جمشید شارمهد؛ قربانی وزارت اطلاعات یا برنامه‌ریز عملیات براندازی

غزل شارمهد می‌گوید هیچ امکانی برای دفاع از پدرش وجود ندارد

اتهام‌های شارمهد «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی»‌، رهبری گروه تندر و سخنگوی انجمن پادشاهی ایران است-خبرگزاری‌های داخلی

جمهوری اسلامی نزدیک به ۱۵ سال است که «انجمن پادشاهی ایران» و گرداندگان آن را به «براندازی نظام» یا تبلیغات علیه نظام و بمب‌گذاری‌ در ایران به وسیله گروهی به نام «تندر» متهم می‌کند. افرادی هم با این اتهام طی این سال‌ها، بازداشت و اعدام شده‌اند. عوامل امنیتی جمهوری اسلامی در این سال‌ها فتح‌الله منوچهری مشهور به «فرود فولادوند» و جمشید شارمهد را با ‌عنوان گرداننده اصلی و سخنگوی انجمن پادشاهی ایران در خارج از کشور ربوده‌اند. هرچند تاکنون جمهوری اسلامی مسئولیت ربودن فرود فولادوند و دو تن از همراهان او در ترکیه را نپذیرفته است. آرش رحمانی پور و محمدرضا رمضانی هم در جریان اعتراض‌های مردمی سال ۸۸ به جرم عضویت در انجمن پادشاهی ایران و گروه تندر بازداشت شدند. این دو نفر در ۱۹ و ۳۴ سالگی به استناد اعتراف‌هایی که همبندان آنان تایید کردند اجباری بوده و با وعده آزادی گرفته‌ شده است، اعدام شدند.

حالا جلسه نخست محاکمه جمشید شارمهد (شهروند ایرانی - آلمانی) که وزارت اطلاعات مردادماه ۱۳۹۹ او را ربود و به ایران منتقل کرد، در حال برگزاری است. دادگاهی که گفته می‌شود جمهوری اسلامی می‌خواهد آن را با حکمی مشابه حکم روح‌الله زم خاتمه دهد. اتهام‌های شارمهد «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی»‌، رهبری گروه تندر و سخنگوی انجمن پادشاهی ایران است.

اما دختر او، غزل شارمهد در گفتگو با ایندیپندنت فارسی این اتهام را رد کرد و نادرست دانست. خانم شارمهد می‌گوید پدرش صرفا مخالف نظام بود و کار تبلیغاتی انجام می‌داد و در هیچ اقدام تروریستی مشارکت نداشت. او همین‌طور شرح می‌دهد که ۱۸ ماه است سرنوشت پدرش را از طریق دولت آلمان، وکلای بین‌المللی و ایرانی پیگیری می‌کند و در این مدت پدرش حق داشتن وکیل و صحبت با خانواده را نداشته است و آنان نیز هیچ اطلاع دقیقی از بازداشتگاه محل نگهداری‌ او ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی در کیفرخواست شارمهد ادعا کرده است که «انجمن پادشاهی ایران» و شاخه نظامی آن «تندر» عامل بمب‌گذاری در حسینیه‌ای در شیراز در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۷، انفجار در حوزه علمیه خاتم‌الانبیا شیراز، بمب‌گذاری در سد سیوند شیراز و برنامه‌ریزی ترور مسئول پروژه، انفجار کفشداری حرم روح‌الله خمینی در خردادماه ۱۳۸۸‌، آتش‌سوزی در هتل جهان تهران هنگام ساخت و تهیه بمب برای انفجار حوزه علمیه آیت‌الله گلپایگانی است. این اتهام‌ها در حالی مطرح شد که رزیتا منطقی که خود را سخنگوی انجمن پادشاهی ایران معرفی می‌کند، پس از اعدام دو نفر در بهمن ۸۸ به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران تاکید کرد که اساسا این انجمن در ایران عضوگیری ندارد و کار تشکیلاتی انجام نمی‌دهد. او می‌گوید ارتباط آنان در دوره‌ای با یک برنامه تلویزیونی و بعضی از مخاطبان این برنامه بوده است. او همچنین شرح داد صفحه‌های مجازی که شارمهد آن را با نام انجمن پادشاهی اداره می‌کرد، ارتباطی به این انجمن ندارند و مشی این سازمان فرهنگی است.

غزل شارمهد هم دراین‌خصوص تصریح کرد پدرش روزنامه‌نگار بود و هیچ نقشی در فعالیت‌های مسلحانه مورد ادعای جمهوری اسلامی و هدایت آن‌ها نداشت. طبق گفته‌های غزل شارمهد سفر آخر پدرش از آمریکا هم به دلیل مشکلات مالی، بیکاری و برای کسب درآمد در حوزه شغلی‌اش (نرم‌افزار) به کشور هند بود که به دلیل همه‌گیری کرونا نتوانست به آمریکا بازگردد و درنهایت ربوده شد.

