آنجلینا جولی خواستار آزادی فوری زنان معترض افغان شد

پارلمان اروپا نشستی دو روزه با نام «روزهای زنان افغان» برگزار کرد

آنجلینا جولی، بازیگر، فیلمساز و چهره مطرح سینمای هالیوود، در ویدیویی که سه‌شنبه ۱۲ بهمن، در نشست ویژه پارلمان اتحادیه اروپا با نام «روزهای زنان افغان» در بروکسل پخش شد، خواستار آزادی فوری تمنا پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل و دیگر زنان معترض افغان شد. جولی ضمن تحسین شجاعت زنان افغانستان در راه‌اندازی اعتراض‌های خیابانی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان، بازداشت، شکنجه و ربوده شدن آنان را محکوم کرد.

آنجلینا جولی گفت: «زنانی که برای حق انسانی‌شان اعتراض کردند، شکنجه و از خانه‌هایشان شبانه ربوده شدند.» او خطاب به سران طالبان گفت پروانه ابراهیم‌خیل، تمنا پریانی و دیگر زنان معترضی که در بازداشت به سر می‌برند، باید فوری آزاد شوند.

تمنا زریاب پریانی، فعال حقوق بشر و از شرکت‌کنندگان تجمع‌های اعتراضی در کابل، شب شنبه ۲ بهمن، از خانه‌اش در کابل ربوده شد. خانواده تمنا به رسانه‌ها گفتند که سه خواهر تمنا نیز همراه او ناپدید شده‌اند. پروانه ابراهیم‌خیل نیز چند ساعت پیش از ربوده شدن تمنا و خواهرانش، در قسمت دیگری از شهر کابل ربوده شده بود. با گذشت دو هفته، هنوز هیچ اطلاعی از محل نگهداری این افراد در دست نیست.

آنجلینا جولی از سران کشورهای جهان خواست طالبان را تحت فشار قرار دهند تا وادار به پاسخگویی شوند و از نقض حقوق اساسی زنان و دختران خودداری کنند. او افزود: «از همه انسان‌های آزاداندیش در هر کجای جهان که هستند می‌خواهم به زنان افغان فکر کنند و از آنان بیاموزند.» او با نام بردن از زنانی مانند هدا خموش، انیسه شهید، فاطمه حسینی، شهرزاد اکبر، رادا اکبر و شماری دیگر از فعالان حقوق بشر، از مردم خواست که به کار و هنر این زنان توجه کنند و از زنان افغان حمایت نمایند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیگر مطرح به طالبان گفت: «شما می‌توانید همه گل‌ها را بچینید، اما نمی‌توانید از آمدن بهار جلوگیری کنید.» او همچنان خواستار بازگشت زنان افغان به محل کار و بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد و به طالبان خاطرنشان کرد: «حتی اگر با زور و تهدید، مانع رفتن دختران و زنان به مدرسه و محل کار شوید، توانایی‌های آنان هرگز از بین نمی‌رود.»

در همین حال، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، در جریان گشایش نشست دو روزه «روزهای زنان افغان»، با ابراز نگرانی از نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان، خواستار بازگشت زنان به محل کار، بازگشایی مدارس و دانشگاه‎‌ها و همچنین تامین امنیت فعالان حقوق بشر در آن کشور شد.

خانم متسولا، با ستایش از مبارزات زنان افغانستان برای حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته و حقوق اساسی‌شان گفت: «اکنون زمان ایستادن علیه بی‌عدالتی است. ما در کنار شما هستیم و کمک می‌کنیم صدایتان را بلند کنید. ما تاکید می‌کنیم که حقوق اساسی زنان و دختران، آزادی رسانه‌ها، احترام به حقوق بشر و تضمین آزادی‌های شهروندی، از پیش‌شرط‌های اساسی ما است  و این ارزش‌ها نباید نقض شوند.»

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که حمایت از زنان، دختران و کودکان در افغانستان، باید در اولویت کمک‌های بشردوستانه به آن کشور باشد. پیش از سخنرانی روبرتو متسولا، چند ویدیو از کارهای هنری زنان افغانستان در صحن پارلمان اتحادیه اروپا پخش شد. متسولا گفت: «هرچند این روایت‌ها غم‌انگیزند، دستاوردهای شما بیانگر توانایی‌ها و آرزوهایتان برای آینده افغانستان است.»

در نشست دو روزه پارلمان اتحادیه اروپا که بر بحث و گفت‌وگو در مورد زنان افغانستان متمرکز است، شماری از فعالان حقوق بشر، هنرمندان، خبرنگاران و اعضای پیشین مجلس نمایندگان افغانستان دعوت شده‌اند. سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در این نشست شرکت کرده است، در سخنرانی‌اش، وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان را وخیم‌تر از آنچه خواند که در رسانه‌ها بازتاب داده می‌شود.

سمر در مورد محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش گفت: «آموزش در اسلام برای زنان و مردان توصیه شده است، اما طالبان زنان را از آموزش منع کرده است و این نه‌ تنها برخلاف موازین حقوق بشر‌، بلکه با دستورهای اسلام نیز در تضاد است.»

رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تاکید کرد که طالبان با تعطیلی وزارت امور زنان و کمیسیون حقوق بشر، هرگونه دسترسی قربانیان خشونت و رفتارهای فراقانونی علیه زنان و مردان را مسدود کرده است. خانم سمر درباره ماهیت دولت طالبان گفت: «طالبان باید بداند که افغانستان کشور تک‌می نیست و هیچ گروهی با غصب قدرت از طریق خشونت و همچنین نادیده گرفتن نیمی از جمعیت یک مملکت، نمی‌تواند از مشروعیت برخوردار باشد.»

او گفت زنان در افغانستان باید در همه سطوح حضور داشته باشند و ارزش‌هایی مانند آموزش و کار زنان، آزادی رسانه‌ها و رعایت حقوق بشر قابل‌مذاکره نیستند و باید رعایت شوند. این نشست که در راستای حمایت از زنان افغانستان و تلاش برای تامین حقوق اساسی آنان در پارلمان اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، قرار است تا روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ادامه یابد.

در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، طالبان تمامی فعالیت‌های مربوط به زنان و ساختارهای دموکراتیک را متوقف کرد. در مدتی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تنها سمتی که به یک زن واگذار شده‌، ریاست بیمارستان و زایشگاه ملالی در کابل است. طالبان روز دوشنبه ۱۱ بهمن، دکتر ملالی فیض را به سمت رئیس بیمارستان و زایشگاه ملالی منصوب کرد و این خبر را اعضای طالبان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند. انتصاب یک زن به ریاست زایشگاه تنها سهمی است که طالبان به زنان در حکومت انحصاری‌‌اش داده است.