سناتورهای جمهوری‌خواه: کنگره باید بازگشت به برجام را تایید کند

آمریکا: توافق هسته‌ای با ایران ممکن است، فقط باید عجله کرد

نامه‌ای که تد کروز تنظیم کرده است از دولت بایدن می‌خواهد بازگشت به برجام را به رای مثبت کنگره مشروط کند-ALEX WONG / Getty Images via AFP

سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواستند برای هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای، رای مثبت کنگره را دریافت کند.

به گزارش پولتیکو، ۲۷ سناتور نامه تد کروز را امضاء کرده‌اند که می‌گوید اگر سنا طرف مشورت قرار نگیرد، جلوی هرگونه اقدام کاخ سفید را می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که از روز سه‌شنبه دور نهم مذاکرات احیای برجام در وین آغاز می‌شود و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ممکن بودن توافق سخن گفته است. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت بایدن توافق با جمهوری اسلامی را عملی می‌داند باور دارد که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای تهران باید هرچه زودتر به نتیجه رسید. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «توافقی که نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها را در بربگیرد در دسترس است اما اگر در هفته‌های آتی به نتیجه نرسیم برنامه‌های هسته‌ای ایران به اندازه‌ای پیشرفت می‌کند که دیگر بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک بی‌معنی می‌شود.»

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه هشدار می‌دهد که اگر سنا طرف مشورت واقع نشود، آنها حق هرگونه اقدام برای تعلیق یا توقف دائمی توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی را برای خود محفوظ می‌دانند.

این نامه با اشاره به اهمیت موضوع برای امنیت ملی آمریکا تاکید می‌کند چنین موضوعی مهمی به نظر سنا نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تایید توافق در سنا به رای مثبت دو سوم سناتورها نیاز دارد و دولت بایدن می‌داند که احتمالا از چنین حمایتی برخوردار نخواهد شد.

ساعاتی پس از ارسال این نامه برای بایدن، واشینگتن فری بیکن از حضور رابرت مالی در جلسه توجیهی کنگره خبر داد. این نشریه گزارش داد که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که هم‌اکنون در وین حضور دارد از طریق ارتباط ویدیویی امن درباره روند مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی گزارش طبقه‌بدی شده ارایه خواهد کرد.

برخی ناظران این اقدام را نشانه نزدیک شدن دولت بایدن به توافق با تهران تعبیر کرده‌اند. میخاییل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین، در گفتگو با کامرسانت گفت که پیش نویس نهایی توافق احیای برجام تقریبا بیش از ۲۰ صفحه است. او با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به توافق در آینده بسیار نزدیک گفت که تا احیای برجام پنج دقیقه فاصله داریم.

نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن درباره اهمیت نظر سنا درمورد احتمال بازگشت به برجام در حالی ارسال شده است که مقامات در تهران نیز خواستار تضمین دولت بایدن بابت خارج نشدن دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق که به تایید کنگره نرسیده بود، خارج شد. اما مقامات دولت بایدن می‌گویند که نمی‌توانند چنین تضمینی را ارایه دهند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت: «پاسخ‌هایی که نمایندگان آمریکا در جلسه فردا ارایه می‌دهند زمان بازگشت به برجام را تعیین خواهد کرد.» او گفت: این پاسخ‌ها شامل تضمین درباره خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام است.