اما دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی مدعی است که در عملیاتی پیچیده شخصی را ربوده که امروز با اتهام هدایت عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران محاکمه می‌شود. همچنین خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی از برگزاری نخستین جلسه دادگاهی جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی گفت که بر اساس ادعای نماینده دادستانی، «او اعتراف کرد که با ۹ افسر اف‌بی‌آی و‌‌‌ سی‌آی‌ای در ارتباط بود و بیش از ۲۳ عملیات تروریستی را طراحی کرده که پنج مورد عملیاتی شده است.»

این رسانه وابسته به سپاه علاوه بر اعتراف‌ او، به یک گفت‌وگوی تلویزیونی نیز اشاره دارد که سخنگوی انجمن پادشاهی ایران در آن بر حمایت از برنامه‌های براندازانه علیه جمهوری اسلامی تاکید می‌کند. وزیر سابق اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در زمان اعلام خبر دستگیری سخنگوی انجمن پادشاهی ایران گفت که او فکر می‌کرد درپوشش اف‌بی‌ای امنیت دارد و با اسم واقعی به همه کشورها سفرمی‌کرد. شارمهد در اعتراف‌های تلویزیونی که از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش‌ شد، گفت که با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در ارتباط بوده است.

اما اعترافی که شارمهد از فعالیت مستمر با مجموعه‌های امنیتی و چهره‌های برجسته سیاسی در این کشورها ارائه می‌دهد به شکلی است که باتوجه‌به شرایط سخت اقتصادی‌ او در زمان خروج از آمریکا و صحبت‌های خانواده و مستندات ارائه شده درباره تلاش برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در حوزه آی‌‌تی با شرکتی در هند که با سوابق قبلی شغلی او در آلمان و آمریکا مطابق است، تردید‌هایی را ایجاد می‌کند.

سابقه گرفتن اعتراف‌های اجباری از مخالفان جمهوری اسلامی مثلا در مورد دو جوانی که سال ۸۸ به جرم عضویت در انجمن پادشاهی اعدام شدند و بسیاری از مخالفان حکومت طی چهار دهه گذشته، نشان می‌دهند عوامل امنیتی و قضایی این کشور در بیان مسائل صادق نیستند؛ موضوعی که عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر ایران بارها آن را نشانه نمایشی بودن این دادگاه‌ها عنوان کرده‌اند و احکام دادگاه برای افرادی مشابه شارمهد را به همین دلیل عادلانه نمی‌دانند. دختر جمشید شارمهد نیز در گفتگو با ایندیپندنت فارسی ضمن اشاره به همین موضوع، جلسه نخست دادگاه که بدون اطلاع خانواده و حضور وکیل در ایران برگزار شد را نمایشی و بی‌اعتبار دانست.‌ او تاکید کرد که هیچ امکانی برای دفاع از پدرش وجود نداشت و بعد از گذراندن ۵۰۰ روز در سلول انفرادی، جمهوری اسلامی تحت‌فشار فراوان او را شکنجه شده است.

نکته دیگری در مورد پرونده شارمهد، اعلام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد بازداشت نفر دوم گروه شاخه نظامی تندر موسوم به «ماسماتوس» است؛ فردی که گفته شده خبر ترور علی‌محمدی از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی را نخستین بار منتشر کرده است. تاکنون از این فرد هیچ تصویری یا جزئیاتی درباره بازداشت‌اش منتشر نشده است. در شرایطی که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از وقوع چند ترور، نفوذ به تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران و آتش‌سوزی و انفجار در این مراکز موردانتقاد قرار گرفتند، انتشار خبر ربودن جمشید شارمهد و تبلیغ گسترده در مورد آن می‌تواند تلاشی برای بهبود اعتبار آسیب‌دیده نزد افکار عمومی باشد..

با درنظرگرفتن این مسائل و آنچه در خصوص سوابق و شرایط سخنگوی انجمن پادشاهی ایران گفته شد، به نظر می‌آید وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز اعتقادی به توانایی او برای سازماندهی و تامین هرگونه تجهیزات برای خرابکاری یا عملیات بمب‌گذاری ندارد، همان‌طور که سناریو بازداشت او با تجهیزات پیشرفته مخابراتی در ایران هم باورپذیر نیست.

جمشید شارمهد در دادگاهی که خانواده او و نهادهای حقوق بشری نمایشی می‌نامند، بیشتر ابزاری برای کسب اعتبار دستگاه‌های امنیتی به‌خصوص وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نزد افکار عمومی به‌نظر می‌رسد. 

 

بیشتر از