بازگشایی کامل مرزهای استرالیا به‌روی مسافران واکسینه‌شده

گروه بزرگی از ایرانیان که واکسن سینوفارم یا واکسن ایرانی زده‌اند، از نظر استرالیا واکسینه‌شده محسوب نمی‌شوند و همچنان اجازه سفر به آنجا را نخواهند داشت

از ۲۱ فوریه۲۰۲۲  افراد واکسینه‌شده علیه کرونا می‌توانند از هر نقطه جهان به استرالیا سفر کنند- Saeed Khan / AFP

استرالیا اعلام کرد که پس از دو سال، مرزهای خود را به‌طور کامل به روی مسافران واکسینه‌شده از سراسر دنیا باز می‌کند، اما همچنان گروه بزرگی از ایرانیان واکسینه‌شده امکان سفر به آن کشور را نخواهند داشت.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، روز دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، اعلام کرد با توجه به توصیه‌های جدید مشاوران پزشکی دولت، مرزهای این کشور از روز دوم اسفندماه (۲۱ فوریه) بر روی افرادی که به‌طور کامل واکسینه‌ شده باشند، در صورت داشتن ویزا، باز خواهد بود.

محدودیت‌های سخت‌گیرانه سفر که به‌زودی لغو خواهد شد، یکی از مولفه‌های اصلی برنامه استرالیا برای مقابله با کرونا بود. این کشور که با نرخ کمابیش پایین مرگ‌ومیر ناشی‌از کرونا و مبتلایان به کووید-۱۹، یکی از کشورهای نسبتا موفق در مدیریت همه‌گیری محسوب می‌شود، در ماه مارس سال ۲۰۲۰ مرزهای بین‌المللی خود را به‌طور کامل به‌روی مسافران بست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استرالیا در ماه‌های اخیر، گام‌هایی را برای کاهش محدودیت‌های مرزی برداشته و از ماه دسامبر، سفر گروه‌های خاصی، ازجمله دانشجویان بین‌المللی و مهاجران متخصص، را مجاز اعلام کرده بود. همچنین شهروندان برخی کشورهای مشخص ازجمله ژاپن و کره جنوبی و چندماه پیش از آن‌ها نیوزیلند، می‌توانستند بدون نیاز به قرنطینه وارد استرالیا شوند.  

اما بازگشایی که از ۲۱ فوریه اعمال می‌شود، نخستین‌بار است که از مارس ۲۰۲۰ به این‌سو، افراد واکسینه‌شده می‌توانند از هر نقطه جهان به استرالیا سفر کنند. 

اسکات موریسون در نشست خبری روز دوشنبه، در کانبرا اعلام کرد که واکسینه‌شده از نظر دولت استرالیا به کسانی گفته می‌شود که دو دوز واکسن کرونا یا درمورد واکسن‌هایی مثل جانسون‌اندجانسون، یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند. او افزود: «اگر واکسینه شده‌اید، مشتاقانه منتظر بازگشت شما به استرالیاییم.»

با وجود این، شاید گروه بزرگی از ایرانیان، از معدود واکسینه‌شدگانی باشند که همچنان اجازه سفر به استرالیا را نخواهند داشت؛ گذشته از افرادی که واکسن ایرانی زده‌اند (که شاید تعدادشان چندان زیاد نباشد)، گروه بزرگی از ایرانیانی هم که دو دوز واکسن سینوفارم زده‌اند، از نظر استرالیا واکسینه‌شده محسوب نمی‌شوند.

واکسن سینوفارم چین دو نوع دارد؛ «سینوفارم پکن» و «سینوفارم ووهان» که تنها اولی مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارد و براساس آنچه که در وب‌سایت دولت استرالیا درمورد واکسن‌های تاییدشده برای سفر به آن کشور آمده است، مورد تایید دولت استرالیاست. 

براساس دستورالعمل مربوط به واکسن‌های مورد تایید استرالیا، گواهی تزریق واکسن سینوفارم تنها درصورتی برای سفر به‌ آن کشور قابل قبول است که نوع واکسن، «سینوفارم پکن» یا عناوین مشخص دیگری که بر این نوع اطلاق می‌شود، ذکر شده باشد و تنها ذکر نوع «سینوفارم»، قابل قبول نیست.

فارغ از ابهام‌هایی که ماه‌های گذشته درمورد نوع واکسن سینوفارم استفاده‌شده برای واکسیناسیون در ایران مطرح شد، در کارت‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ که در ایران به‌عنوان گواهی تزریق واکسن سینوفارم صادر می‌شود، نوع واکسن سینوفارم مشخص نشده و تنها «سینوفارم» نوشته شده است.  

بنابر اعلام مقام‌های استرالیا، مسافرانی که واکسینه نشده‌اند، مانند شرایط گذشته، باید پیش از سفر به این کشور برای دریافت مجوز «معافیت سفر» درخواست بدهند و درصورت صدور مجوز، پس از ورود باید در هتل قرنطینه شوند.

مانند سایر نقاط جهان، در هفته‌های اخیر، به‌دلیل گسترش سویه اومیکرون کرونا، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در استرالیا نیز افزایش پیدا کرده است؛ اما به نظر می‌رسد به‌دلیل واکسیناسیون کامل بیش از ۹۰درصدی افراد بالای ۱۶سال در این کشور، سرعت بالا رفتن تعداد موارد جدید ابتلا و بستری‌شدن در بیمارستان، کند شده است.

بیشتر از سفر