مصرف‌کنندگان ایرانی؛ امیدوار به بازگشت ال‌جی و سامسونگ

حذف لوازم‌خانگی خارجی از بازار نه‌تنها به بهبود تولید داخل کمکی نکرده، بلکه کیفیت تولیدات داخلی را نیز کاهش داده است

جلوگیری از واردات لوازم خانگی خارجی به بازار ایران با دستور علی خامنه‌ای انجام شد - عکس از اقتصادآنلاین

در پی دستور علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی، قیمت نمونه‌های داخلی افزایش یافت. همچنین افت کیفیت تولیدات داخلی باعث شد تا مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش در پی خرید نمونه خارجی باشند. در این شرایط، اخبار احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین این امید را ایجاد کرده است که واردات لوازم‌خانگی خارجی دوباره از سر گرفته شود.

در همین زمینه، محمدحسین برخوردار مدیرعامل سابق سام‌الکترونیک، نماینده وقت سامسونگ در ایران گفت :« امروز بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی بیش از هر چیزی، به قدرت خرید مردم بستگی دارد. اگر خارجی‌ها احساس کنند که ایرانی‌ها توان خرید محصولاتشان را دارند، می‌‌توان گفت که ال‌جی و سامسونگ به ایران بازمی‌گردند.»

درواقع ازنظر نماینده پیشین سامسونگ در ایران، کاهش قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر ممکن است بر انگیزه شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران تاثیر منفی گذاشته باشد.

در همین راستا مدیرعامل سابق سام‌الکترونیک در پاسخ به سوال تجارت نیوز در رابطه با مبنای سنجش قدرت خرید بازار می‌گوید: « قیمت دلار مبنایی برای این سنجش است. اگر بازارها آرام بگیرند، طبیعتا ارزش ریال هم تا حدودی افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم هم بالا می‌رود. آنگاه می‌توان منتظر بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی بود.»

جلوگیری از واردات لوازم خانگی خارجی به بازار ایران با دستور علی خامنه‌ای انجام شد.

او ١٤ شهریور ماه  سال جاری در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره کرده است که جمعی از تولید‌کنندگان داخلی از او خواسته‌اند با هدف حمایت از تولید داخلی مانع واردات لوازم خانگی از کره جنوبی شود. گزارش جماران حاکی از آن است که درخواست جمعی از تولید‌کنندگان داخلی از رهبر جمهوری اسلامی این بوده که واردات از کره جنوبی ممنوع شود.

این در حالی است که کیفیت لوازم خانگی تولید داخل به هیچ وجه با انواع اروپایی یا آمریکایی یا حتی محصولات کره جنوبی قابل مقایسه نیست.

با این حال رئیس دفتر خامنه‌ای در نامه به رئیسی تاکید کرده که تولید محصولات لوازم خانگی داخلی از نظر «کمی و کیفی» پاسخگوی نیاز کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند از دو شرکت نام برده نشده، اما سامسونگ و ال‌جی دو نشان تجاری پرطرفدار محصولات خانگی کره جنوبی در جهان و ایران به‌شمار می‌روند. این شرکت‌ها پس از تحریم‌های آمریکا در سال ۹۸ روابط خود را با ایران قطع کردند اما محصولات آن‌ها همچنان در ایران قابل‌دسترسی بود.

بااین‌حال به نظر می رسد برخلاف تصور رهبر جمهوری اسلامی، حذف نمونه‌های خارجی از بازار نه‌تنها به بهبود تولید داخل کمکی نکرده است، بلکه کیفیت تولیدات داخلی را نیز کاهش داده و رقابت را در بازار حذف کرده است.

به‌طوری‌که علیرضا محمدی‌دانیالی، رئیس انجمن صنایع لوازم‌خانگی به تجارت نیوز گفته است: « اکنون نیاز اصلی صنعت و بازار لوازم‌خانگی رفع تحریم‌هاست و در صورت رفع محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی می‌توان بدون نیاز به واردات تقاضای موجود در بازار را با قیمت‌های مناسب پاسخ داد. اما با ادامه تحریم‌ها و مشکلات درونی اقتصاد، حفظ تیراژ کنونی تولید داخلی دشوار به نظر می‌رسد.»

بیشتر از اقتصاد