پیشبرد برنامه تسلیحاتی کره شمالی با حمله سایبری به منابع رمزارز

به گزارش ناظران تحریم‌های شورای امنیت، این کشور به توسعه توانایی خود برای تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای برای بمب اتمی ادامه داده است

کره شمالی در ژانویه ۹ موشک بالیستیک پرتاب کرد که بیشترین تعداد آزمایش‌های تسلیحاتی آن طی یک ماه بود- KCNA VIA KNS/ AFP

براساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد، کره شمالی سال گذشته درحالی به توسعه برنامه‌ هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک خود ادامه داده که یک منبع مهم درآمد آن کشور، حملات سایبری به صرافی‌های ارزهای دیجیتال بوده است. 

خبرگزاری رویترز براساس گزیده‌ای از این گزارش محرمانه که روز شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه مشاهده کرده، در خبری اختصاصی به این موضوع پرداخته است.

این گزارش محرمانه، گزارش سالانه ناظران مستقل تحریم‌ها بود که عصر روز جمعه به کمیته تحریم‌های کره‌ شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد.

کارشناسان در این گزارش آورده‌اند: «هیچ آزمایش هسته‌ای یا پرتاب موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما انجام نشده، اما کره شمالی به توسعه توانایی خود برای تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای [مورد نیاز برای بمب اتمی] ادامه داده است.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی را از انجام آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بالیستیک منع کرده، اما براساس این گزارش، «تعمیر و توسعه زیرساخت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور ادامه داشته و کره شمالی به جست‌وجوی مواد، فناوری و دانش برای این برنامه‌ها در خارج از کشور، ازجمله از طریق ابزارهای سایبری و تحقیقات علمی مشترک، ادامه داده است.»  

ناظران تحریم‌های کره شمالی در این گزارش، با اشاره به «شتاب قابل توجه» آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ در یک سال گذشته، آورده‌اند: «کره شمالی افزایش قابلیت‌های استقرار سریع، تحرک گسترده (ازجمله در دریا) و انعطاف‌پذیری نیروهای موشکی خود را نشان داده است.»

ایالات متحده و تعدادی از کشورهای عضو شورای امنیت، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند کره شمالی در ماه ژانویه ۹ موشک بالیستیک پرتاب کرده که این بیشترین تعداد آزمایش‌ها طی یک ماه، در طول تاریخ برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی و موشکی این کشور بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش ناظران تحریم‌ها، «حملات سایبری، به‌ویژه به دارایی‌های به‌صورت ارزهای دیجیتال، همچنان منبع درآمد مهمی برای کره شمالی است» و آن‌ها اطلاعاتی دریافت کرده‌اند، مبنی‌بر این‌که هکرهای کره شمالی همچنان به هدف قرار دادن موسسات مالی، شرکت‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های رمزارزها ادامه می‌دهند. 

در این گزارش به‌نقل از یکی از کشورهای عضو، آمده است: «عوامل سایبری کره شمالی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا اواسط سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰میلیون دلار از دست‌کم سه صرافی ارزهای دیجیتال در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا به سرقت برده‌اند.»

ناظران تحریم‌های کره شمالی همچنین به گزارش ماه گذشته کارشناسان بلاک‌چین در شرکت امنیت سایبری «چِین‌آنالیز» (Chainalysis) اشاره کرده‌اند که براساس آن کره شمالی سال گذشته در دست‌کم هفت حمله به پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال، حدودا معادل ۴۰۰میلیون دلار دارایی دیجیتال به‌دست آوردند. 

در سال ۲۰۱۹ میلادی، ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد گزارش داده بودند کره شمالی با استفاده از حملات سایبری گسترده و پیچیده، حدود دومیلیارد دلار برای برنامه‌های تسلیحات کشتارجمعی خود به‌دست آورده است.

در گزارش اخیر ناظران تحریم‌ها، همچنین آمده است که وضعیت انسانی کره شمالی «همچنان بدتر می شود». براساس این گزارش این مسئله احتمالا به‌دلیل کووید-۱۹ تشدید شده است، اما به‌دلیل ارائه‌نشدن اطلاعات ازسوی کره شمالی، تعیین میزان آسیب ناخواسته تحریم‌های سازمان ملل متحد به مردم این کشور دشوار است.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار گرفته و شورای امنیت در تلاش برای هدف قرار دادن بودجه برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک پیونگ‌یانگ، این تحریم‌ها را طی سال‌های گذشته، تقویت کرده است.

بیشتر از جهان