وزنه‌بردار زن ایرانی در صحنه جهانی

رقابت دختران وزنه‌بردار ایرانی در مسابقات جهانی

پوپک بسامی در مسابقات قهرمانی جهان. تایلند 

پوپک بسامی، اولین زن وزنه‌بردار ایرانی بعد از انقلاب بود که امروز در مسابقات قهرمانی جهان در تایلند به روی تخته رفت. بسامی که در دسته ۵۵ کیلوگرم در این مسابقات شرکت کرده بود، در حرکت یکضرب موفق به ارتقای دو کیلویی رکورد ملی شد. وی وزنه‌های 64، 69 و 72 کیلو را با موفقیت بالای سر برد. بسامی در حرکت دوضرب با موفقیت 82 و 86 کیلوگرم را بالای سر برد، اما در مهار 91 کیلوگرم ناکام ماند. این وزنه بردار در مجموع، رکورد 158 کیلو را به ثبت رساند که باعث ارتقای یک کیلویی رکورد ملی شد.

هرچند که وزنه‌برداران زن ایرانی پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده بودند اما تجربه وزنه زدن در مسابقات جهانی اولین آزمون جهانی آنان بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعزام این ورزشکاران به مسابقات قهرمانی جهان با پیچ‌وخم‌های بسیاری روبرو بود. فدراسیون وزنه‌برداری ایران در ماه‌های گذشته تلاش کرد تا مسئولین برگزاری مسابقات را قانع کند که ورزشکاران ایرانی با حجاب اسلامی در این رقابت‌ها حاضر شوند. ابریشم ارجمند خواه، الهام حسینی و پریسا جهانفکریان سه وزنه‌بردار دیگر تیم زنان ایران هستند که در روزهای آینده به روی تخته مسابقات جهانی خواهند رفت. 

پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ محدودیت‌های بسیاری شامل حال ورزشکاران زن ایرانی شد. بی‌شک این محدودیت‌ها در ورزش‌هایی انفرادی و قدرتی چون کشتی و وزنه‌برداری بیشتر از برخی ورزش‌های تیمی مشهود است. تلاش‌های مقامات ایرانی برای مجبور کردن زنان به استفاده از حجاب جدای از سختی‌های بسیاری که برای خود ورزشکاران دارد، باعث مشکلاتی در نحوه حضور آن‌ها در مسابقات بین‌المللی نیز می‌شود. 

با توجه به اینکه رشته‌های ورزشی چون کشتی و وزنه‌برداری پایگاه حرفه‌ای و قدیمی در ایران دارد، تصور پرورش قهرمانان زن ایرانی در این رشته‌ها نیز چندان دور از ذهن نیست. 

گرچه این اولین تجربه حضور زنان وزنه‌بردار در مسابقات جهانی‌ست اما نوید آن را می‌دهد که در سال‌های نه‌چندان دور شاهد حضور این قهرمانان در صحنه‌های بزرگ بین‌المللی باشیم تا ورزش‌های مدال‌آور ایران نه تنها در بخش مردان که در بخش زنان نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

بیشتر از ورزش