پرچم‌دار ایران با نتیجه مثبت آزمایش دوپینگ، از المپیک زمستانی پکن حذف شد

در آزمایش حسین ساوه‌ شمشکی، اسکی‌باز آلپاین، مواد ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ یافت شد

حسین ساوه‌شمشکی، اسکی‌باز ۳۶ ساله، بهترین نتیجه المپیکی خود را در سال ۲۰۱۴ در سوچی ثبت کرد‌ـ عکس از اعتماد آنلاین

حسین ساوه‌شمشکی، اسکی‌باز آلپاین و پرچم‌دار ایران در رقابت‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲، به دلیل مثبت بودن آزمایش دوپینگ از حضور در بازی‌ها منع شد.

آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ روز چهارشنبه ۲۰ بهمن (۹ فوریه)، اعلام کرد که در نمونه‌های حسین ساوه‌شمشکی «استرویید آنابولیک آندروژنیک» یافت شد که در فهرست مواد ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ قرار دارد. این نخستین نتیجه مثبت آزمایش دوپینگ ورزشکاران المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ است. در اطلاعیه‌ رسمی آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ درباره حسین ساوه‌شمشکی آمده است: «این ورزشکار از مسابقه، تمرین، مربی‌گری یا شرکت در هر فعالیت ورزشی در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ منع می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است که شمشکی می‌تواند اعتراضش به حکم تعلیق را در دادگاه حکمیت ورزشی (بخش ضد دوپینگ) پیگیری کند. همچنین می‌تواند برای آزمایش نمونه بی (B) نیز درخواست دهد.

رسانه‌های داخلی ایران خبر داده‌اند که این ورزشکار درخواست آزمایش نوع بی داده است. او قرار بود روزهای یکشنبه ۲۴ بهمن و چهارشنبه ۲۷ بهمن، کار خود را در رقابت‌های اسکی در رشته مارپیچ آغاز کند، اما حالا از حضور در بازی‌ها منع شده است.

نماینده ایران در رشته اسکی آلپاین پیش از حضور در رقابت‌های پکن، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «حالا با ثبات فنی و ذهنی بیشتر در این رقابت‌ها شرکت می‌کنم. اسکی یک رشته ریسکی است و یک لغزش می‌تواند همه زحمات را بر باد بدهد. به همین دلیل نمی‌توان رتبه را پیش‌بینی کرد. تلاش خواهم کرد تا اختلاف زمان خودم را با سایر اسکی‌بازان کمتر کنم و درنهایت رتبه خوبی را به دست بیاورم.»

حسین ساوه‌شمشکی، اسکی‌باز ۳۶ ساله، بهترین نتیجه المپیکی خود را در سال ۲۰۱۴ در سوچی ثبت کرد و در اسلالوم (اسکی مارپیچ کوچک) نفر سی‌و‌یکم شد. رقابت‌های زمستانی المپیک پکن ۲۰۲۲ از روز ۱۵ بهمن (۴ فوریه) آغاز شد و تا اول اسفند (۲۰ فوریه) ادامه دارد. ایران با سه نماینده در رشته‌های اسکی آلپاین و اسکی صحرانوردی در این دوره از رقابت‌ها حضور دارد.

بیشتر از ورزش