دیدار گرتا تونبرگ با باراک اوباما

به حرف‌های من گوش نکنید به دانشمندان گوش کنید

THE OBAMA FOUNDATION / AFP

باراک اوباما رییس جمهور سابق امریکا روز دوشنبه با گرتا تونبرگ کنشگر نوجوان شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوا ملاقات کرد، و او را به عنوان «یکی از بزرگترین طرفداران محیط زیست در جهان» ستود.

آنها در باره اعتصاب های مدارس که موجب شهرت تونبرگ شد بحث کردند، و کنشگر سوئدی اشتیاق دانش آموزانی را که برای اعتراض در واشنگتن و نیویورک جمع شدند ستود.

در پی این تبادل نظر صمیمانه، دختر ۱۶ ساله در نشست گروه ویژه سنا برای مقابله با تغییرات جوی حضور یافت. در آنجا او تحسین قانونگذاران را رد کرد و آنها را متهم ساخت که به اندازه کافی برای پرداختن به بحران اقلیمی کوشش نمی کنند. اد مارکی، تهیه کننده مشترک لایحه «توافق جدید سبز» ، به کنشگر گفت:«ما به رهبری شما نیاز داریم. جوانان یک ارتش سیاسی هستند که وارد ایالات متحده شده است. شما این مقوله را به شیوه ای که سابقه نداشته برجسته می سازید، و این عامل تاثیر گذارجدیدی به وجود می آورد».

تونبرگ جواب داد:«لطفا تحسین را برای خودتان نگهدارید. ما نمی خواهیم. ما را به این جا دعوت نکنید فقط برای این که بگویید ما چقدر الهام بخش هستیم بی آن که واقعا کاری برای آن انجام دهید، به جایی نمی رسد. من می دانم شما تلاش می کنید، اما کافی نیست. متاسفم».

تونبرگ تاکید کرد که قانونگذاران برای یافتن بهترین راه های پرداختن به بحران اقلیمی و آب و هوا باید به سراغ دانشمندان بروند .

برای برجسته ساختن این موضوع، او به جای ارائه بیانیه شخصی که در چنین شهادت دادن هایی عادی است، گزارش ویژه ۲۰۱۸ IPCC– پنل بین دولتی درتغییر آب و هوا - در مورد افزایش ۵/۱ درجه سانتیگراد به دمای زمین را ، همراه با هشت  جمله  از خودش، برای کنگره فرستاد.

تونبرگ نوشت «من این گزارش را به عنوان شهادتنامه و گواهی خودم تسلیم می کنم، زیرا نمی خواهم به حرف های من گوش کنید. من می خواهم شما حرف های دانشمندان را بشنوید. و من از شما می خواهم پشت سر آنها متحد شوید. و آنگاه می خواهم عمل کنید».

قانونگذاران حاضر در جلسه  بیان شهادت تونبرگ، که  مخاطبان زیادی در آن جمع شده بودند،  از جمله سرسخت ترین حامیان عمل برای مقابله با بحران اقلیمی در کنگره هستند، اما در به تصویب رساندن قانونی معقول در مجلس سنا که در کنترل جمهوریخواهان است با مشکل رو به رو بوده اند.

گزارش ها حاکی است برخی از قانونگذاران ، شاید شگفت زده از صراحت اتهام تونبرگ که آنها به اندازه کافی برای پرداختن به بحران آب و هوا کاری انجام نمی دهند، خندیدند، در حالی که دیگران کف  زدند . آقای مارکی اطمینان داد قانونگذاران حاضر در جلسه  مسلم خواهند ساخت که مقوله تغییرات اقلیمی در قلب سیاست های دولت امریکا قرار گیرد.

گرتا تونبرگ توضیح می دهد چرا او تصمیم گرفت با هواپیما به امریکا نیاید.

سناتور مارکی پاسخ داد « ما صدای شما را می شنویم»، و قول داد قانونگذاران بر کوشش های خود بیفزایند «تا مسلم سازند که این موضوع به سیاست های این ساختمان و این کشور تزریق شود زیرا وقت می گذرد».

افزون بر تونبرگ، از شماری از کنشگران جوان از سراسر امریکا نیز دعوت شده بود در نشست گروه ویژه سخن بگویند، در کوشش برای تقویت عملی جدی در مقوله تغییر آب و هوا در پیشاپیش هفته اعتصاب های جهانی جهت جلب توجه به مسائل محیط زیست و اقلیمی که روز جمعه آغاز می شود.

تونبرگ گفت ۴۶۳۸ اعتصاب در ۱۳۹ کشور برپا خواهد شد. در شهر نیویورک دانش آموزان به دلیل نرفتن به مدرسه جریمه نخواهند شد، در حالی که در استرالیا ، دولت ویکتوریا مردم را تشویق کرده است اعتصاب کنند.

یک سخنگوی دولت گفت:«ما می خواهیم کودکان ما در امور جهان پیرامون خود درگیر شوند، بنابراین فکر نمی کنیم انتقاد از دانش آموزان بخاطر برگزاری اعتراض آرام در باره مساله ای چنین مهم کاری درست باشد. ما باید این واقعیت را که آنها می خواهند کاری در مورد آن انجام دهند تحسین کنیم و گرامی داریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان