عراق آخرین بخش از غرامت ۵۲.۴ میلیارد دلاری جنگ خلیج‌فارس را پرداخت

پس از حمله عراق به کویت، شورای امنیت سازمان ملل کمیسیون غرامت را تشکیل داد و هر سال بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت عراق را دریافت ‌کرد

عراق به‌‌مدت هفت ماه کویت را اشغال کرد و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در جنگ اول خلیج‌فارس، عراق را شکست داد‌ـ CHRIS WILKINS / AFP

کمیسیون غرامت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۹ فوریه ۲۰۲۲، اعلام کرد که عراق پرداخت ۵۲.۴ میلیارد دلار برای غرامت به افراد، شرکت‌ها و دولت‌هایی که ثابت کرده‌اند به دلیل تهاجم عراق و اشغال کویت در سال ۱۹۹۰، متحمل خسارت شده‌اند را تکمیل کرده است.

عراق به‌‌مدت هفت ماه کویت را اشغال کرد و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در جنگ اول خلیج‌فارس، عراق را شکست داد. پس از آن، شورای امنیت سازمان ملل کمیسیون غرامت را تشکیل داد و هر سال بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت عراق را دریافت ‌کرد؛ این درصد در ۳۰ سال گذشته متفاوت بوده و آخرین مورد آن ۳ درصد بوده است.

این کمیسیون درمجموع حدود ۲.۷ میلیون ردیف خسارت مورد ادعا به ارزش ۳۵۲.۵ میلیارد دلار دریافت کرد اما درنهایت، ۱.۵ میلیون ردیف درخواست غرامت که تمامی شروط لازم را داشتند، پذیرفت و قرار شد به درخواست‌کنندگان مزبور مبلغ ۵۲.۴ میلیارد دلار پرداخت شود. البته بزرگ‌ترین ادعای خسارت معادل ۱۴.۷ میلیارد دلار مربوط به «شرکت نفت کویت» بود که نیروهای عراقی هنگام عقب‌نشینی از کویت، چاه‌های نفت آن را به آتش کشیده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پرداخت‌ها در فاصله اکتبر ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۸ به‌علت مشکلات امنیتی و بودجه‌ای دولت عراق که مشغول مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، به حالت تعلیق درآمد. کمیسیون غرامت سازمان ملل متحد مستقر در ژنو پس از جلسه غیرعلنی هیئت‌مدیره، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از پرداخت آخرین بخش غرامت در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲، پرداخت کلیه غرامت‌های مقررشده کمیسیون تکمیل شد.»

این کمیسیون افزود: «دولت عراق به تعهدهای بین‌المللی‌اش به‌منظور جبران خسارت‌های مقررشده کمیسیون و پرداخت غرامت به همه طرف‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم درنتیجه تهاجم غیرقانونی عراق به کویت متحمل خسارت شده‌اند، عمل کرده است.»

نل کراکر، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در ژنو، روز سه‌شنبه ۸ فوریه ۲۰۲۲، در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «ما عراق را به‌خاطر تکمیل پرداخت‌ها برای همه درخواست‌های ارائه‌شده به کمیسیون غرامت سازمان ملل، تحسین می‌کنیم، این واقعا دستاوردی تاریخی است».