فضانورد ناسا در آستانه رکورد «مدت زمان متوالی اقامت در فضا»

مارک وانده‌های از ۹ آوریل ۲۰۲۱ در ایستگاه بین‌المللی فضایی است

وانده‌های افسر سابق ارتش آمریکا و یکی از فضانوردان ناسا از سال ۲۰۰۹، ابتدا قرار بود در ماه اکتبر به زمین بازگردد - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

یک فضانورد ناسا در حال نزدیک شدن به رکورد روزهای متوالی در فضا در برنامه‌ فضایی آمریکا است و زمانی که در ماه مارس به زمین بازگردد، مدت اقامت او در خارج از کره زمین به حدود یک سال می‌رسد.

مارک وانده‌های از ۹ آوریل ۲۰۲۱ در ایستگاه بین‌المللی فضایی است و اگر طبق برنامه در ۳۰ مارس به زمین بازگردد، ۳۵۵ روز پیاپی را در فضا سپری کرده است. رکورددار فعلی ناسا فضانورد اسکات کلی است که تا اول مارس ۲۰۱۶ به مدت ۳۴۰ روز در ایستگاه بین‌المللی فضایی بود.

وانده‌های افسر سابق ارتش آمریکا و یکی از فضانوردان ناسا از سال ۲۰۰۹، ابتدا قرار بود در ماه اکتبر به زمین بازگردد اما در سپتامبر، بازگشت او به تاخیر افتاد تا یک فیلمساز و هنرپیشه زن روس بتوانند قسمت‌هایی از یک فیلم را در ایستگاه بین‌المللی فضایی فیلمبرداری کنند. این زوج با فضاپیمای سایوز که قرار بود وانده‌های و پیوتر دوبروف، کیهان‌نورد روس، را برگرداند، به زمین بازگشتند.

ناسا در پی آن است تا از فرصت تمدید اقامت وانده‌های در فضا برای بررسی اثرات اقامت طولانی‌مدت در فضا بر بدن انسان استفاده کند؛ اطلاعاتی که می‌تواند به اطلاع‌رسانی برای سفرهای آینده به مریخ یا سایر مقاصد فضایی دور کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانده‌های از تمدید ماموریتش خوشحال شد و روز ۱۴ سپتامبر در توییتر نوشت: «از اول برای این احتمال آمادگی داشتم. این فرصت جالب با همکاران فضانورد فوق‌العاده‌ و در عین حال کمک به دانش و اکتشاف‌های آینده هیجان‌انگیز است.»

در سوم فوریه که سرانجام ماموریت تمدیدشده وانده‌های به پایان نزدیک می‌شود، او در توییتر، بخش‌هایی از خاطرات روزانه‌اش از اقامت در ایستگاه بین‌المللی فضایی را منتشر کرد.

او در روز نخست خود نوشت: «از شلوغی و فضای بیرون به فضایی بسته (ایستگاه بین‌المللی فضایی) و دارای پنجره‌هایی اندک‌ آمدن و دمخور شدن با افرادی کم‌تعداد قدری ناخوشایند است.» او در صدمین روز نوشت: «پوف! چه خوب که امروز جمعه است... شکی نیست که در نبرد برای حفظ خویشتن‌داری به روش آرامش‌یابی شبه ذن شکست خورده‌ام.»

وانده‌های در توییتر نوشت که در سیصدمین روز فقط یادداشت کرده است: «ماجرا ادامه دارد.»

در حالی که وانده‌های با بازگشت از فضا رکورددار تعداد روزهای پیاپی اقامت در فضا می‌شود، در حال حاضر این رکورد جهانی به والری پولیاکوف تعلق دارد که در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ به مدت ۴۳۷ روز در ایستگاه فضایی میر روسیه در فضا بود.

رکورد چشمگیر مجموع مدت اقامت در فضا طی چند ماموریت در ناسا هم با ۶۶۵ روز به فضانورد پگی ویتسون تعلق دارد؛ اما رکورد جهانی با ۸۷۹ روز اقامت فضایی در ایستگاه فضایی میر و ایستگاه بین‌المللی فضایی در اختیار گنادی پادالکا، کیهان‌نورد روس، است.

© The Independent

بیشتر از جهان