زنان واقعی با اندام واقعی

ستایش از« ریانا» به دلیل سنت شکنی در «مد»

Angela Weiss / AFP

بعد از هفته‌ها انتظار، هواداران بلاخره می‌توانند نمایش ریانا با نام «سویج اکس فنتی» (Savage x Fenty) را در هفته مد نیویورک به تماشا بنشینند.

این نمایش لباس زیر زنانه در تاریخ ۱۰ سپتامبر برگزار شد، ولی در هاله‌ای از ابهام و مرموز باقی مانده بود، چرا که حتی از مهمانان مراسم نیز خواسته شده بود تا تلفن‌های خود را تحویل دهند تا همه چیز تا پیش از پخش این نمایش در روز جمعه، مخفی بماند.

بی‌شک این نمایش ارزش انتظار را داشت. مدل‌های حاضر بر روی صحنه، اشخاصی نظیر کارا دلوینگ، جیجی حدید و لارن کاکس بودند، و هنرمندانی نظیر بیگ شان و هالسی نیز در میان هنرمندان مشهوری حضور داشتند که با اجرا در کنار ریانا، این نمایش را آغاز کردند.

اما مسئله‌ای که نمایش «سویج اکس فنتی» را منحصر به‌فرد می‌کرد، هیچ ربطی به هنرمندان و مدل‌های مشهور حاضر در آن نداشت.

برعکس سایر نمایش‌های لباس‌ زیر زنانه، نمایش ریانا آشکارا از زاویه دید یک خانم طراحی شده بود و بانوانی در هر شکل و اندازه با هویت‌ها و نژادهای متنوع و گوناگون، در آن حضور داشتند.

بینندگان به سرعت ستایش خود را از این برنامه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و حتی بعضی خواستار آن شدند که نمایش این خواننده، جایگزین نمایش جنجالی «ویکتوریاز سیکرت» (که معمولا به خاطر فقدان تنوع مورد انتقاد قرار می‌گیرد) شود. 

شخصی توییت کرد: «در ۳۹ سال زندگی خود هرگز نمایش مدی را به نظاره ننشسته‌ام. چرا که به عنوان خانمی تپل‌تر، همیشه باعث می‌شد نسبت به بدن خویش احساس بدی پیدا کنم. سویج اکس فنتی و ریانا این مسئله را امروز برای همیشه تغییر دادند ... بالاخره کسی پیدا شد که احساس ما را می‌فهمد. دست مریزاد به این تیم بی‌نظیر».

شخص دیگری  نوشت: «زنان واقعی با اندام‌های زنانه واقعی در این نمایش حضور داشتند و من عاشقش شدم. به این دختران نشان داد که داشتن اندامی متفاوت از سایران، ایرادی ندارد و نباید بگذارند جامعه به آنها بگوید از دیگران متفاوت هستند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نمایش همچنین مدل‌هایی با معلولیت جسمی حضور داشتند که باعث شد طرفداران ریانا، او را «ملکه تنوع» لقب نهند.

شخصی توییت کرد:  «ریانا مدلی را با پای قطع شده به روی صحنه آورد. ملکه  فراگیر و همه‌شمول»

مقایسه این نمایش با نمایش «ویکتوریاز سیکرت» نیز به‌سرعت در فضای آنلاین پخش شد و بسیاری با «بسیار سرگرم‌کننده و باحال‌تر» نامیدن نمایش ریانا، نمایش سابق را شرمنده کردند.

کاربری توییت کرد: «بعد از دیدن نمایش سویج اکس فنتی، من دیگرهرگز نمایش ویکتوریاز سیکرت را تماشا نخواهم کرد».

شخص دیگری افزود: «نمایش ویکتوریاز سیکرت شبیه نمایشی برای مردان است تا به زنان زیبا خیره شوند. نمایش سویج اکس فنتی اما به نظر نمایشی درباره زنانی است که احساس زیبایی می‌کنند.»

در ماه‌های اخیر، نمایش «ویکتوریاز سیکرت» (که ریانا نیز در نمایش سال ۲۰۱۲ آن اجرا داشت) جنجال‌های دیگری را هم از سر گذرانده است. در ماه اوت، اد رازک، مدیر بازاریابی شرکت استعفا کرد. این مدیر یک سال قبل در اظهاراتی جنجالی عنوان کرده بود که «ویکتوریاز سیکرت» هرگز مدلی تراجنسیتی را به روی صحنه نمایش خود نخواهد فرستاد، چرا که این مراسم نمایشی «وهم‌انگیز و رویایی» است. 

رازک این اظهارات را طی مصاحبه‌ای با نسخه امریکایی مجله وگ در ماه نوامبر سال گذشته ایراد کرد. وقتی از او پرسیده شد، «فکر نمی‌کنید باید مدل‌های تراجنسیتی در نمایش خود داشته باشید؟» پاسخ داد: «نه، نه، به نظر من ما نباید چنین کاری کنیم. چرا؟ چون نمایش ما نمایشی وهم‌انگیز و رویایی است».

در هر حال، جن سینگر، مدیرکل خانم شرکت در آن زمان، بعد از انتشار این مصاحبه در مجله وگ ، شرکت را ترک کرد.

نمایش «ویکتوریاز سیکرت» معمولا هر سال در حوالی ماه نوامبر برگزار می‌شود، ولی معلوم نیست که این نمایش در سال ۲۰۱۹ هم برگزار شود. پیش‌تر در تابستان،  شانینا شیک، یکی از مدل‌های «ویکتوریاز سیکرت»، اظهار داشت که این نمایش در سال جاری برگزار نخواهد شد. او به دیلی تلگراف استرالیا گفت: «متاسفانه نمایش ویکتوریاز سیکرت امسال رخ نخواهد داد. این چیزی است که من به آن عادت ندارم، چون معمولا هر سال این موقع مانند یک فرشته به تمرین مشغول هستم». (شرکت «ویکتوریاز سیکرت» مدل‌های خود را «فرشته» می‌نامد. م.)

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی