دو سال تا کشف اشیای ساخته موجودات فرازمینی

کارشناسان می‌گویند: جست‌وجوگران موجودات فرازمینی دو سال با ثبت تصویر اشیای «انسان‌نساخته» فاصله دارند

به گفته یک پروفسور علوم دانشگاه هاروارد، جست‌وجوگران موجودات فرازمینی ممکن است دو سال تا ثبت تصاویری با وضوح بالا از پدیده‌های مصنوع غیرانسانی فاصله داشته باشند.

آوی لوئب، مدیر پروژه گالیله که هدف آن یافتن حیات فرازمینی است، در مصاحبه‌ای با گاردین گفت که با سیستم تلسکوپی که قرار است بر فراز رصدخانه کالج هاروارد ساخته شود، می‌توان تصاویری با وضوح بالا از «موارد غیرعادی» ثبت کرد.

در این سیستم برای فیلم‌برداری پیوسته از آسمان، از دوربین‌های مادون قرمز، و برای تشخیص اجسام نامرئی نیز از حس‌گرهای رادیویی، صوتی، و مغناطیسی استفاده می‌شود. غربال‌گری این داده‌ها را یک الگوریتم هوشمند مصنوعی انجام می‌دهد که اجسامی مانند پهپاد، هواپیماها، و شهاب‌ها را نادیده می‌گیرد و  اشیایی را که «ساخته دست بشر نیست»، تمیز می‌دهد.

پروفسور لوئب گفت، شاید خوار انگاشتن  تحقیق در مورد اشیای ناشناس پرنده با گذشت زمان از بین برود، اما در حال حاضر هنوز اخترفیزیکدانان و دیگر دانشگاهیان،  به آن نگاهی از بالا به پایین دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: « واقعاً دوست دارم اعضای نسل آینده بتوانند آزادانه در این باره بحث کنند و این بحث وارد جریان اصلی تحقیقات شود. امیدوارم  با ثبت تصاویری با وضوح بالا از موارد غیرعادی، یا یافتن شواهدی دال بر وجود آن‌ها، که در یکی دو سال آینده کاملاً ممکن خواهد بود، وضعیت را تغییر دهیم.»

با عملیاتی شدن پروژه گالیله در تابستان، داده‌هایی که جمع‌آوری‌ خواهد کرد، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. پروفسور لوئب با تاکید بر اهمیت همکاری، افزود که جست‌وجو برای یافتن حیات فرازمینی پروژه دشواری است، اما محققان نباید دلسرد شوند و نباید گمان کرد که جز حیات روی کره زمین، دیگر هیچ شکلی از حیات در جهان وجود ندارد.

پروفسور لوئب می‌گوید: «درست به این می‌ماند که ماهی‌گیری در ساحل بایستد و به اقیانوس نگاه کند و بگوید «ماهی نیست. چیزی نمی‌بینم». روشن است که اگر تور نیاندازیم، چیزی صید نمی‌کنیم.»

البته پروفسور لوئب در گذشته چند ادعای جنجالی هم مطرح کرده است. او در سال ۲۰۱۸ گفته بود «اوموآموا» که یک سال پیش از آن از کنار زمین گذشته بود، ممکن است فضاپیمای بی‌سرنشینی باشد که فرازمینی‌ها فرستاده بوده باشند.

هر چند محققان هنوز برای اندک شماری از ویژگی‌های اوموآموا، مثل نداشتن دنباله، توضیحی ندارند، اتفاق‌نظر علمی موجود، آن را  دارای خاستگاهی طبیعی می‌داند.

در گزارش منتشره از سوی موسسه ملی علوم فضایی (ISSI) آمده است: «رصدها در تمامی موارد، با طبیعی بودن کامل خاستگاه اوموآموا هم‌خوانی دارد.»

از سوی دیگر، پنتاگون نیز به تازگی عکس‌ها و ویدیوهایی از اشیای ناشناس پرنده را تایید کرده است و یکی از آن‌ها شیء هرمی شکلی را در حال پرواز بر فراز یک ناوشکن نیروی دریایی نشان می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از علوم