ترامپ نام مشاور امنیت ملی جدید آمریکا را اعلام کرد

رابرت اوبراین جانشین جان بولتون شد

Nicholas Kamm / AFP

دونالد ترامپ رابرت اوبراین را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی خود برگزیده است. او جانشین جان بولتون که هفته پیش برکنار شد می‌شود.

اوبراین پیشتر نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور گروگانگیری بود. آقای ترامپ توئیتی به این مضمون منتشر کرد: «من برای مدتی طولانی و سخت با رابرت کارکرده‌ام. او در کارش بسیار موفق خواهد بود!»

نماینده سابق در امور گروگانگیری در زمانی بسیار حساس وارد کاخ سفید می‌شود و چنین نقشی را بر عهده می‌گیرد. آقای ترامپ بامداد چهارشنبه وضع تحریم‌های بیشتری را بر ایران در پی حمله اخیر به تاسیسات نفتی سعودی اعلام کرد.

از زمان حمله، به نظر می‌رسد آقای ترامپ به بررسی واکنش بالقوه قاطعی پرداخته است، در حالی که مقامات آمریکایی ایران را مسئول حمله دانسته‌اند. با وجود این، برخی از اعضای حزب آقای ترامپ از جمله سناتور لیندزی گراهام خواستار اقداماتی سخت‌تر از تحریم (علیه ایران) شده‌اند. سناتور لیندزی گراهام بامداد چهارشنبه به لزوم اعمال اقدامات بیشتر اشاره کرد.

احتمالا سلف اوبراین، که به‌طور منظم بر مداخله نظامی در خارج تاکید داشت نیز خواهان اقدامات سخت‌تری می‌شد، و باید منتظر بود و دید که مشاور جدید امنیت ملی چگونه به این وضعیت خواهد پرداخت.

اوبراین چهره شناخته شده‌ای در برخی از محافل واشنگتن است، و در دوره دولت بوش در مشاغل گوناگون خدمت کرد. بعدا، او به‌عنوان مشاور میت رامنی، نامزد سابق حزب جمهوریخواه در سیاست خارجی برگزیده شد، و در همین سمت برای اسکات ‌واکر فرماندار سابق ایالت ویسکانسین کار کرد – که ماه‌ها پیش از گردهمایی‌های انتخاباتی رهبران و اعضای حزب در آیوا در ۲۰۱۶ حذف شد.

در دولت ترامپ شایع شد که اوبراین، پیش از آن که به عنوان نماینده ویژه در امور گروگانگیری منصوب شود، برای پست وزارت نیروی دریایی در نظر گرفته شده است. در مقام مسئول امور گروگان‌گیری، آقای اوبراین به دستور رئیس جمهوری برای نظارت بر وضعیت ASAP Rocky، رپر آمریکایی که علیه او اقامه دعوا شده بود به سوئد مسافرت کرد. آقای ترامپ به ویژه به این موضوع علاقه‌مند شده بود، در پیامی در توئیتر از راکی حمایت کرد و خواهان آزادی او شد. او در پرونده اقدام به خشونت گناهکار شناخته شد، اما کارش به زندان نکشید.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent