توطئه در انزوا؛ کسی که هنوز در کار سفارت‌های افغانستان دخالت می‌کند

نصیر احمد فایق همچنان به‌عنوان سرپرست نمایندگی افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک، به کارش ادامه می‌دهد

عکس: محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان
@MHAtmar / فیسیوک

حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان که با ورود طالبان به کابل از افغانستان گریخت و اینک در آلمان به‌سر می‎‌‌برد، همچنان در امور کاری سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در کشورهای مختلف مداخله می‌کند و در تلاش است افراد موردنظر خود را در سمت‌های دیپلماتیک حفظ کند.

در تازه‌ترین مورد، حنیف اتمر در تاریخ چهارم فوریه نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نوشت و شخصی به نام محمدولی نعیمی، از دیپلمات‌های افغانستان در نمایندگی دائمی این کشور در نیویورک، را به‌عنوان سرپرست سفارت افغانستان معرفی کرد. این اقدام اتمر پس از آن بود که نصیر احمد فایق، سرپرست فعلی نمایندگی دائمی افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک، روز ۲۶ ژانویه، در سخنرانی‌ خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل، خواستار مسدود شدن حساب‌های بانکی مقام‌هایی دولت پیشین افغانستان در بانک‌های کشورهای خارجی شد و تاکید کرد شمار زیادی از مقام‌های دولت پیشین افغانستان باید به دلیل فساد گسترده، تحت بازجویی قرار گیرند.

نصیر احمد فایق در این سخنرانی تصریح کرد از هیچ‌یک از مقام‌های دولت پیشین افغانستان دستور نمی‌گیرد و در مقام سرپرست نمایندگی افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک، نماینده مردم افغانستان و ارزش‌های جمهوریت است نه دولت ساقط‌‌شده اشرف غنی.

این سخنان، حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین افغانستان را که هنوز مهر و سربرگ وزارت خارجه را با خود دارد و با استفاده از آن هرازگاهی اطلاعیه‌ صادر می‌کند، بسیار خشمگین کرد. به همین دلیل، به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشت و از او خواست که فرد موردنظر اتمر یعنی محمدولی نعیمی را سرپرست نمایندگی افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک بداند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائم افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک، روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، (۷ فوریه)، در رشته توییتی، از تلاش‌های «برخی اعضای فاسد دولت پیشین افغانستان» برای خاموش کردن صدای خود خبر داد. فایق نوشت: «بعد از سخنرانی اینجانب در شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعلام علنی اینکه نماینده دولت فاسد پیشین نیستم و برعکس از نظام و ارزش‌های مردمسالاری نمایندگی می‌کنم، توطئه‌ علیه من آغاز شد. افراد توطئه‌گر در تلاش‌اند از طریق دسیسه‌چینی صدای عدالت‌خواهی و دفاع از ارزش‌های بنیادی مردم ما را خاموش کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال اعتراض نصیر احمد فایق، شماری از دیپلمات‌های افغانستان در سفارتخانه‌های آن کشور در کشورهای مختلف جهان نیز با انتشار بیانیه‌ای، نامه‌ حنیف اتمر به دبیر کل سازمان ملل متحد را غیراصولی و خلاف روند قانونی اداری دانستند و از نصیر احمد فایق حمایت کردند.

یک دیپلمات پیشین وزارت خارجه افغانستان، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی توضیح داد که پس از فروپاشی دولت پیشین، حنیف اتمر نخست به ترکیه گریخت و سپس در آلمان مستقر شد. این دیپلمات پیشین افزود: «اتمر ابتدا تلاش کرد همه نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای خارجی را تحت مدیریت خود حفظ کند و با توزیع گذرنامه از طریق سفارت‌ها و کنسولگری‌‎ها درآمد هنگفتی به دست آورد، اما قرارداد چاپ گذرنامه که با یک شرکت لهستانی نهایی شده بود، اجرا نشد و این طرح اتمر ناکام ماند.»

به گفته این دیپلمات پیشین، اتمر با وجود آنکه برای مداخله در امور نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای خارجی هیچ‌گونه صلاحیت قانونی ندارد، هنوز تلاش می‌کند افراد موردنظر خود را در ماموریت‌های دیپلماتیک حفظ کند تا صداهای مخالف مقام‌های متهم به فساد دولت پیشین خاموش شود.

این دیپلمات پیشین اضافه کرد که حنیف اتمر به‌تازگی به دیپلمات‌های افغان در سفارت‌های افغانستان در کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی وعده داده است که برای آنان امکان زندگی و دریافت اقامت کشورهای غربی را فراهم کند و از این طریق می‌کوشد اعتراض‌ها علیه خود را ساکت کند. او افزود: «با وجود اینکه خود حنیف اتمر منزوی و بلاتکلیف است، از توطئه و دسیسه‌چینی دست برنمی‌دارد.»

حساب رسمی توییتری نمایندگی دائم افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، خبر داد که در باره واگذاری این نمایندگی به محمدولی نعیمی توافق شده است و نصیر احمد فایق به دلیل سخنان غیرمسئولانه خود از این پس در این سمت کار نمی‌کند.

نصیر احمد فایق در مورد این بیانیه گفت که اداره این حساب توییتری در اختیار افراد وابسته به حنیف اتمر است و بیانیه منتشر شده را دروغ و توطئه نامید.

پس از آنکه غلام‌محمد اسحاق‎‌زی، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل، پانزدهم دسامبر ۲۰۲۱ از سمت خود استعفا کرد، نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل شد. این جابه‌جایی و کشمکش‌ها سر کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در حالی جریان دارد که طالبان هم از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان می‌کوشد این کرسی را تصاحب کند.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان، تاکنون چند بار به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشته است تا سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی این گروه در قطر، را به‌عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل بپذیرد، اما سازمان ملل متحد تاکنون به این درخواست‌ پاسخ مثبت نداده است. کمیته اعتبارسنجی سازمان ملل در اوایل دسامبر ۲۰۲۱ تصمیم گرفت واگذاری کرسی افغانستان در آن سازمان به طالبان را به تعویق بیندازد. بر اساس این تصمیم، نمایندگان دولت پیشین افغانستان تا زمان اتخاذ تصمیم بعدی نماینده افغانستان تلقی می‌شوند.

از آخرین گفته‌های نصیر احمد فایق چنین برمی‌آید که او همچنان سمت سرپرستی نمایندگی افغانستان در مقر سازمان ملل در نیویورک را به عهده دارد و از هیچ‌یک از مقام‌های دولت پیشین افغانستان دستور نمی‌گیرد.