المپیک زمستانی؛ بهانه ملاقات پوتین و شی جین پینگ

تنش‌های با غرب روابط بین بزرگ‌ترین کشور و پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان را تقویت کرده است

هم‌زمان با افزایش تنش‌های بین روسیه و غرب و همچنین تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی چین از سوی برخی کشورهای غربی ازجمله آمریکا و بریتانیا؛ صبح امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد پکن شد و با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد.

برگزاری المپیک زمستانی این فرصت را برای رئیس جمهور چین فراهم کرده تا با بیش از ۲۰ رهبر سیاسی جهان دیدار کند، اما در این شرایط به نظر می‌رسد ملاقات با پوتین مهم‌تر از سایرین است.

به نوشته دیلی میل، یکی از مشاوران ارشد کرملین روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که این دو رهبر قرار است پس از گفتگوها، بیانیه مشترکی که منعکس کننده «دیدگاه‌های مشترک» آن‌ها در مورد امنیت و سایر موضوعات است، منتشر کنند.

تنش‌ها با غرب، روابط بین بزرگ‌ترین کشور و پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان را تقویت کرده است. در همین راستا، پوتین اولین رهبر خارجی است که با حضور خود، از المپیک پکن حمایت می کند.

پس از تصمیم ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ژاپن مبنی بر اعزام نکردن نماینده رسمی به المپیک زمستانی، ولادیمیر پوتین بلندپایه‌ترین مقام رسمی است که در این شرایط به پکن سفر کرده است.

کاخ سفید روز دوشنبه ۵ دسامبر (۱۵ آذر) اعلام کرد که دولت بایدن در راستای افزایش فشار بر چین در ارتباط با مسائل مربوط به حقوق بشر، هیئت نمایندگی رسمی‌اش را به بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ اعزام نخواهد کرد. 

آمریکا در صدر گروهی از کشورهای غربی است که به دلیل کارنامه حقوق بشری چین به‌ویژه در مسئله سرکوب مردم مسلمان اویغور در استان سین کیانگ، این رقابت‌ها را «بایکوت دیپلماتیک» می‌کنند.

کشورهایی که این رقابت‌ها را بایکوت دیپلماتیک کرده اند، هیچ مقامی را برای شرکت در مراسم گشایش بازی‌ها در روز جمعه به پکن نمی‌فرستند، اما ورزشکاران آن‌ها در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود مذاکرات پوتین و شی جین پینگ بر روی هماهنگی سیاست‌های خارجی کشورهایشان متمرکز شود.

 پوتین در مقاله‌ای که روز پنجشنبه توسط خبرگزاری چینی شین‌هوا منتشر شد، نوشت که مسکو و پکن نقش مهمی در ثبات امور جهانی ایفا می‌کنند و با کمک آنها امور بین‌الملل «عادلانه‌تر و فراگیرتر» می‌شود.

 رئیس‌جمهوری روسیه همچنین از «تلاش‌های برخی کشورها برای سیاسی کردن ورزش به نفع جاه‌طلبی‌های خود» انتقاد کرده است؛ نکته‌ای که به تحریم دیپلماتیک ایالات متحده اشاره دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی سی تی وی در گزارشی به نقل از پوتین گفت: «من مدت زیادی است که رئیس‌جمهوری شی جین پینگ را می‌شناسم. ما به‌عنوان دوستان خوب و سیاستمدارانی که دیدگاه‌های مشترک زیادی در مورد حل مشکلات جهان دارند، همیشه ارتباط نزدیک خود را حفظ کرده‌ایم.»

 خبرگزاری دولتی شینهوا چین نیز روز پنجشنبه مقاله‌ای از پوتین منتشر کرد که در آن رهبر روسیه تصویری از دو همسایه با اهداف مشترک جهانی ترسیم کرده بود.

او نوشته است: «هماهنگی سیاست خارجی روسیه و چین بر اساس رویکردهای نزدیک برای حل مسائل جهانی و منطقه‌ای است.»

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین به تحریم‌های دیپلماتیک غرب در بازی‌های المپیک پکن انتقاد کرد و نوشت: «متأسفانه تلاش‌های تعدادی از کشورها برای سیاسی کردن ورزش برای منافع خودخواهانه‌شان اخیراً تشدید شده است.»

چین نیز در مناقشه روسیه با قدرت‌های ناتو بر سر اوکراین از روسیه حمایت کرده است.

 وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هفته گذشته به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که نگرانی‌های امنیتی مسکو باید جدی گرفته شود.

مسکو پس از استقرار ١٠٠ هزار نیرو در نزدیکی مرز خود با اوکراین و فشار کشورهای غربی در واکنش به آن، به دنبال جلب حمایت بیشتر است.

چین پس از استقرار حکومت کمونیستی در سال ۱۹۴۹ از حمایت اتحاد جماهیر شوروی برخوردار بود، اما این دو قدرت سوسیالیستی بعداً بر سر مسائل ایدئولوژیک با هم اختلاف پیدا کردند.

با پایان یافتن جنگ سرد در دهه ۱۹۹۰، روابط دو طرف دوباره به مسیر خود بازگشتند و این دو کشور در سال‌های اخیر در زمینه‌های تجاری، نظامی و ژئوپلیتیکی همسویی استراتژیک را اتخاذ کردند.

 این پیوندها در دوران شی جین پینگ، در زمانی که روسیه و چین به‌طور فزاینده‌ای در تضاد باقدرت‌های غربی هستند، تقویت شده است. رهبران دیگری که قرار است مهمان رئیس‌جمهوری چین باشند عبارتند از عبدالفتاح السیسی از مصر، شاهزاده محمد بن سلمان از عربستان سعودی، قاسم جومارت توکایف از قزاقستان و آندری دودا از لهستان.

انتظار می‌رود در مجموع حدود ۲۱ رهبر جهان در این بازی‌ها شرکت کنند.

بیشتر از جهان