تکاپوی کشورهای اروپایی برای فرونشاندن بحران اوکراین

مکرون برای دیدار با پوتین به روسیه رفته است، اما کرملین نسبت به رفع تنش خوش‌بین نیست

دیدار مکرون با پوتین در کنفرانسی با موضوع لیبی در ژانویه ۲۰۲۰ - TOBIAS SCHWARZ / AFP

امروز، دوشنبه ۷ فوریه، چندین نشست و دیدار با هدف یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران اوکراین برگزار می‌شود. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در مسکو است و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا دیدار می‌کند.

به گزارش فرانس ۲۴، سخنگوی دولت بریتانیا روز دوشنبه، ۷ فوریه، گفت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌خواهد با روسیه درباره نقش دفاعی ائتلاف ناتو و این نکته که هر کشور دموکراتیک اروپایی باید بتواند به این ائتلاف بپیوندد، گفت‌وگو کند. 

سخنگوی بوریس جانسون می‌گوید: «روسیه درباره احتمال بالقوه تهاجم ناتو ابراز نگرانی کرده است، اما ما به‌روشنی ‌گفته‌ایم که این نگرانی‌ها اساساً بی‌پایه است، چرا که ناتو در بنیاد خود یک ائتلاف دفاعی است.»

او افزود که با این حال، نخست‌وزیر بریتانیا در پی گفت‌وگوهای دیپلماتیک است تا روسیه از این جنبه مطمئن شود. 

از سوی دیگر، امانوئل مکرون نیز در تلاش برای فرونشاندن بحران اوکراین، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به آن کشور رفته است. مکرون خواهان آن است که رئیس‌ جمهوری روسیه با کاهش شمار نیروهای نظامی خود در منطقه موافقت کند. او همچنین در پی آن است که گفت‌وگوهای معلق شده «مینسک» درباره شرق اوکراین از سر گرفته شود. 

رئیس جمهوری فرانسه پس از فرود در مسکو، به خبرنگاران گفت: «من نسبتا خوش‌بینم. اما به معجزه خودبه‌خودی باوری ندارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرملین می‌گوید انتظار تحول بزرگی را در جریان این دیدار ندارد، اما انتظار دارد رئیس‌ جمهوری فرانسه حامل پیشنهادهایی برای کاهش تنش‌ها در اروپا باشد. با این حال، بحران اوکراین در محور گفت‌وگوها خواهد بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در یک نشست رسانه‌ای گفت: «وضعیت چنان پیچیده است که انتظار تحول بزرگی در جریان تنها یک دیدار نمی‌رود.»

او اما افزود که روسیه از برخی از ایده‌های مکرون برای کاهش‌ تنش‌ها که قرار است مفصل‌تر با پوتین درمیان گذارده شود، آگاه است.

سخنگوی کرملین تأکید کرد که مسکو در روزهای اخیر هیچ حرف تازه‌ای درباره تضمین‌های امنیتی درخواستی خود نشنیده است، و افزود: «طرف‌های غربی ما ترجیح می‌دهند به این موضوع اشاره نکنند.»

بیشتر از جهان