بازماندن ۲۵۸ میلیون کودک جهان از تحصیل در سال ۲۰۱۸

وضعیت اسفبار تحصیل کودکان در گزارش اخیر سازمان یونسکو

Juan BARRETO / AFP

سازمان یونسکو به تازگی گزارش منتشر کرده است از کودکان ترک‌تحصیل کرده و یا کودکانی که هرگز به مدرسه نرفته‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۵۸ میلیون کودک و نوجوان (که یک ششم آن‌ها در سنین ۶ تا ۱۷ سالگی قرار داشتند) در سال ۲۰۱۸ به مدرسه نرفته‌اند.

این سازمان همچنین نسبت به عقب ماندن از اهداف تعیین شده در برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ ابراز نگرانی کرده است و هشدار داده که در صورت عدم اقدامات جدی برای برطرف کردن موانع تحصیل کودکان، تا سال ۲۰۳۰، یک کودک از هر شش کودک هرگز پا به دبستان نخواهند گذاشت و تنها شش نفر از هر ده نفر مدرسه را به پایان خواهند رساند.

تحقیقات مورد بحث، همچنین، تاثیرات شدید اختلاف طبقاتی بر موضوع تحصیل فرزندان میان خانواده‌ها و کشورهای ثروتمند و فقیر را پررنگ کرده است و نشان داده که ۱۹ درصد کودکان دبستانی در کشورهای کم درآمد امکان تحصیل ندارند، در حالی‌که این رقم در کشورهای پردرآمد تنها دو درصد است.

در این میان، دختران از شانس کمتری در رفتن به مدرسه برخوردارند. آدری آزولای، مدیر سازمان یونسکو پس از انتشار این گزارش اعلام کرد: «بر اساس پیش بینی‌های ما، ۹ میلیون دختر بچه هرگز پا به مدرسه نخواهند گذاشت که چهار میلیون این رقم را دختران منطقه جنوب صحرای آفریقا در بر می‌گیرند و از این رو، موضوع تحصیل دختران و زنان باید در راس اولویت‌ها قرار گیرد».

RAJESH JANTILAL / AFP

آزولای افزود: «این رقم در میان پسر بچه‌ها سه میلیون خواهد بود. اقدامات بسیار‌اندکی برای رفع این مشکل انجام شده است».

به گزارش سازمان ملل نتایج این تحقیقات که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، یک هفته پیش از آغاز هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد منتشر شده است تا هم مسیر طی شده در راستای رسیدن به هدف‌های جهانی را نشان دهد و هم در خصوص بودجه‌ بندی برای به روز رسانی آمارها و اقدامات بعدی در جهت حل کردن این بحران تصمیم گیری شود.

سیلویا مونتایا، مدیر مرکز آمار سازمان یونسکو در خصوص آمار منتشر شده از سوی یونسکو به سایت خبری سی‌جی‌تی‌ان گفت: «ما فقط ۱۱ سال [تا سال ۲۰۳۰] وقت داریم تا به قولمان در خصوص امکان تحصیل همه کودکان عمل کنیم. ولی آمارها هنوز و سال بعد از سال تصویری نامتغیر و لجباز در خصوص دسترسی بد و کم کودکان به تحصیل ترسیم می‌کنند».

گفتنی است افغانستان از جمله کشورهایی است که سیستم آموزشی‌اش به دلیل جنگ‌های پی‌در‌پی داخلی لطمات بسیار زیادی متحمل شده است. در ایران نیز، جامعه شناسان در خصوص محرومیت از تحصیل کودکان مناطق محروم طی سال گذشته به دلیل فشارهای اقتصادی هشدار داده‌اند. تنها در سال ۹۶-۹۷ نزدیک به صد هزار کودک در مقطع دبستان به مدرسه نرفته بودند که منجر به دخالت دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه جهت شناسایی و بازگرداندن آن‌ها به مدارس شد. این کودکان بین شش تا ۱۱ سال سن داشتند و استان‌های سیستان بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان،‌ کرمان، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد را داشتند.

احمدرضا پرنده مدیر دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه از شناسایی ۹۶ هزار و ۲۷۳ کودک بازمانده از تحصیل طی ۱۵ روز پس از بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: «بر حسب نوع مشکل و علل استخراج شده از ظرفیت‌های کشور استفاده می کنیم تا با هماهنگی آموزش و پرورش بتوانیم کودکان را به مدرسه برگردانیم. اکنون اقدام ویژه‌ای برای شناسایی علل بازماندگی از تحصیل در دست انجام است. در ادامه راه از کمک خیرین و سایر نهادهای مربوط برای بازگشت به مدرسه استفاده خواهیم کرد».

کودکان با رقم ۱.۹ میلیارد نفر، ۲۷ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

بیشتر از جهان