگو تلفنی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت «گفت‌وگوهای صادقانه با افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین ناسازگار است.»

رئیس جمهور فرانسه که هفته گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین درباره بحران اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد، به رسانه‌ها گفته بود پوتین به او اطمینان داده است تنش‌ها افزایش نمی‌يابد.

این درحالی‌است که گزارش‌ها نشان‌دهنده استقرار نیروهای بیشتر روسی در روزهای اخیر در مرز اوکراین است. بنا به اعلام کاخ الیزه گفت‌وگوی تلفنی مکرون و پوتین ۹۰ دقیقه به طول انجامید.

عکس‌های ماهواره‌ای تازه یک شرکت فناوری فضایی که در آمریکا مستقر است، افزایش نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را نشان می‌دهد.

گلن گرانت، کارشناس ارشد بنیاد امنیت بالتیک، روز شنبه ۱۲ فوریه به فرانس ۲۴ گفت: «این تصاویر یا بزرگ‌ترین بلوف تاریخ نظامی‌ است یا حاکی از آن است که روسیه می‌خواهد به جهان نشان دهد در حال آماده شدن برای عملیات نظامی است.»

این تصاویر را شرکت فناوری فضایی ماکسار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گرفته است که استقرار نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در سه منطقه در پیرامون اوکراین نشان می‌دهد: در شبه‌جزیره کریمه در جنوب، در اردوگاه آموزشی روسیه در کورسک نزدیک به شرق اوکراین، و در بلاروس در شمال اوکراین.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشترین افزایش نیروهای نظامی در کریمه است؛ شبه‌جزیره‌ای استراتژیکی که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرد. تصاویر ماهواره‌ای چند صد سرباز و دست‌کم ۵۰۰ خودرو و چادر نظامی را در شمال سیمفروپول، مرکز کریمه نشان می‌دهد. خودروهای زرهی نیز در شمال کریمه در نزدیکی شهر ساحلی اسلاونه دیده می‌شود.

این تصاویر ماهواره‌ای همچنین برای نخستین بار برپایی یک بیمارستان صحرایی را ثبت کرده‌اند. تریسی جرمن، کارشناس عملیات نظامی روسیه در کالج پادشاهی لندن، در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ می‌گوید که این بیمارستان صحرایی می‌تواند نشان دهنده آن باشد که روسیه در حال بررسی احتمال جنگیدن و نیاز به مراقبت از زخمی‌هایش در میدان نبرد است.

کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استونی، لیتوانی، نروژ، و بلژیک از جمله کشورهایی‌اند که تا کنون از شهروندان خود خواسته‌اند خاک اوکراین را به‌سرعت ترک کنند. ایران نیز از اتباع خود در اوکراین خواسته است برای شرایط اضطراری آماده باشند.

بیشتر از جهان