روسیه شرایط خود را برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان اعلام کرد 

«دولت کنونی طالبان متعلق به یک جناح است»

مراسم فارغ‌التحصیلی نیروهای تازه استخدام شده طالبان در مرکز آموزش پلیس قندهار- 

JAVED TANVEER / AFP

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان، شرایط کشورش را برای به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرد.

آقای کابلوف روز سه‌شنبه، ۹ فوریه (۹بهمن)، در گفتگو با روزنامه روسی «RBK» گفت: «مسکو زمانی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت که این گروه، حقوق بشر را در افغانستان رعایت کند و حکومتی تشکیل دهد که بتواند از تمام اقوام و جریان‌های سیاسی آن کشور نمایندگی کند.»

کابلوف حکومت کنونی طالبان را که بارها از سوی رهبران آنان همه‌شمول خوانده شده است، «متعلق به یک جناح» دانست و افزود: «حکومت فعلی طالبان همه‌شمول نیست و نمی‌تواند از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند و کسانی ‌هم که از اقوام دیگر وارد این حکومت شده‌اند، عمدتاً اعضای این گروه هستند.»

او همچنین خواسته‌های جامعه جهانی را از طالبان در زمینه‌های مختلف، به ویژه حقوق بشر، تشکیل یک نظام همه‌شمول، و احترام به حقوق زنان و دختران افغان، تایید کرد و گفت: «شرایط به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان زمانی فراهم می‌شود که آن‌ها اقدامات ملموسی در رابطه با خواسته‌های جامعه جهانی در پیش گیرند.» 

آقای کابلوف به رهبران طالبان گفت که در رابطه با حقوق مدنی و سیاسی زنان افغان، از تجارب سایر کشورهای اسلامی استفاده کنند تا زنان افغان نیز تحت حاکمیت آنان، از حقوق خود بهره‌مند شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پس از تسلط بر کابل، دختران را از رفتن به مدارس و دانشگاه‌ها و زنان را از کار در بیرون از خانه، به ویژه در نهادهای دولتی، در سراسر افغانستان منع و تاکید کردند که تا زمانی ‌که یک «فضای درست اسلامی» فراهم نشود، به زنان و دختران اجازه نخواهند داد که از خانه‌های خود با هدف کار و تحصیل بیرون آیند.

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، وضعیت اقتصادی آن کشور را بدتر از چیزی خواند که از سوی سازمان‌ ملل متحد گزارش شده است.

او از رهبران حکومت طالبان خواست که اگر می‌خواهند دولت بسازند و حکومت کنند، باید شرایط زندگی عادی را برای همه شهروندان افغانستان فراهم سازند. کابلوف تاکید کرد که فراهم شدن این‌گونه شرایط بدون کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه جامعه جهانی، ممکن نخواهد بود.

روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که هنوز هیچ نشانه‌‌ای از سوی رهبران طالبان در زمینه احترام به حقوق بشر، حقوق زنان و دختران، و تشکیل یک نظام همه‌شمول دیده نمی‌شود تا آن کشور برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان گام بردارد. مقامات روسی بارها از طالبان خواسته‌اند به وعده‌هایی که به جهان داده‌اند، عمل کند تا به رسمیت شناخته شوند.

هیچ کشوری هنوز حکومت جدید طالبان را به رسمیت نشاخته‌ است. جامعه جهانی و آمریکا نیز تاکید دارند که رهبران این گروه باید به وعده‌هاشان در زمینه رعایت حقوق شهروندان افغانستان، به ویژه زنان و دختران، و نیز اقدام به ایجاد یک نظام همه‌شمول، عمل کنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان و اعلام حکومت جدید، بارها تاکید کرده‌اند که نظام‌شان همه‌شمول است و از تمام اقوام افغانستان نمایندگی می‌کند، اما بسیاری از دولت‌های جهان، از جمله همسایگان افغانستان، این ادعای طالبان را نپذیرفته‌اند و  تاکید دارند که برای جلوگیری از وقوع جنگی دیگر، باید دولتی متشکل از همه اقوام و جریان‌های سیاسی در افغانستان پایه‌گذاری شود.