بیش از ۳۰۰ سگ و گربه از افغانستان به کانادا منتقل شدند

سگ‌ها و گربه‌ها در یک پرواز اختصاصی از کابل به ونکوور منتقل شدند

روز جمعه، ۱۵ بهمن، یک گروه جهانی نجات حیوانات اعلام کرد که در یک پرواز اختصاصی، ۱۷۱ سگ و ۱۴۶ گربه را از افغانستان به کانادا منتقل کرده است. این گروه، با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی از روند خارج کردن سگ‌ها و گربه‌ها از کابل به کانادا، در حساب اینستاگرامی (No Dogs Left Behind) نوشت که این پرواز اختصاصی در تاریخ ۳۰ ژانویه و با یک هواپیمای روسی انجام شده است. سگ‌ها و گربه‌ها پس از یک توقف کوتاه در استانبول به کانادا رسیدند و شماری از آنان برای فرزندخواندگی آماده شده‌اند.

جفری بری، بنیان‌گذار گروه جهانی نجات حیوانات (No Dogs Left Behind) به نیویورک پست گفت: او و همکارانش پس از هفته‌ها تلاش سرانجام موفق شدند تا زمینه انتقال ۳۰۰ سگ و گربه را با یک پرواز اختصاصی از افغانستان به ونکوور کانادا مهیا کنند.

این گروه نجات حیوانات می‌گویند که پس از سقوط کابل به دست طالبان و آغاز عملیات تخلیه در ماه اوت ۲۰۲۱ تلاش کردند تا صدها سگ و گربه را که در پناهگاه‌های حیوانات در کابل نگهداری می‌شدند انتقال بدهند، اما موفق نشدند، چون آن زمان اجازه نداشتند این حیوانات را با هواپیماهای نظامی با خود ببرند.

اعضای گروه جهانی نجات حیوانات گفتند که پس از فرود این حیوانات به ونکوور کانادا، ۱۹ سگ را به یک خانه امن در تورنتو منتقل کردند و پس از بررسی‌های بهداشتی برای فرزندخواندگی در دسترس کسانی که علاقه‌مند‌ند قرار خواهند گرفت.

پس از آن‌که این سازمان نجات حیوانات اجازه پیدا کردند که سگ‌ها و گربه‌ها را از افغانستان نجات دهند، دو هفته طول کشید تا جمع‌آوری اسناد و امکانات فنی این خروج اختصاصی فراهم شود. تاکنون جزئیات توافق میان این سازمان و طالبان درباره خارج کردن سگ‌ها و گربه‌ها مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شش ماه اخیر، افراد طالبان هر از گاهی در روند پروازهای تخلیه از افغانستان مداخله می‌کنند و گفته می‌شود در بسیاری از موارد از سازمان‌دهندگان این پروازها باج می‌گیرند.

پیش‌تر خبر انتقال ۱۵۰ سگ و گربه از افغانستان به بریتانیا جنجال برانگیز شد. یک سرباز بریتانیایی این سگ‌ها و گربه‌ها را در ماه اوت و در جریان عملیات تخلیه نیروهای بریتانیایی از کابل به بریتانیا منتقل کرد که موجی از انتقادات را به همراه داشت. بیشتر انتقادها این بود که دولت بریتانیا، در یک‌زمان حساس، حیوانات را به انسان‌های در معرض خطر ترجیح داده است.