اسرائیل با بحرین تفاهم‌نامه امنیتی امضا کرد

روند عاد‌ی‌سازی روابط این دو کشور از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است

این تفاهم‌نامه امنیتی جدید دومین تفاهم‌نامه اسرائیل با یک کشوری عربی است-ARIEL HERMONI / ISRAEL DEFENCE MINISTRY / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، و عبدالله بن حسن نعیمی، همتای بحرینی او، روز پنجشنبه، ۳ فوریه یک تفاهم‌نامه امنیتی امضا و روابط امنیتی دو کشور را عادی‌سازی کردند. روند عاد‌ی‌سازی روابط این دو کشور از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنی گانتز در این سفر با سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد، و نیز حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، دیدار کرده است.

دفتر وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که این تفاهم‌نامه «به پیشبرد همکاری‌های اطلاعاتی، برنامه‌ریزی برای رزمایش‌های مشترک و همکاری میان صنایع نظامی دو کشور کمک می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تفاهم‌نامه امنیتی جدید دومین تفاهم‌نامه اسرائیل با یک کشور عربی است. اسرائیل نخستین تفاهم‌نامه را در اواخر سال ۲۰۲۱ با مراکش امضا کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در مراسم امضای این توافق‌ گفت: «همکاری راهبردی میان دو کشور که با امضای این تفاهم‌نامه به سطح نوینی می‌رسد و همچنین دیدار مهم با پادشاه، تداوم پیمان تاریخی ابراهیم و توسعه روابط میان مردم و دولت دو کشور است.»

امضای این تفاهم‌نامه امنیتی در زمانی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران تهدیدها‌ علیه اسرائیل و کشورهای جنوب خلیج فارس را افزایش داده است.

وزیر دفاع اسرائیل برای سفر به بحرین از یک بویینگ ۷۰۷ سوخت‌رسان نیروی هوایی اسرائیل استفاده کرد که می‌تواند همچون هواپیمایی مسافربری نیز خدمت کند. این هواپیما با عبور از آسمان عربستان سعودی، شامگاه چهارشنبه در منامه، پایتخت بحرین، به زمین نشست. برای نخستین بار است که هواپیمایی اسرائیلی به طور علنی از فراز عربستان می‌گذرد و در بحرین فرود می‌آید.

کشور کوچک و نفت‌خیز بحرین با ایالات متحده آمریکا رابطه‌ای نزدیک دارد و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.