پیشنهاد اردوغان: همکاری ترکیه و اسرائیل برای انتقال گاز به اروپا

اسرائیل و شماری از کشورها از جمله یونان، رقیب ترکیه، روی یک خط لوله مشترک برای انتقال گاز از شرق مدیترانه به اروپا کار می‌کنند

اردوغان پیش‌تر گفته که می‌خواهد کشورش در واردات گاز از اسرائیل به اروپا مشارکت داشته باشد-SERGEI SUPINSKY / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه گفت که کشورش می‌تواند برای انتقال گاز طبیعی از خاورمیانه به اروپا با اسرائیل همکاری کند. او افزود که مقام‌های دو کشور در ماه آینده میلادی (مارس ۲۰۲۲) درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از خبرگزاری رویترز، اردوغان هنگام بازگشت از اوکراین، به خبرنگاران گفت که درباره همکاری دو کشور در زمینه انرژی در جریان سفر ترکیه اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در نیمه ماه مارس، بحث خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روزنامه صباح چاپ ترکیه از قول اردوغان نوشته است: «ما می‌توانیم از گاز طبیعی اسرائیل در کشورمان استفاده کنیم و فراتر از آن، می‌توانیم برای انتقال آن به اروپا نیز با هم کار کنیم.» او همچنین از مذاکرات در جریان با عراق برای امضای قراردادی در همین حوزه خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه مدتی است که با بحران اقتصادی روبه‌رو شده و به دنبال قطع حمایت آمریکا از خط لوله انتقال گاز مدیترانه، در جهت تقویت روابط با رقبای منطقه‌ای خود گام‌هایی برداشته است. اردوغان پیش‌تر گفته که می‌خواهد کشورش در واردات گاز از اسرائیل به اروپا مشارکت داشته باشد.

اسرائیل و شماری از کشورها از جمله یونان، رقیب ترکیه، روی یک خط لوله مشترک برای انتقال گاز از شرق مدیترانه به اروپا کار می‌کنند. ترکیه به‌شدت با این پروژه مخالف است و درباره برخی مناطق مدنظر برای این طرح، ادعاهای حاکمیتی مطرح کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هفته گذشته از قول برخی مقام‌ها نوشت که بهتر است روابط با ترکیه به قیمت ضربه زدن به اتحاد اسرائیل با یونان و قبرس تمام نشود.

اردوغان پس از آنکه از دعوت همتای اسرائیلی خود برای سفر به ترکیه در اواسط مارس خبر داد، این اظهارات را مطرح کرد. دفتر ریاست‌جمهوری اسرائیل هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده است.

بیشتر از اقتصاد