سایه سنگین نژادپرستی روی نخست‌وزیر کانادا

سومین ویدئو از صورت تیره شده جاستین ترودو منتشر شد

HO / TIME Inc. / AFP

ویدئویی از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با صورت تیره شده با لوازم آرایشی منتشر شده است. این سومین ویدئویو در ۲۴ ساعت گذشته است که او را با آرایش نژادپرستانه نشان می‌دهد.

در این ویدئو که نخست در تلویزیون «گلوبال نیوز» کانادا نشان داده شده، جاستین ترودوی جوان با صورت سیاه کرده ظاهر می‌شود. او در شلوار جین و تی شرت با صورت خندان زبانش را در مقابل دوربین در می‌آورد. روشن نیست این ویدئو در چه تاریخی و کجا گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویدئو تنها چند ساعت پس از آن پخش شد که ترودو به خاطر گریم صورتش به یک رنگین پوست در یک مهمانی که با تم «هزار و یکشب» در سال ۲۰۰۲ برگزار شده بود، عذرخواهی کرد. رهبر کانادا در آن هنگام ۲۹ سال داشته است. در عکسی که مجله تایم از این مهمانی چاپ کرده، ترودو با یک عمامه سفید دیده می‌شود.

نخست وزیر کانادا که کارزار انتخاباتی مجددش را  یک هفته پیش آغاز کرد در توجیه این عکس‌ها گفته است باید بهتر از این می‌دانست. او به گزارشگرانی که او را در سفرهای انتخاباتیش همراهی می‌کنند گفت: «خودم را لعنت می‌کنم. از خودم ناامید شده‌ام».

یکی از سخنگویان حزب لیبرال آقای ترودو ضمن تایید واقعی بودن عکس چاپ شده در مجله تایم گفت: «این عکس زمانی گرفته شده که او در شهر وَنکوور تدریس می‌کرد. این عکس در مهمانی شام آموزشگاه گرفته شده که تم آن «هزار و یکشب» بوده است».

آقای ترودو ضمن اعتراف به  دومین مورد، برای نخستین رویداد ( که برای آن متهم به نژادپرستی شده) عذرخواهی کرد. 

او گفت:«وقتی شاگرد دبیرستان بودم، برای یک نمایش یافتن استعدادها با لباس و آرایش مخصوص ظاهر شدم و ترانه «دِی – اوُ» (ترانه سنتی سیاهپوستان جامائیکا) را خواندم». 

«کسانی هستند که در زندگی اشتباه می‌کنند، و شما بر أساس آنچه می‌کنند، آنچه کرده‌اند و مورد به مورد، در باره‌اشان تصمیم می‌گیرید. من از آنچه کردم عمیقا متاسفم. باید بهتر از این می‌دانستم اما نمی‌دانستم».

نخست وزیر کانادا هنوز در مورد ویدئوی اخیر اظهار نظر نکرده است.

این جنجال در روزهای حساسی که ترودو برای انتخابات عمومی روز ۲۱ اکتبر وارد کارزار شده، برپا شده است. نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد او از طرف رقیبش، اندرو شیِر،  رهبر حزب محافظه کاربا چالش سختی روبروست. آقای ترودو هم اکنون هم در موقعیت آسیب پذیری است زیرا دادستان کل سابق کانادا افشاء کرده که ترودو برای متوقف کردن پیگیری قانونی یک شرکت در ایالت «کِبِک» او را تحت فشار گذاشته بوده است. ترودو در دفاع از خود گفته او برای حفظ مشاغل در آن شرکت دست به این اقدام زده است. 

آقای ترودو به خاطر سیاست‌های مترقی‌اش در عصر ترامپ در سراسر جهان محبوب است، اما رسوایی‌های اخیر، اعتبار سیاسی او را در چشم برخی خدشه دار ساخته است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent