جلسه محرمانه رابرت مالی درباره ایران پرسش‌های بیشتری ایجاد کرد

«دولت بایدن به پرسش درباره اینکه چقدر پول نقد به تهران می‌دهد، پاسخ نمی‌دهد»

«رابرت مالی برای مردم آمریکا کار می‌کند و باید به آنها پاسخ دهد»-New Arab

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران سرانجام روز سه‌شنبه برای نخستین بار درباره مذاکرات احیای برجام با تهران که در یک سال گذشته ادامه دارد به کنگره گزارش داد. اما اکنون برخی نمایندگان حاضر در این جلسه توجیهی ویدیویی بر این باورند که اظهارات مالی نه تنها به پرسشی پاسخ نداد، بلکه سئوال‌های جدیدی پدید آورد.

مالی که برای دور نهم مذاکرات احیای برجام در وین حضور دارد، از همین شهر در جلسه محرمانه با کنگره شرکت کرد. اما کلودیا تنی، سناتور جمهوری‌‌خواه که هدایت فشارها برای پاسخگوی مالی به کنگره را بر عهده داشت می‌گوید او پس از این جلسه پرسش‌های بیشتری دارد. این در حالی است که از نگاه برخی کارشناسان، دولت بایدن و جمهوری اسلامی به امضاء توافق نزدیک شده‌اند.

تنی گفت که رابرت مالی باید فورا به مردم آمریکا گزارش دهد که ایالات متحده در مقابل توافق با ایران چه قولی به جمهوری اسلامی ایران داده است. این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد: «متاسفانه بیش از اینکه پاسخ دریافت کنم، با پرسش‌های بیشتری باقی ماندم. راب مالی برای مردم آمریکا کار می‌کند و باید به انها پاسخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنی با تاکید بر اینکه ایران هسته‌ای یک مساله امنیت ملی مهم برای آمریکا به‌شمار می‌رود، خواستار شفافیت حداکثری دولت در زمینه توافق با تهران شد.

یک دستیار ارشد کنگره نیز به واشینگن فری بیکن گفت: «دولت بایدن به مهمترین پرسش‌های ما مانند اینکه چقدر پول نقد به ایران می‌دهید و رژیم تندرو تهران در مقابل چه خواهد کرد، پاسخ نمی‌دهد.»

دولت باراک اوباما همزمان با اجرای برجام در سال ۲۰۱۵ یک هواپیما پر از پالت‌های پول نقد برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد.

به گفته این منبع آگاه، دولت باید به رغم تهدید‌های جدی ناشی از سوء‌نیت و رفتار جمهوری اسلامی قصد دارد به توافق هسته‌ای بازگردد.

دولت بایدن در تازه‌ترین امتیاز به تهران، معافیت از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد. پیش از این نام شماری از مقامات جمهوری اسلامی و شرکت‌ها از فهرست تحریم‌های آمریکا حذف شده بود، همچنین دولت بایدن باوجود ادامه تحریم‌هایی نفتی، تجارت نفتی ایران و چین را نادیده گرفته و به آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی چراغ سبز نشان داده است.

با این حال مقامات تهران همچنان بر دریافت امتییازهای بیشتر تاکید دارند و خواستار لغو همه تحریم‌ها هستند.

انتظار می‌رود مالی روز چهارشنبه جلسه مشابهی با شورای روابط خارجی داشته باشد.